نقد، تحلیل و آسیب‌شناسی فهرست آثار معرفی‌شده در کتاب‌های فارسی اول و دوم دبستان(با تکیه بر پنجاه اثر داستانی)

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان

2 گروه زبان و ادبیات فارسی . دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی. دانشگاه کاشان

3 دانشیار و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی . دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی. دانشگاه کاشان

10.30473/pl.2023.68673.1654

چکیده

چکیده



در پایان کتب فارسی اوّل و دوم دبستان، فهرست‌ معرفی کتاب‌های مناسب برای این دوپایه آمده‌است. این فهرست‌ها در اختیار تمام کودکان ایران قرار می‌گیرند و از آنجا که آموزش‌وپرورش این کتاب‌ها را معرفی کرده است، مورد اعتماد والدین و دانش‌آموزان واقع می‌شوند. پژوهش حاضر به منظور آسیب‌شناسی، نقد و تحلیل محتوای این دو فهرست‌ صورت‌گرفته‌است. ابتدا فهرست‌ها از نظر ساختاری و ظاهری مورد نقد و بررسی قرار گرفته و سپس برخی ویژگی‌های صوری و ساختاری کتاب‌ها با تکیه بر پنجاه اثر تألیفی داستانی به روش تحلیل محتوا و با رویکرد توصیفی تفسیری بررسی شده‌اند.

با بررسی کامل فهرست‌ها از نظر ساختاری و ظاهری مشخص شد که این فهرست‌ها فاقد نظم منسجم و سنجیده هستند. معرفی‌کنندگان در ذکر نام کتاب‌ها، نویسندگان، مترجمان و ناشران دقّت کافی نداشته‌اند.

فهرست‌ها‌ حدود ده سال بدون تغییر و به‌روزرسانی در پایان کتاب‌های فارسی آمده، چاپ اوّل 86% کتاب‌ها در دهۀ هفتاد است و نویسندگان، ناشران و تصویرگران دهه‌های اخیر در آن سهمی ندارند. تعداد نویسندگان و تصویرگران مرد بیش از زنان است؛ اما شخصیت اصلی و بیشتر شخصیت‌های فرعی تأثیرگذار در داستان‌ها مؤنث هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Criticism, Analysis and Pathology of Literary Works Introduced in Persian Literature Books of First and Second Grade of Elementary School. (With a Focus on Fifty Story Books)

نویسندگان [English]

  • Reza Shajari 1
  • marjan sharifi 2
  • Fateme sadat Taheri 3
1 Associate Professor and Faculty Member, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University
2 Department of Persian language and literature faculty of literature and foreign languages. Kashan university.
3 Department of Persian language and literature faculty of literature and foreign languages. Kashan university.
چکیده [English]

:

The Persian literature books of first and second grade of elementary introduce a list of books which are appropriate for the students of these grades at the end of each book. These books are introduced to all Iranian kids and they are trusted by the parents and students since they are recommended by the department of education. The present study aims to analyze, criticize, and unveil the problems of these two lists. First the two lists were analyzed and criticized based on their form and appearance. In the next stage of the study some of the books’ structural and superficial features, with a focus on fifty story books, were analyzed with a content analysis method using a descriptive-interpretive approach. It became clear through analyzing the lists’ structural and superficial features that the lists lack consistent order. The writers of the lists haven’t paid enough attention in mentioning the names of books, writers, translators, and publishers. The lists were published at the end of books around ten years ago with no change or update over the years and the first edition of 86% of the books were published in the 90s. Therefore, writers, publishers and illustrators from the recent decades are not present in the lists. Finally, most of the writers and illustrators were men; however most main and supporting characters in the stories were women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Criticism and pathology.Children&rsquo
  • s Story books, , Elementary school&rsquo
  • s Persian literature books