دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545202320140522The satire techniques in the novel of "Madare Sefr Darajeh"
of Ahmad Mahmoud'sشگردهای طنزپردازی در رمان «مدارصفردرجه» احمد محمود5201570FAصفیهتوکلی مقدمدانشگاه پیام نورفاطمهکوپادانشگاه پیام نورمصطفیگرجیدانشگاه پیام نور0000-0002-0313-8932فرهاددرودگریاندانشگاه پیام نورJournal Article20150107Ahmad Mahmoud is one of the realistic authors of Iran's second generation that such characteristics as indigenous writing and folk tune, simple and dynamic language, in conformity with the fictional world, evolution and development of narrative language, brevity based on the aestheticism, using symbolic concepts and elements, skill in characterization, artistic imagination of the story atmosphere, handling social and political issues in the plot, using ironic language and… are among of his brilliant aspects of his writing. Using satire as a writing techniques by Ahmad Mahmoud in the novel "Madare Sefr Darajeh " encouraged us to study it from this perspective . <br />The study is based on the aesthetic look and emphasizes on rhetorical and linguistic elements such as irony, simile, description, parody, hyperbole, Humiliation and ridicule giving evidence of the novel. The results show that the author has used linguistic and rhetorical elements artistically to create verbal and phrasal satires.احمد محمود، از نویسندگان واقعگرای نسل دوم ایران است که شاخصههایی همچون بومینویسی و لحن عامیانه، زبان ساده و پرتحرک، مطابقت زبان با جهان داستانی، تحول و بسط زبان روایی، ایجاز بر محور زیباییشناسی، کاربرد عناصر و مفاهیم نمادین، مهارت در شخصیتپردازی، تصویرسازی هنرمندانة فضای داستان، پرداختن به مسائل اجتماعی و سیاسی در طرح داستان، طنزپردازی و... از وجوه برجستة نویسندگی او به شمار میآید. طنزپردازی به عنوان یکی از وجوه نویسندگی محمود در رمان مدارصفردرجه، موجب شد به بررسی این رمان از این منظر بپردازیم. نویسنده در این اثر برجسته، سعی دارد با بهرهگیری از شگردهای طنزپردازی و با خروج از هنجار عادی کلام، علاوه بر خلق اثری ادبی، اعتراض و انتقاد خود را نسبت به نابسامانیهای اجتماعی– سیاسی اعلام دارد. اساس بررسی بر مبنای نگاه زیباشناسانه و تأکید بر عناصر بلاغی و زبانی از قبیل کنایه و آیرونی، تشبیه، توصیف، نقیضه، اغراق، تحقیر و تمسخر با ذکر شواهدی از رمان نهاده شده است. نتیجة بررسی نشان میدهد که نویسنده، هنرمندانه عناصر بلاغی و زبانی را دستمایة آفرینش طنزهای گفتاری و عبارتی قرار داده است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545202320140522Study and analysis of Gothic through malakout by BahramSadeghiمشخصههای ادبیات گوتیک در ملکوت بهرام صادقی21341569FAعبداللهحسن زاده میرعلیعضو هیأت علمی دانشگاه سمنانJournal Article20141206Gothic literature is a branch of romanticism or say pre- romanticism to be more precise. To understand Gothic well, you have to understand European romanticism. Word “Gothic” , is related to architecture originally, But Gothic novel showd a great difference in spiritual taste and attitude of its time. In Gothic stories, the writer engages your minds with secrets horror, and wonder mixed with anxiety and opens an imaginative and melancholic space which are able to be converted into thriller and crime. In fictio Iranian Gothic what causes panic and fear are more space fiction and descriptions of the author Of events in a story. stories after a disconnection malackout by Bahram Sadeghi. Of the important stories in Iron – matches many of Gothiccharactristics. For exapple, unscheduledness, extra or dinary events like jinni for telling and anticipating, absurdity and mental involvement between enternal and external worlds, realizing unreal things, differentiability, villain characters and soon all are well manifested in this story.گوتیک نام یک ژانر ادبی است که در دهۀ 1760 تا 1820 به وجود آمد و هنوز هم به اشکال گوناگون دیده میشود. اصطلاح "گوتیک"، در اصل، مربوط به معماری است اما رمان گوتیک یک تغییر عمده در ذوق و گرایشهای روحی عصر را نشان میدهد. در داستانهاى گوتیک نویسنده ذهن شما را با رمز و راز، دهشت و حیرتِ آمیخته به اضطراب مشغول میکند و از فضایى تخیلى و مالیخولیایى برخوردار میکند که به لحاظ ساختارى قابلیت آن را دارند که در پى یک گسست، تبدیل به داستانهاى ژانر جنایى - پلیسى شوند. در داستانهای گوتیک ایرانی آنچه باعث ایجاد ترس و وحشت میشود، بیشتر فضاسازی داستانی و توصیفات نویسنده از وقایع است. از داستانهای مهم ایرانی ملکوت از بهرام صادقی با بسیاری از ویژگیهای گوتیک همخوانی دارد و مواردی همچون زمان کشی، حوادث خارق العاده مثل جن، پیشگویی و سخن گفتن از آینده، پوچگرایی و درگیری ذهنی بین دنیای درون و بیرون، واقع انگاری حوادث غیرواقعی، دگرگونه نمایی، شخصیتهای شرور و ... به خوبی در آن تجلی یافته است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545202320140522investigating Ghorbanalies personality according to theory of Mazlow.تحلیل شخصیت «قربانعلی» براساس هرم سلسلهمراتب نیازهای مازلو35512463FAسمیهرضاییدانشجوJournal Article20150507abatract<br />Story characters are the representation of real people in the world and according to Characterization of the writer they are more believable than those information that people show about themselves.<br />Human needs make imbalances and they show their hidden Featurese of their personality in the special conditions. The stories are the representation of special conditions of human lives to. So we can investigate the story characters according to psychology theories and find more Believable responses. <br />One of these psychology theories is the theory of humanist psychologist Abraham Mazlow. The hierarchy of needs of Mazlow is the most important feature of his theory that we can define the human’s situation in his life with it. <br />This search investigates Ghorbanalies personality in the Dared dele Molla Ghorbanali of Hamalzadeh according of this theory. <br />After that we find his personality in the first stage of Mazlows hierarchy that is named Physiological needs.شخصیتهای داستانی، بازنمایی و بازسازیشدۀ شخصیتهای واقعی هستند و بنابر شخصیتپردازی نویسنده، اطلاعات داستان، مستندتر از اطلاعاتی است که افراد از خود بروز میدهند. نیازهای اشخاص داستان، ناپایداریها را به وجود میآورند و انسانها در شرایط خاص، بسیاری از جوانب و زوایای درون خود را برملا میسازند. داستانها نیز بازنمای شرایط خاص زندگی انسانها هستند؛ بنابراین، میتوان براساس نظریههای روانشناسی به تحلیل شخصیتهای داستانی همت گماشت و به نتایج بهتری در این خصوص دست یافت. <br />یکی از این نظریهها، نظریۀ روانشناس انسانگرا، «آبراهام مازلو» میباشد. هرم سلسلهمراتب نیازهای مازلو، عمدۀ نظریات او را شامل میشود و میتوان با استناد به این نظریه، جایگاه انسانها را در هرم مزبور تعیین و تبیین نمود. این گفتار به بررسی شخصیت قربانعلی در داستان «درد دل ملاقربانعلی» از مجموعۀ «یکی بود یکی نبود» محمدعلی جمالزاده، از این منظر، پرداخته است. <br />بنابر بررسی انجامشده میتوان قربانعلی را در مرحلۀ اول و در جایگاه نیازهای فیزیولوژیکی مستقر کرد.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545202320140522A Survey of Interextual Relationship Between the Holy Quran and Servat Abaza’s Novel “Shai’ min Al-khowf”بررسی روابط بینامتنی قرآن کریم با رمان"شئ من الخوف" ثروت اباظه52651294FAجوادرنجبرعضو هیئت علمی، دانشگاه پیام نور و دانشجوی دورۀ دکتری دانشگاه تهران
گروه زبان و ادبیات عربیسمیهثامنیکارشناس ارشد زبان وادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرسخاطرهاحمدیدانشجوی دورۀ دکتری زبان وادبیات عربی، دانشگاه اصفهانJournal Article20141101Abstract <br />Inertextuality is one of the new approaches to literary criticism according to which there is no independent text and it indicates that texts interact with each other and some feedback from prior or contemporary texts could be found in each text. <br />In this study an attempt was made to explain and interpret the intertextual relationship between Servat Abaza’s novel “Shai’ min Al-khowf” and religious texts, particularly the holy Quran as well as investigating the influence of ever-flowing fountain of relevation on this prolific writer by using descriptive-analytic method in terms of critical theory of intertextuality. The results show that the writer has used explicit, implicit, direct and indirect intertextuality and has adorned his novel by mentioning Quranic characters, getting inspiration from Quranic verses in form of parallel and partial negation as well as expressing religious and Islamic values. <br />Key words: the Holy Quran; intertextuality; Servat Abaza; the Novel “Shai’ min Al-khowf”.چکیده <br />بینامتنیت یکی از رویکردهای نقد ادبی جدید است که روابط بین متون را مورد بررسی قرار میدهد. شاعران و نویسندگان معاصر به این پدیده زبانی توجه نموده و از آن در آثار خود بهره برده اند. از جمله این نویسندگان، ثروت اباظه نویسنده معاصر مصری است که آثار متعددی در زمینه رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه و پژوهش ادبی و... از خود به جای گذاشته است که نمونههایی از بینامتنیت قرآنی در آثار وی مشاهده میگردد. تأثیرپذیری لفظی و معنوی ثروت اباظه از مضامینِ آیاتِ قرآنی در آثار وی به فراوانی دیده میشود. این اثرپذیری ، باعث شکل گیری انواع و اشکال بینامتنی در آثار وی گشته است. <br />در این نوشتار سعی شده است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در قالب نظریه نقدی «بینامتنیت» ضمن تبیین و تفسیر روابط بینامتنی رمان « شئ من الخوف» ثروت اباظه با متون دینی بهویژه قرآن کریم و میزان تأثیرپذیری این نویسندهی پرکار از منهل همیشه جوشان وحی، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. نتایج نشان میدهد که نویسنده از بینامتنی پنهان و آشکار، مستقیم و غیرمستقیم استفاده نموده است و رمان خود را به ذکر شخصیتهای قرآنی، الهام گیری از آیات قرآن کریم به شکل نفی جزئی و متوازی و بیان ارزشهای دینی و اسلامی آراسته کرده است. <br />کلمات کلیدی: قرآن کریم، بینامتنیت، ثروت اباظه، رمان شیء من الخوف.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545202320140522a structuralism genetic criticism of Ahmad Mahmoud's novel Hamsaye-ha (neighbors)نقد ساختگرایی تکوینی رمان همسایهها اثر احمد محمود66901367FAآرزوشهبازیکارشناس ارشد، دانشگاه الزهرامریمحسینیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهراعسگرعسگری حسنکلواستادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20150107Lucien Goldman (1913-1970) is the popular researcher in the field of sociological literary criticism especially sociology of novel. He taken up to relation between literary work with society, with following from Karl Marx’s theories; then he limited field of sociological researches own to sociological novel and used the new method and it called structuralism genetic. Goldman was following to make the meaning relation between literary form and the most important aspects of social life. In structuralism genetic was especial attending to historical aspects. Ahmad Mahmoud (1310-1381) is the writer from south of Iran. He is representative of social realism writer because of attending to realism life of worker and weak class. Hamsaye-ha (Neighbors) is the first novel of Mahmoud that is considerable as work’s social for attending to society life people. In this article, this novel considered with method of structuralism genetic according to sociological criticism. In conclusion we concluded that Hamsaye-ha (Neighbors) is a realistic work because of attending to problems of Iran’s society in twenty decade, for example, presence forces english in Iran, plundering oil, nationalization of the oil industry, and protest of workers and is applicable on this novel many of the elements of method of structuralism genetic.لوسین گلدمن (1913-1970م) پژوهشگر سرشناس در حوزة جامعهشناسی ادبیات و جامعهشناسی رمان است. وی با پیروی از نظریة کارل مارکس به بررسی ارتباط اثر ادبی با جامعه پرداخت؛ پس از آن حوزة پژوهشهای جامعهشناسانة خود را به جامعه-شناسی رمان منحصر کرد و روش جدیدی را در پیش گرفت و آن را ساختگرایی تکوینی نامید. گلدمن در روش خود در پیِ برقراریِ پیوندی معنادار میان فرم ادبی و مهمترین جنبههای زندگی اجتماعی بود. در ساختگرایی تکوینی به جنبههای تاریخی توجّه ویژهای میشود. احمد محمود (1310-1381هـ.ش) نویسندة خطة جنوب ایران است. وی را به دلیل پرداختن به زندگی واقعی طبقة کارگر و ضعیف جامعه نمایندة رئالیسم اجتماعی میدانند. رمان همسایهها اولین رمان محمود است که به دلیل پرداختن به زندگی مردم جامعه بهعنوان اثری اجتماعی قابل بررسی است. در این مقاله، این رمان به روش ساختگرایی تکوینی گلدمن از منظر نقد جامعهشناسانه بررسی شده است. رمان همسایهها به دلیل پرداختن به مسائل جامعة ایران در دهة بیست، از جمله حضور نیروهای انگلیسی در ایران، غارت نفت، ملّی شدن صنعت نفت، اعتصابات کارگران و از این قبیل، اثری رئالیستی است و بسیاری از مؤلفههای روش ساختگرایی تکوینی گلدمن بر روی آن قابل انطباق است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545202320140522Cryptology of "animal in Shahriyar Mandani Pour's short storiesرمزگان شناسیِ «حیوان» در داستان های کوتاه شهریار مندنی پور911081568FAنسرینفقیه ملک مرزباندانشگاه الزهرا سطاهرهکریمیدانشگاه الزهراJournal Article20150131Having a semiotic approach based on the study of codes, Shahriar Mandanipour's several short stories will be analyzed in this paper. This type of analysis is carried out based on the code analysis that Barthes has put them into five categories. Three categories of these five, concluding Semantic, Symbolic and cultural codes are considered for this analysis. Six short stories consisted of "A shadow of the cave's shadows", "yawn in the mirror", "Break the stone teeth", "mummy and honey", "East of violet" and "The fire lady" from the story collections of The cave's shadows, mummy and honey and East of violet has been chosen to be analyzed, in this paper. In these stories, animals are presented as important codes and depending on the position of the text, show a diverse range of Semantic, Symbolic and cultural codes. This study is based on a descriptive- analytic approach and instead of dealing with the theme and the overall meaning of the story, intends to achieve the “meaning” through the structure of interdependent signs and codes, and also, to achieve how different codes are activated to represent "the contrast and similarity of humans and animals".در این مقاله با رویکردی نشانهشناختی مبتنی بر مطالعهی رمزگانها به تحلیل چند داستان کوتاه شهریار مندنی پور پرداخته می شود. این نوع از تحلیل در قالب تحلیل رمزگانی صورت می گیرد که بارت آن ها را در پنج دسته مطرح کرده است. از میان این پنج دسته، سه دسته رمزگان های دالی، نمادین و فرهنگیِ بارت برای تحلیل حاضر در نظر گرفته شده است. در این جستار، شش داستان کوتاهِ «سایه ای از سایه های غار»، «خمیازه در آینه»، «بشکن دندان سنگی را»، «مومیا و عسل»، «شرق بنفشه» و «ناربانو» از مجموعه داستان های سایه های غار، مومیا و عسل و شرق بنفشه برای بررسی انتخاب شده است. در این داستان ها، حیوانات به مثابه رمزگان هایی مهم طرح شده اند و بسته به جایگاه متن، طیفِ گونه گونی از رمزگان های دالی، نمادین و فرهنگی را نشان می دهند. این پژوهش با روشِ توصیفی- تحلیلی انجام شده و بر آن است که به جای پرداختن به درونمایهها و معنای کلی اثر، «معنا» را بهواسطهی ساختار نشانههای وابسته به یکدیگر و رمزگانها به دست آورد. و این که چگونه رمزگان های مختلف در راستای بازنماییِ «تقابل و تشابه انسان و حیوان» فعّال می شوند.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545202320140522Character and characterization in the “Quiet Love Story” Novelشخصیت و شخصیتپردازی در رمان «یک عاشقانهی آرام»1091281293FAجلیلمسعودی فرداستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نورJournal Article20140706Character is a key factor in the fiction and characterization is one of the main techniques of the great novelists. Characters carry the main weight of the story and they are moving the story forward by their conversations and actions. The “quiet Love Story” Novel, the last fiction of Nader Ibrahimi, is an outstanding novel and indicates his ability in characterization. Ibrahimi in this work, as the main character of the story, recreates his own and his wife’s life and personality. He creates an Exquisite and perdurable work by developing new ways of characterization, narrativisation and the characters’ dialogues. <br />He narrates the political and social conditions of his time symbolically with an artistic language in the form of a novel and turns this historical fact into fictional reality with his powerful fantasy. <br />The hero of the novel is a troubled man caught between tradition and modernity. The personality of the characters becomes obvious in their dialogues and discussions; and the novel is more a report of their mentality rather than their behavior. These idealistic thoughts are expressed with an excellent diction.شخصیت یکی از عناصر مهم داستانی است و شخصیتپردازی از هنرهای اصلی رماننویسان بزرگ است. شخصیتها بار اصلی داستان را بر دوش میکشند و با کنشها و گفتوگوهایشان روایت داستانی را به پیش میبرند. رمان یک عاشقانهی آرام،آخرین اثر داستانی نادر ابراهیمی، یک رمان برجسته و نشانگر توانایی او در شخصیتپردازی است. ابراهیمی در این اثر در چهرهی قهرمانان اصلی، زندگی و شخصیت خودش و همسرش را بازآفرینی میکند و با خلق روشهای تازهای در نحوهی روایت و شخصیتپردازی و گفتوگوهای شخصیتها، یک اثر ماندگار و بدیع میآفریند. او اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر خویش را به شکل نمادین و با زبانی هنری در قالب رمان روایت میکند و واقعیت تاریخی را با تخیل قوی خویش به واقعیت داستانی تبدیل میکند. قهرمان رمان، انسان مسألهداری است که در چالش سنت و مدرنیته گرفتار است. شخصیت قهرمانان بیشتر در میان گفتوگوها و مجادلههای آنان بروز مییابد و رمان بیشتر گزارشگر اندیشههای آنان است تا رفتارهایشان. این اندیشههای آرمانی با بیان زیبایی طرح میشود.