سیمای نسبت خویشاوندی داستان کوتاه مدرن با شعر غنایی از منظر نظریۀ آیلین بالدِشویلر

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران.

2 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران.

10.30473/pl.2023.68730.1655

چکیده

از بنیادی‌ترین تفاوت‌های داستان مدرن کوتاه با دیگر داستان‌ها، میل کردن بیش از پیش داستان کوتاه به سمت شعر است که باعث شده داستان مدرنیستی، «داستان شاعرانه» یا «غنایی» نامیده شود. در این جستار با هدف کشف نسبتِ خویشاوندی داستان کوتاه مدرن با شعر غنایی با تکیه بر نظریۀ آیلین بالدشویلر، به شیوۀ توصیفی-تحلیلی و استشهادی به این موضوع پرداخته می‌شود. داستان‌های کوتاه مدرن چنان کیفیت شاعرانه دارند که گویی خواننده در حال خوانش شعر است. نتایج، حاکی از آن است که داستان‌نویس مدرن با اجتناب از پیرنگ‌های علّت و معلولی و خوش‌ساخت، از تکنیک‌های متداول روایتگری در رمان دور شده و در عوض به شیوه‌های متداول در شعر نزدیک می‌شود. ویژگی‌هایی همچون: «زبان موزون، مشحون بودن از صناعات بدیعی، داشتن گستره‌ای محدود و سویه‌ای ذهن‌مبنا»، مشابهت داستان کوتاه مدرن را با شعر غنایی، نمایان می‌سازد. نویسندۀ داستان کوتاه، چنان از ذهن شاعرانه برخوردار است که عناصر داستان را همچون اجزای شعر به طرز خلاقانه با یکدیگر پیوند می‌دهد و درصدد تأثیر القای واحد در خواننده است. بر اساس نظریۀ بالدِ شویلر، اصطلاح «غنایی» بیش از آنکه توصیفی از ساختار داستان کوتاه مدرن باشد، برای عطف توجه به موضوع داستان و لحن حاکم بر آن به کار می‌رود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between the modern short story and the lyric poem from the perspective of Eileen Baldeshwiler's theory

نویسندگان [English]

  • fazlollah rezaei ardani 1
  • mahdi sadeghi 2
1 Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Persian Language and Literature Department, Farhangian University. Tehran. Iran.
چکیده [English]

One of the most fundamental differences between the modern short story and other stories is the short story's tendency towards poetry, which has caused the modernist story to be called "poetic story" or "lyrical story". In this essay, with the aim of discovering the relationship between the modern short story and the lyric poem, relying on the theory of Eileen Baldeshwiler, this topic is discussed in a descriptive-analytical and testimonial way. Modern short stories have such a poetic quality that the reader is reading poetry. The results indicate that the modern storyteller avoids well-made and cause-and-effect plots and moves away from the common narrative techniques in the novel and instead approaches the common methods in poetry. Features such as: "rhythmic language, being full of innovative works, having a limited scope and a mind-based strain", show the similarity of the modern short story with the lyrical poem. The author of the short story has such a poetic mind that he creatively connects the elements of the story with each other like the elements of the poem and tries to induce unity in the reader. According to Baldeshwiler's theory, the term "lyrical" is more than a description of the structure of the modern short story, it is used to draw attention to the subject of the story and its prevailing tone.

کلیدواژه‌ها [English]

  • modern short story, lyric poem, Baldeshwiler'
  • s theory