بررسی خواننده نهفته در مجموعه 8 جلدی یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی (از کلر ژوبرت)

نوع مقاله : علمی- ترویجی

نویسنده

دانشگاه شیراز

10.30473/pl.2023.67833.1648

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی خواننده نهفته در مجموعه هشت جلدی یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی از کلر ژوبرت شکل گرفته‌است. با این نگاه که چگونه می‌توان با استفاده از روش پیشنهادی چمبرز، نوع ارتباطی را که نویسنده با مخاطب خود در داستان دینی برقرار می‌کند کشف و بررسی کرد به این‌ترتیب درمی‌یابیم که خواننده چگونه در روند خوانش داستان، فعال، پویا و کنش‌گر است. با داستان دینی ارتباط تعاملی برقرار می‌کند و انتقال پیام دینی به مخاطب با موفقیت حاصل می‌شود. این ارتباط به واسطه روش پیشنهادی چمبرز، یعنی بررسی سبک، زاویه دید، طرفداری و شکاف‌های گویا در هر اثر صورت می‌گیرد.

پژوهش حاضر در دسته پژوهش‌های کیفی به‌شمار می‌آید که به شیوه تحلیل محتوا انجام گرفته‌است. پژوهش‌گر به شیوه قیاسی به بررسی کتاب‌ها می‌پردازد و داده ‌ها با رویکرد توصیفی-تفسیری تجزیه و تحلیل می‌شوند.

نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که نویسنده در برقرای ارتباط با مخاطب خود به خوبی عمل کرده است. بررسی سبک، زاویه دید، طرفداری و شکاف‌های گویا در هر داستان نشان از ارتباطی کنترل‌شده و صمیمانه میان نویسنده و مخاطب دارد. بنابراین باید گفت که این داستان در انتقال مفاهیم آیات قرآن به کودکان موفق عمل کرده‌است. خواننده نهفته درون متن در این مجموعه هشت جلدی، در سنین نخست دبستان است. گاه مانند داستان تازه چه خبر؟ کمی بزرگ‌سال تر و گاهی مانند شلوپی، کوچک‌تر. اما هم‌چنان در همان سنین است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A review of the embedded reader/hidden reader in the 8-volume collection of a fictional story with a Qur'anic concept (by Claire Jobert)

نویسنده [English]

  • seyedeh maryam karimi shahidi
shiraz university
چکیده [English]

This research investigates the embedded reader/hidden reader in the eight-volume collection of a fictional story with a Qur'anic /concept by Claire Jobert. Using Chambers method, one can find how the reader in the process of reading the novel, communicates actively and the religious message is transferred. Studying point of view, style, advocay and gaps suggested by Chambers is done in each volume of the novel. The present study is a qualitative research done through content analysis. The researcher examines the books in a deductive way and the data are analyzed with a descriptive-interpretive approach. The result of this research shows that the author is successful in communicating with his audience. An examination of the style, point of view, advocacy, and rational gaps in each story shows a controlled and intimate relationship between the author and the audience. Therefore, it must be said that this story has been successful in transmitting the meanings of Quranic verses to children. The hidden reader in the text in this eight-volume collection is in the early years of elementary school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Eden Chambers
  • embedded reader
  • religious fiction
  • Quran