حسن زاده میرعلی, عبدالله, صیادچمنی, آرتمیز. (1395). بررسی مؤلفههای ناتورالیستی من یک سایهام و چند داستان دیگر از فیروزه گلسرخی. دوفصلنامه مطالعات داستانی, 5(1), 41-60.
عبدالله حسن زاده میرعلی; آرتمیز صیادچمنی. "بررسی مؤلفههای ناتورالیستی من یک سایهام و چند داستان دیگر از فیروزه گلسرخی". دوفصلنامه مطالعات داستانی, 5, 1, 1395, 41-60.
حسن زاده میرعلی, عبدالله, صیادچمنی, آرتمیز. (1395). 'بررسی مؤلفههای ناتورالیستی من یک سایهام و چند داستان دیگر از فیروزه گلسرخی', دوفصلنامه مطالعات داستانی, 5(1), pp. 41-60.
حسن زاده میرعلی, عبدالله, صیادچمنی, آرتمیز. بررسی مؤلفههای ناتورالیستی من یک سایهام و چند داستان دیگر از فیروزه گلسرخی. دوفصلنامه مطالعات داستانی, 1395; 5(1): 41-60.
بررسی مؤلفههای ناتورالیستی من یک سایهام و چند داستان دیگر از فیروزه گلسرخی
ناتـورالیسم ادبـی بـه تشریـح اوضاع کلی شخصیت در رمان، در بستر شرایط جبری «زمان» و «مکان»، «وراثت»میپردازد. این مکتب یکی از مکاتب مهم ادبیات داستانی ایران به شمار میرود. فیروزه گلسرخی از نویسندگان دهههای متأخر است که به شیـوۀ ناتورالیستی و عینی به روایت داستان میپردازد. برخی از آثار او به جهت بیان بیپرده زشتیها، تأثیر محیط و لحظه، توصیف مشمئزکنندۀ فقر، وجهۀ ناتورالیستی دارند. بنابراین، نگارندگان با توجه به این خصوصیات بر خود ضرورت دیدند که کتاب من یک سایهام و چند داستان دیگر او را به شیوۀ تحلیلی - استنباطی مورد بررسی قرار دهند. پس از بررسی مشخص شد که مضمون سه داستان کوتاه، رؤیای بعد از ظهر نیمۀ تابستان، من یک سایهام و مستأجر، مطابق با مضامین داستانهای ناتورالیستی بوده و مؤلفههای آن در این سه داستان حضور گستردهای دارد. معرفی هجده مؤلفۀ ناتورالیستی به همراه تحلیل شاهد مثالهایی از داستانهای مذکور و تشخیص مؤلفههای پربسامد از مهمترین دستاوردهای این پژوهش است. همچنین گلسرخی توانسته است که از طریق همسو کردن مؤلفههای «عنوان بیپردۀ مسائل جنسی» و «زشتنگاری» با فرهنگ و معیارهای جامعه اسلامی، آنها را بومیسازی کند.
A Study of Characteristics of Naturalism in I Am a Shadow and Other Stories by Firouzeh Golsorkhi
نویسندگان [English]
abdolah hasan zadeh mirali1؛ Artmiz sayadchmani2
چکیده [English]
Literary Naturalism describes general conditions of character in a novel, in context of Time, Location and inherited. This doctrine is considered as one of important doctrines in Iran's fiction. Firouze Golsorkhi is one the recent writers who narrate stories in Naturalism style. Some of her works because of blunt express of obscenities, influence of moment and environment and describe disgusting flavor of poverty are known to be Naturalist ones. Therefore, the researchers of this study attempted to analyze one of her books called "I am a Shadow" and other stories in a librarian. After in-detail scrutiny, it was found that the content of these three short stories, "A Midsummer Afternoon Dream", " I am a Shadow" and "Tenant", are completely matching the contents of Naturalism stories and its factors have a wide presence in these three stories. Introducing 18 Naturalism components with an analysis of examples from these aforementioned stories, and finding the high frequent components is one of the most important achievements of this research. Golsorkhi has also domesticated the contents such as "blunt express of sexual issues" and "portraying the ugliness" with cultures and standards of Islamic community by aligning them.
کلیدواژهها [English]
Naturalism, Short Story, Firoozeh Golsorkhi, A Midsummer Afternoon Dream, Tenant, I Am a Shadow
مراجع
اخوت، محمد رحیم (1383) «واقعگرایی جامع
درباره داستان مستأجر». مجله هفت. صص 21-20.
بهرانی، رضا (1373). رؤیای بیداری. تهران: قطره.
پاینده، حسین (1391). داستان کوتاه در ایران. جلد 1. تهران: نیلوفر . چاپ دوم.
فورست، لیلیان؛ اسکرین، پیتر (1388). ناتورالیسم. ترجمۀ حسن افشار. تهران: مرکز. چاپ پنجم.
قاسمزاده، سیدعلی (1389). «طلوع و افول ناتورالیسم». رشد آموزش زبان و ادب فارسی. شماره 96، صص 57-50.
صادقی شهپر، رضا؛ پورمرادی، سیما (1392). «یک گام به سوی بومیگرایی: نقد داستانهای اسماعیل فصیح حرکت از ناتورالیسم به سوی رئالیسم». شماره 29، صص 199-173.
گرانت، دیمیان (1392). رئالیسم. ترجمۀ حسن افشار. تهران: مرکز. چاپ ششم.
گلسرخی، فیروزه (1384). من یک سایهام و چند داستان دیگر. تهران: نی.
مقدادی، بهرام (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی. تهران: فکر روز.