اسکوئیول، لورا (1376). مثل آب برای شکلات. ترجمه مریم بیات. تهران: روشنگران.
اوزوریو، مانوئل (آذر 1371). «خودم را یک واقعگرای ساده و محض میدانم». گفتوگو با گابریل گارسیا مارکز. ادبستان فرهنگ و هنر. شماره 36.
بینیاز، فتحالله (1387). درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی. تهران: افراز.
پارسینژاد، کامران (اسفند 1381 و بهمن 1382). «مبانی و ساختار رئالیسم جادویی». ادبیات داستانی. شماره 66 و 67.
ــــــــ (1387). نقد ادبیات منطبق با حقیقت. تهران: خانه کتاب.
زامورا، لویس پارکینسن (زمستان 1386). «تصویرپردازی در رئالیسم جادویی: اشیا و بیان در آثار بورخس». ترجمه امیر احمدی آریان. زیباشناخت. شماره 17.
زرشناس، شهریار (آذر 1381). «نگاهی به دو حلقه ادبیات بحران و انحطاط: کافکا و مارکز». ادبیات داستانی. شماره 63.
سناپور، حسین (1386). جادوهای داستان: چهار جستار داستاننویسی. تهران: چشمه.
شوشتری، منصوره (بهار 1387). «رئالیسم جادویی، واقعیت خیالانگیز! آغاز رئالیسم جادویی». فصلنامه هنر. شماره 75.
شیری، قهرمان (1387). مکتبهای داستاننویسی در ایران. تهران: چشمه.
فرزاد، عبدالحسین (1381). درباره نقد ادبی. تهران: قطره.
کسیخان، حمیدرضا (بهار و تابستان 1390). «بررسی تطبیقی مؤلفههای رئالیسم جادویی در طبل حلبی از گونتر گراس و یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز». دوفصلنامه علمی- پژوهشی زبانپژوهی دانشگاه الزهرا(س). سال 2. شماره 4.
مارکز، گابریل گارسیا (1386). بهترین داستانهای کوتاه. ترجمه احمد گلشیری. تهران: نگاه.
ــــــــــ (1357). صد سال تنهایی. ترجمه بهمن فرزانه. استکهلم: آرش.
Faris, W. B. (1995). “Scheherazades Children: Magical realism and Postmodern Fiction”. In L. P. Zamora, & Faris, W. B (Eds.). Magical Realism: Theory, History, Community. Durham. USA: Duke University Press.