سوررئالیسم در داستان چهارشنبۀ هفت پیکر نظامی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشجو

چکیده

سوررئالیسم، مکتبی است هنری و ادبی که در فاصلۀ جنگهای اول ودوم جهانی، در اروپا شکل گرفت. سوررئالیسم در زبان فرانسه، به معنای «ورای واقعیت» و«پشت واقعیت» و «واقعیت برتر» است. زادگاه این مکتب، کشور فرانسه بود. واژه سوررئالیسم را نخستین بار گیوم آپولینر فرانسوی در سال 1903 در نمایشنامۀ خود بکار برد. سوررئالیستها خواهان تصحیح تعریف ما از واقعیت بودند و از واقعیت برتر صحبت می کردند. در این مقاله برآنیم تا ابتدا با توجه به منابع محدودی که پیرامون مکتبهای معاصر ادبی جهان بفارسی نوشته شده تعریفی از سوررئالیسم ارائه شود و سپس اصول و مبانی آن بصورت فهرست وار بیان گردد و آنگاه این اصول با ابیات داستان روز چهارشنبه هفت پیکر نظامی مقابله شود و نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله بیش از پیش قدرت شاعری حکیم گنجه و ارتباط شگرف مکتب ادبی ای که در قرن بیستم شکل گرفت با شعر شاعر توانمند قرن ششم ایران نموده میشود تا چنین نتیجه گیری شود که ریشه بسیاری از مکتبهای نوظهور ادبی در جهان مدرن معاصر در آثار پیشینیان نهفته است و خط سیر تفکر آدمی از آغاز تا پایان همواره دستخوش دگرگونی بوده است و چه بسا دغدغه ذهنی شاعر قرن بیستم فرانسه همان دغدغه ذهنی شاعر قرن ششم گنجه باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Surrealism in Wednesday narrative of haft peikar nezami

نویسنده [English]

  • saeed ghaseminia 2
چکیده [English]

Surrealism is an artistic and literary school within the first and second world wars took place in Europe. Surrealism in French means "beyond reality" and "the truth" and "superior reality". the birthplace of This school was France. surrealism term was first used in Apollinaire Guillaume play at1903. surrealism want to refine the definition of reality and spoke of the Premier fact. In this paper, like this to considering the limited resources of the surrounding schools the world of contemporary literature written in Persian to provide a definition of surrealism And its principles are listed Expression And then against with narrative Wednesday of hafte peikar nezami and Check for results . In this paper, a power poet of hakim ganje and great relationship literary schools of that was formed during the twentieth century with the poetry of the sixth century Is shown. To conclude that the root of many of the emerging schools of contemporary literary modern world lies in the predecessors and line of thought from beginning to end has been changed . and perhaps Mental concerns of twentieth-century French poet is the Mental concern ganje poet of the sixth century.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Surrealism
  • Breton Andre
  • nezami ganjavi
  • haft peikar
  • narrative Wednesday