اویسی کهخا, عبدالعلی, فرهادی, طیبه. (1394). بررسی و تحلیل داستان «بند» محمود دولتآبادی بر پایۀ اصول مکتب رئالیسم. دوفصلنامه مطالعات داستانی, 4(2), 7-24.
عبدالعلی اویسی کهخا; طیبه فرهادی. "بررسی و تحلیل داستان «بند» محمود دولتآبادی بر پایۀ اصول مکتب رئالیسم". دوفصلنامه مطالعات داستانی, 4, 2, 1394, 7-24.
اویسی کهخا, عبدالعلی, فرهادی, طیبه. (1394). 'بررسی و تحلیل داستان «بند» محمود دولتآبادی بر پایۀ اصول مکتب رئالیسم', دوفصلنامه مطالعات داستانی, 4(2), pp. 7-24.
اویسی کهخا, عبدالعلی, فرهادی, طیبه. بررسی و تحلیل داستان «بند» محمود دولتآبادی بر پایۀ اصول مکتب رئالیسم. دوفصلنامه مطالعات داستانی, 1394; 4(2): 7-24.
بررسی و تحلیل داستان «بند» محمود دولتآبادی بر پایۀ اصول مکتب رئالیسم
1دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گروه زبان و ادبیات فارسی
2دانشجوی دکترای دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
رئالیسم جنبش ادبی است که در اواخر نیمه اول قرن نوزدهم آغاز شد و هنوز هم قدر و اعتبار ویژهای در ادبیات جهان و رماننویسی نوین دارد. این مکتب ادبی که در برابر رمانتیسم شکل گرفت با تکیه بر دنیای واقع و عینیتگرایی، ارکان اصلی نظام فکری رمانتیسمها را در هم نوردید. بالزاک را میتوان پیشوای مسلم رئالیست دانست که با انتشار مجموعه آثار خود با عنوان کمدی انسانی تأثیر ژرفی بر عالم ادب گذاشت. یکی از پیروان این مکتب ادبی در ایران، محمود دولتآبادی است. در این پژوهش، داستان کوتاه «بند» از مجموعه داستان ادبار و آینه به شیوۀ توصیفی- تحلیلی، براساس اصول و معیارهای مکتب رئالیست به ویژه با تأکید بر سه عنصر موضوع، توصیف و شخصیتپردازی تحلیل و بررسی شده است تا پاسخی برای این پرسش بیابیم که آیا این داستان نیز در شمار داستانهای واقعگرای نویسنده قرار گرفته است یا خیر؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که دولتآبادی در این اثر با نمایش برشی خاص و واقعی از زندگی اجتماعی و افراد آن و رابطۀ دو سویۀ بین آنها، داستانی رئال آفریده است. نویسنده در این داستان به دنبال رابطۀ درونی بین پدیدههاست و ریشۀ رفتارهای شخصیتهای داستانی را در شرایط اجتماعی، اقتصادی آن روزگار میجوید. در این اثر مطابق با اصول رئالیست، توصیفها، گفتوگوها و کنشهای شخصیتها در خدمت شخصیتپردازی، پرورش قهرمان داستان و فضاسازی اثر است و عناصر چندان زائدی در داستان مشاهده نمیشود.
A literary movement started in the early decades of 19th century, realism still is possesses influence and credit in world literature and writing fiction. As a literary movement rejecting Romanticism, Realism demolished the principles of the theoretical structure of Romanticism. Balzac is the undisputed leader of this movement profoundly influencing the world of literature by publishing his collection of Human Comedy. Mahmood Dolatabadi is one the followers of this school in Iran. Based on the principles of Realism especially focusing on subject, description, and characterization, this article studies Jail from Dolatabadi's collection Edbar va Ayene through descriptive- analytic method to discover whether this story is realistic or not. This study claims that Dolatabadi has created a realistic story by presenting e realistic slice of social life, characters and their mutual relationships. Highlighting the interrelationship between phenomena, the novelist looks for the reason of his characters behavior in the social and economic situation of the period.Conforming to the norms of Realism, this story makes use of description, dialogue, action is served for characterization, developing the character of the protagonist, and setting. There is almost no irrelevant element in the story.