دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823An Analysis of Sadeq Chubak’s Works Using Jacques Derrida’s Theory of Deconstruction Based on Tangsir and Sange Saburنقد آثار صادق چوبک براساس نظریۀ ساختارشکنی ژاک دریدا با تکیه بر تنگسیر و سنگ صبور746841210.30473/pl.2021.8412FAداوداسپرهماستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانپریسانصیریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20220207theory of Deconstruction is regarded as a common literary theory in late 1960s, the foundations of which were first laid by Jacques Derrida. It aims to reconstruct and rediscover the meaning of the text and to reveal the contradictions present in it. By challenging certain systematic views about signs in terms of binary oppositions, endless play of signifiers, deconstruction, plurality of interpretations, polysemy and the like, Derrida undermined the rationalistic foundations and asserted that an ultimate meaning or a final signified can never be reached The endless play of signifiers, deconstruction, binary oppositions, supplement, archi-writing, trace and the like are considered among Derrida’s theoretical foundations. In the present research we intend to discuss two works by Sadeq Chubak, i.e. Tangsir and Sange Sabur, based on Derrida’s theory of deconstruction. In this way the capacity of Persian language would be demonstrated as to whether it bears to be tested by this theory or not. Also the similarities of the two novels would be displayed according to Derrida’s theory of deconstruction. Till The another approach of two text according to Derrida’s theory reached.نظریۀ ساختارشکنی یکی از نظریههای ادبی رایج در اواخر دهۀ 1960 به شمار میرود که نخستین بار توسط ژاک دریدا بنیان نهاده شد. هدف ساختارشکنی، بازسازی و بازیابی معنای متن، واسازی و آشکار ساختن تناقضهای حاضر در متن است. دریدا با به چالش کشیدن آرای نظام یافتهای از نشانهها در قالب تقابلهای دوگانه، بازی بیپایان دالها، واسازی، بحث تعدد تعابیر، چندمعنایی بودن متن و مواردی چون آن، شالودههای عقلگرا و خردمدار را درهم ریخت و عنوان کرد که هرگز نمیتوان به معنای نهایی و مدولول غایی در یک متن دست یافت. بازی بی پایان دالها، واسازی، تقابلهای دوگانه، ضمیمه، سر- نوشتار، رد و مواردی از این قبیل، از بنیانهای نظریۀ دریداست. در پژوهش حاضر برآنیم تا دواثرصادق چوبک تحت عنوان <em>تنگسیر</em> و <em>سنگ صبور</em> را واسازی کنیم تا بدینگونه قابلیتهای ادبیات فارسی برای آزموده شدن توسط این نظریه نشان داده شود و به رهیافت های دیگری از دو متن براساس نظریه دریدایی دست یابیم.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823The Analysis of Hushang Moradi Kermani’s Story Collection “Labkhan-e-Anar” Regarding the Psychological Richness of P4C Programتحلیل مجموعهداستان «لبخند انار» هوشنگ مرادی کرمانی از منظر غنای روانشناختی برنامۀ فبک4768813110.30473/pl.2021.61390.1595FAفرشاداسکندری شرفیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000000205397591خلیلبیگزادهدانشیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20211025Philosophy program for children (P4C) is considered as valuable skills like pondering contents and various situations of life, and being able to argue, distinguish and judge. Matthew Lipman presented a novel approach in early 1970s which aims to teach children and teenagers by the ways beyond the old methods in traditional nurture systems. This approach applies story as the main tool. In fact, stories draw different life situations with high quality and make children get ready to face life problems logically. Therefore, P4C stories are enriched with literal, philosophical and psychological contents. The present study has analyzed psychological richness of “Labkhand-e-Anar” by Houshang Moradi Kermani applying descriptive-analytic approach. The findings reveal that a majority of the stories have high psychological richness, although if they are supposed to be used in P4C, the weaknesses must be corrected. 12 stories of this collection are optimal in terms of appropriate word use and three stories are rather optimal. Coherently, eight stories are optimal for children in terms of child’s perception, while six stories are rather optimal and one is non-optimal.برنامة فلسفه برای کودکان (فبک)، مهارتهای ارزشمندی مانند تفکر پیرامون مفاهیم و موقعیتهای گوناگون زندگی و قدرت استدلال، تمییز و داوری است. رویکردی نوین در تعلیم و تربیت که متیو لیپمن آمریکایی در آغاز دهۀ 1970 میلادی بنیاد نهاد و آموزش کودکان و نوجوانان دانشآموز، فراتر از شیوههای کهنه در نظامهای سنتی آموزش و پرورش، هدف آن و داستان ابزار اساسی این برنامه است؛ زیرا داستان موقعیتهای مختلف زندگی را با قابلیتی بالا ترسیم و کودک و نوجوان را برای مواجهة منطقی با مسائل زندگی آماده میکند. بنابراین، داستانهای فبک سه غنای ادبی، فلسفی و روانشناختی دارند که این پژوهش غنای روانشناختی مجموعهداستان «لبخند انار» هوشنگ مرادی کرمانی را با رویکرد توصیفی- تحلیلی بررسی کردهاست. نتیجۀ پژوهش حاکی از آن است که اغلب داستانها، قابلیت بالایی از نظر غنای روانشناختی دارند؛ ولی برای استفاده در برنامۀ فلسفه برای کودکان، باید ضعفهای آنها را اصلاح کرد. 12 داستان مجموعۀ «لبخند انار» از نظر زبان و استفاده از واژگانِ مناسب، مطلوب و 3 داستان تا حدی مطلوب است. از نظر تناسب مفاهیم داستان با درک کودکان نیز، 8 داستان مطلوب، 6 داستان تا حدی مطلوب و 1 داستان نامطلوب است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823Explaining Female Identity in the Short Story “Lenge Be Lengeha” based on Karen Horney's theoryتبیین هویت زنانه در داستان کوتاه لنگه به لنگه ها بر اساس نظریه کارن هورنای6986817010.30473/pl.2021.60945.1592FAمرضیهبرزوئیاندانشگاه آزاد شیرازفاطمهمتصدعیدانشگاه آزاد اسلامی شیرازJournal Article20210924The short story “Lengeh Be Lengeh ” written by Zoya Pirzad, is a gender-based narrative of a woman's life. In addition, the reflection of the author's female mentality makes this story a good case for psychoanalysis from the perspective of sexual identity. “Female identity” is one of the main elements of the theory of Karen Horney, the founder of feminist psychology, which has been mostly focused on and effective in literary and analytical studies. This study seeks to identify the features of female identity manifested in the story of Lenge be Lengeha in line with Karen Horney's theory. This study employed a descriptive-analytical design. The results indicated that the female identity in this story is largely based on the criteria and definitions of the traditional female society and any conflict with these criteria is considered an identity crisis, psychopathology, and psychosis. This study employed a descriptive-analytical design. The results indicated that the female identity in this story is largely based on the criteria and definitions of the traditional female society and any conflict with these criteria is considered an identity crisis, psychopathology, and psychosisیکی از عرصههایی که در یکصد سال اخیر محل حضور مستمر زنان بوده، ادبیات داستانی است. این گونه ادبی، بنا به برخی خصوصیات ماهوی و ملاحظات اجتماعی، بستر مناسبی برای زنان بوده تا در چارچوب خلاقیتی انفرادی، به بروز آرمان و اندیشه خود بپردازند. زنان نویسنده، بر اساس خاصیت ذاتی ادبیات، موجد جریانی از ادبیات با محتوای جنسیتی بودهاند. داستان کوتاه "لنگه به لنگهها"، نوشته زویا پیرزاد، روایتی جنسیتمحور از زندگی یک زن است؛ علاوه بر این، بازتاب ذهنیت زنانه نویسنده، این داستان را مورد مناسبی برای مطالعه روانشناسانه، از زاویه هویت جنسی ساخته است. "هویت زنانه"، یکی از محورهای نظریه کارن هورنای، بنیانگذار روانشناسی فمینیستی است، که در مطالعات ادبی و تحلیلی، بسیار مورد توجه و کارآمد بودهاست. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که داستان لنگه به لنگهها چه ویژگیهای هویتی زنانه را در انطباق با نظریه کارن هورنای، متجلی ساختهاست؟ روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و نتیجه اولیه به دست آمده مبین این امر است که هویت زنانه در این داستان، تا حد زیادی، برساخته معیارها و تعاریف جامعه سنتی از زنان است و هرگونه تعارض با این معیارها به منزله بحران هویت، بیماری و روانپریشی قلمداد میشود.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823A Comparative Study of Existence in the Novel of Blindness and Patienceبررسی تطبیقی اگزیستانس در رمان کوری و سنگ صبور87104802010.30473/pl.2021.60075.1589FAمحمودبشیریگروه آموزشی زبان وادبیات فارسی دانشگاه علامهhttps://orcid.org/00نیلوفرانصاریگروه آموزشی زبان وادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20210723"Cory" is an allegorical novel by Jose Saramago. In this novel, the blind devil who rules the inner animal is spoken about. In this novel, Saramago, using many dreamlike allegories and with bitter and biting humor, highlights the monotonous and incoherent life. Chubak in the novel "Patient Stone" also depicts a horrible nightmare of an advanced and industrial society with all the recreated possibilities. A society in which human dignity has been forgotten and returned to the era of barbarism.<br /><br />The contents of the two novels reflect the influence of Saramago and Chubak's worldview on the views of existential philosophers. The philosophy of existence has based its analysis of human destiny on three important inferences and has considered three signs of existence for it. The purpose of this article is to clarify the three principles of existence (benevolence, morality and faith) in these two novels.<br /><br />The results of the research indicate that the novel Patience and Blindness is full of existential components such as; Death is suffering, fear and sin.<br /><br />The characters of these two novels, as a result of the sufferings and sins they experienced in life, were purified in the test, and by passing from the stage of existential existence, they achieved moral existence and then the existence of faith.«کوری» رمان تمثیلی، اثر ژوزه ساراماگو است. در این رمان از اهریمن کوری که حیوانیت درون را حاکم ساخته، سخن رفته است. ساراماگو در این رمان با استفاده از تمثیلهای فراوان رؤیا گونه و با طنزی تلخ وگزنده، زندگی یکنواخت و بیافق را برجسته نموده است. چوبک در رمان «سنگ صبور» نیز کابوسی هولناک از جامعه پیشرفته و صنعتی با تمام امکانات بازآفرینی شده را به تصویر میکشد. جامعهای که کرامت انسانی در آن فراموش گردیده و به دوران بربریت بازگشته است.<br /><br />مطالب دو رمان حاکی از تأثیر جهانبینی ساراماگو و چوبک از آرای فیلسوفان اگزیستانس است. فلسفة اگزیستانس تحلیل خود از سرنوشت بشررا بر سه استنباط مهم استوار ساخته و سه نشانة هستی برای آن در نظر گرفته است. هدف این مقاله روشنگری سه اصل اگزیستانس (استحسانی، اخلاقی وایمانی) دراین دو رمان است.<br /><br />دستآوردهای پژوهش بیانگر آن است که رمان سنگ صبور و کوری سراسر پر از مؤلفههای اگزیستانس نظیر؛ مرگ، رنج، ترس وگناه است.<br /><br />شخصیتهای این دو رمان درنتیجه رنج و گناههایی که در زندگی تجربه کردند در آزمون بلا تطهیر یافتند و با گذر از مرحلة اگزیستانس استحسانی به اگزیستانس اخلاقی و سپس اگزیستانس ایمانی نائل گردیدند.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823Analysis, study and comparison of rewriting patterns of Marzbanname anecdotes in three works by "Azar Yazdi, Najafi and Lotfali"تحلیل، بررسی و مقایسة الگوهای بازنویسی حکایتهای مرزباننامه در سه اثر از «آذر یزدی، نجفی و لطفعلی»105122799210.30473/pl.2021.7992FAمحبوبهخراسانیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد نجف آبادفریباشمسیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آبادشهرزادنیازیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آبادJournal Article20210905Marzbannameh ,one of the most valuable works of classical texts, Includes stories and tales that in addition to its educational and moral value, the reflection of our ancient Iranian culture and civilization. The expensive and instructive tips of this book can be from the child to the ages of all classes of society but Technical prose and to a certain extent its artifacts are a major obstacle to achieving those concepts Which has drawn the attention of the replayers to this book. In this research, three rewritten works by Mehdi Azarzadi, Maryam Lotfali and Abdolmajid Najafi have been investigated and while measuring these works, we tried to evaluate their story elements and the origins of a creative rewrite As a result, it's a good idea to rewrite this awesome book. In these works sometimes the rewriters have been able to amplify narratives and personalities. They also changed the tune to the audience. There is no particular change in the angle of view and inside - except in rare cases.<br />From these rewriters, Maryam Lotfali's text with the least creativity is most similar to the original text And the text of Mehdi Azarzadi and Abdolmajid Najafi have been more successful in updating the story in order of importance.مرزبان نامه به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار کلاسیک، دربردارندة حکایتها و قصههایی است که علاوه بر ارزش تعلیمی و اخلاقی آن، بازتاب فرهنگ و تمدن کهن ایران بزرگ ماست. نکات گرانقدر و آموزندة این کتاب میتواند فرا راه تمامی طبقات اجتماع از کودک تا پیر باشد اما نثر فنّی و تا حدی مصنوع آن مانع بزرگی در رسیدن به آن مفاهیم است که باعث توجه بازنویسان به این کتاب شده است؛ در این پژوهش سه اثر بازنویسی شده از مهدی آذریزدی، مریم لطفعلی و عبدالمجید نجفی مورد بررسی قرار گرفتهاست و ضمن سنجش این آثار، سعی گردیده، عناصر داستانی آنها و االگوهای یک بازنویسی خلّاق مورد ارزیابی قرار گیرد تا در نتیجه، االگوی مناسبی برای بازنویسی این کتاب فخیم ارائه گردد. در این آثار، گاهی بازنویسان توانستهاند، پیرنگ حکایتها و شخصیت پردازی را تقویت نمایند، همچنین لحن را نیز مناسب با مخاطبان تغییردهند. در مورد زاویة دید و درون مایه - جز در مواردی نادر- تغییر خاصی به وجود نیامده است. از میان این بازنویسان، متن مریم لطفعلی با کمترین خلّاقیت بیشترین شباهت را به متن اصلی دارد و متن مهدی آذریزدی و عبدالمجید نجفی به ترتیب اهمیت، در تقویت و به روز رسانی حکایتها موفقتر بودهاند.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823pass from despair to hope in Ghassan Kanafani's short stories (Relying on the selection arrow in drawing the picture of camp)گذر از یأس به امید در داستانهای کوتاه غسان کنفانی (با تکیه بر گزینشهای هدفمند در ارئۀ دو تصویر از اردوگاه)123140806410.30473/pl.2021.31916.1463FAسمیهصولتیدانشگاه رازیشیواصادقیدانشگاه پیام نورJournal Article20170607Social semiotics is a new approach in the review of the literature and language of signs is the result of the interaction of social actors in interaction the selection of directional, meaning the audience suggests, In this paper, we review two different pictures of the camp in the story "al-saqiro Yzhb Ela Al-mokhayyam" and "Al-banadq Fi Al-mokhayyam", the analytical method and relying on studies Halliday, to answering these questions: Choose the language in these stories, how to uncover the layers of meaning and discourse representations of the camp to act? Accordingly, the provisions of these two stories in the field of experimental, interpersonal and situational were investigated. The outcome of this approach is that Kanafani tries to pass the light from the darkness of despair to hope to convey to the audience, His stories of historical reality in the Palestinian camps by selecting the target language, encoding and showcases.<br /><br /><br /><br />Key words: social semiotics, short stories, Ghassan Kanafani.نشانه شناسی اجتماعی به عنوان رویکردی نوین در بررسی متون مختلف نوشتاری و دیداری، زبان را جامع رمزگان و حاصل تعامل کارگزاران اجتماعی در کُنش متقابل محسوب میکند که با گزینشهایی هدفمند، معنا را به مخاطب القا میکند در این مجال سعی شده است، با خوانش دو تصویر متفاوت از اردوگاه در دو داستان «الصغیر یذهب الی المخیم» و «البنادق فی المخیم»، به روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر مطالعات نشانهشناختی اجتماعی هلیدی، به این سوال پاسخ داده شود که گزینشهای زبانی در داستانهای مذکور، چگونه در کشف لایههای زیرین معنا و گفتمانشناسی تصاویر ارائه شده از اردوگاه عمل میکند؟ بر این اساس، جملهوارههای این دو داستان در حوزۀ اندیشگانی، بینافردی و موقعیتی واکاوی شد. مهمترین نتیجۀ حاصل از کاربست این رویکرد در بررسی داستانهای مذکور، تلاش کنفانی برای بازنمود روند عبور از تیرگی یأس به روشنای امید است که واقعیت تاریخی زندگی در اردوگاههای فلسطینینشین را با گزینشهای زبانی جهتدار، رمزگزاری و به نمایش میگذارد.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823Analysis of the Tenant short story based on the characteristics of Realism and Naturalism
Abstractنقد مکتبی داستان کوتاه مستأجر بر مبنای ویژگیهای رئالیسم و ناتورالیسم141160788210.30473/pl.2021.59242.1586FAآرتمیزصیادچمنیدانشجوی دکتری ادبیات حماسی ،دانشگاه ارومیهعبداللهحسن زاده میرعلیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سمنانJournal Article20210525Firouzeh Golsorkhi in her first collection of stories called I Am a Shadow focuses more on social concepts and human relationships in society and inevitable determinism. The title of one of the highlights stories in this series is the Tenant. In this story, due to the expression of social themes with a critical and sociological point of view have appeared realist and naturalistic components in parallel. Golsorkhi as realist writer expresses social problems in the form of fiction to find a solution for it. The most crucial realistic features that appear in the story of the Tenant are attention to objective facts, description and explanation of details, characterization and normalness and realism of characters, notice to contemporary society. Golsorkhi does not confine with a realistic narrative and audaciously described ugliness and critically describes some of the traditions that govern society. She embeds events into the story plan that cause immediate crises and result irreparable catastrophes. This fact allows Naturalistic elements to be present in the story and change it from a pure realist work to a realist-naturalist type. The most basic Naturalistic components that are possible they attend are the influence of the environment, to portray ugliness and the breaking of the false sanctity of words, the violation of moral and religious conventions, the pressure of the moment, and the catastrophic end. In this research, the descriptive-analytical method has been used and data collection was done through library studies. Finally, the realist-naturalistic components of the Tenant's story have critically investigated.فیروزه گلسرخی در نخستین مجموعه داستان خود به نام من یک سایهام بیشتر به مضامین اجتماعی و روابط آدمها در اجتماع و جبر محتوم پرداخته است. یکی از داستانهای برجستهی این مجموعه مستأجر است. در این داستان به دلیل بیان مضامین اجتماعی با نگاه منتقدانه و جامعهشناختی، مؤلفههای رئالیستی و ناتورالیستی به موازات هم حضور یافتهاند. گلسرخی به عنوان نویسندهی رئالیستی، مشکلات اجتماعی را در قالب ادبیّات داستانی بیان میکند تا راه حلی برای آن بیابد. مهمترین ویژگیهای رئالیستی که در داستان مستأجر جلوه یافتهاند عبارتاند از: توجّه به واقعیتهای عینی، توصیف و تشریح جزئیات، تیپسازی و واقعی بودن شخصیّتها، توجّه به اجتماع معاصر. گلسرخی به روایت واقعگرایانه بسنده نمیکند و بیباکانه زشتیها را توصیف کرده، به شـرح منتقدانهی برخی از سنن حاکم بر جامعه میپردازد. او در طرح داستان حوادثی را تعبیه میکند که باعث بحرانهای آنی میشوند و فجایع جبـرانناپذیری به بار میآورند. این امر باعث میشود که مؤلفههای ناتورالیستی نیز در داستان حضور یابند و آن را از یک اثر صرفاً رئالیستی به سمت اثری رئالیستی- ناتورالیستی سوق دهد. مهم-ترین مؤلفههای ناتورالیستیای که فرصت حضور مییابند، عبارتاند از: تأثیر محیط، زشتنگاری و شکستن حرمت کاذب کلمات، ضدیّت با قراردادهای اخلاقی و مذهبی، فشار لحظه، و پایان فاجعهآمیز. این پژوهش با استفاده از شیوهی تحلیلی-توصیفی و گردآوری دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای مؤلفههای رئالیستی_ناتورالیستی موجود در داستان مستأجر با دیدی انتقادی بررسی گردیده است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823Is the novel "Ahle Ghargh" written in the style of magical realism?آیا رمان «اهل غرق» به شیوۀ رئالیسم جادویی نگاشته شده است؟161182803010.30473/pl.2021.60639.1590FAزیباقلاوندیعضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون. گروه زبان و ادبیات فارسیساراشریفی لاری-Journal Article20210901Writing a story in the style of magical realism has never been the dominant style of Iranian storytellers. However, the number of writers who have tried this method is not small. One of them is the well-known author Moniru Ravanipour. Moniru Ravanipour's novel "Ahle Ghargh" is much more known as a story in the style of magical realism. But how faithful is this story to the components of magical realism? This study intends to answer this question. After a careful analysis of the features of this style and a re-examination of the novel “Ahle Ghargh” in a new reading, it has been concluded that the author follows this style in the magical part of the story; but in the second part, he recedes from the components of magical realism. In cases such as breaking the author's (narrator's) voluntary silence, using stereotyped statements to make the story believable, conscious interfering in the construction of symbolic characters, creating multiple suspensions, changing the lost identity, and having a reporting tone, the story is distorted and it takes some distance from the style of magical realism.چکیده<br /><br />نگارش داستان به شیوۀ رئالیسم جادویی هیچگاه سبک غالب داستاننویسان ایرانی نبوده است. با این حال تعداد نویسندگانی که این شیوه را آزمودهاند کم نیست. یکی از آنها نویسندۀ نام آشنا منیرو روانیپور است. رمان «اهل غرق» منیرو روانیپور را بیشتر به عنوان یک داستان به شیوۀ رئالیسم جادویی میشناسند. اما این داستان چه اندازه به مولفههای رئالیسم جادویی وفادار است؟ این پرسشی است که مقاله حاضر بر اساس آن نوشته شده است. بعد از برشمردن ویژگیهای این شیوه و بررسی دوباره رمان اهل غرق در خوانشی تازه به این نتیجه رسیده است که نویسنده درنگارش به این شیوه در بخش جادویی داستان موفق است اما در بخش دوم از مولفه های رئالیسم جادویی فاصله میگیرد. در مواردی همچون شکستن سکوت اختیاری نویسنده (راوی)، آوردن گزارههای قالبی برای باور پذیر کردن داستان، دخالت آگاهانه در ساخت شخصیتهای نمادین، ایجاد تعلیقهای چندگانه، تغییر هویت گمشده و گزارشی شدن لحن نویسنده، داستان مخدوش میشود و از نگارش رمانهای سبک رئالیسم جادویی دور میشود.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823intertextuality analysis of child murder in the texts (novel and family)تحلیل بینامتنیِ تراژدی فرزندکشی در دو متن روایی و اجتماعی (رمان و خانواده)183202787810.30473/pl.2021.59658.1588FAمصطفیگرجیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور0000-0002-0313-8932Journal Article20210623از آنجایی که رویداد روایت شده در رمان و متن بزرگی به نام کلانشهر می تواند از منظرهای مختلف تحلیل شود؛ جواز و روایی برخی از رمان ها نیز در نگاه منتقدان محل تامل است که در این جستار به بررسی یک واقعه در زمان و مکان مشترک و تاثر و تاثیر آن بر هم در قالب دو متن بزرگ (رمان و خانواده) پرداختیم. یکی از رویدادهای تاریخی در متنی به نام شهر واقعه فرزندکشی بود که ذهن و ضمیر آسیب شناسان اجتماعی را به خود معطوف ساخت. راوی ِاین داستان تراژیک، پدری به نام اکبر خرمدین است که در چند فقره، عزیزانش را با دست خویش سلاخی و خرم دینانه و با رضایت کامل از کنش هایش دفاع کرد. در کنار این روایت تاریخی، «تصویر دختری در آخرین لحظه» قرار دارد؛ رمانی با روایت و کنش های مشترک و با تاکید بر همان مضمون پیشین. در این پژوهش نویسنده سعی می کند با رویکرد به چارچوب های روایی و با تاکید بر یکی از اصطلاحات ژرار ژنت یعنی «بسامد و تکرار» واقعه فرزندکشیِ از سرِ ایدئولوژی کورکورانه را به مثابه امریِ تراژیک تحلیل کند. بازخوانی این دو متن نشان داد؛ «پدرهراسی» در قالب شخصیت اکبر و شیرزاد با ایدئولوژی خاص و باورداشت های بنیادگرایانه در تراژیک ترین شکل ممکن روایت می شود و رمان به مثابه یک زیر متن، روایت کننده رویدادهای خاموش در زیر پوست متن بزرگ تری به نام شهر و خانواده است که با کارکردهای آسیب شناسانه، تصویرگر بحران های بشری در عصر جدید است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823Depicting Characters in Ibn Hesam’s Khavaran Namehشخصیّتپردازی در خاوراننامۀ ابنحسام خوسفی203224831110.30473/pl.2021.62103.1599FAمحمدمجوزیعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات دانشگاه زابلJournal Article20211213Ibn Hesam is the first major processor of religious poetry and epic. Khavaran Nameh is the oldest religious epic in Bahre Motaghareb and is written in imitation of Ferdowsi's Shahnameh. Khayvran's Poems cover about 22,500 bits about the wars of Hazrat Ali and its followers with the King Khavaran and other idolaters such as Tahmas Shah and Salsal Shah for the propagation of Islam. And casting disbelief in the Middle East.<br /><br />This study seeks to analyze the character traits in this epic poem. The significance of the character of the story is enough to say that it would not had happened anything if there hadn’t been any character in the narrative. The results of the study indicated that in eastern Iran, about 95 characters have been involved. Of which, 14 are dynamic characters and the rest are static. The frequency of each type of character are as follows: 81, 36, 8, 13, and 0. This shows that besides the static nature of most characters, Ibn Hussam described the exact and complete saga of his characters and discouraged from choosing stereotypical characters. He has also been involved in the characterization of this epic poem in both direct and indirect ways. In their expression, they sometimes describe them and sometimes display the actions of individuals, they know the audience. He has also been able to thoroughly explore the character and illustrate his art of writing.ابنحسام نخستین پردازشگر بزرگ و نامدار شعرِ مذهبی و حماسۀ دینی است. خاوراننامۀ وی قدیمیترین حماسۀ دینی در ادب فارسی در بحر متقارب بوده و به تقلید از شاهنامۀ فردوسی سروده شده است. ابیات خاوراننامه حدود 22500بیت در خصوص جنگهای حضرت علی (ع) و یاران آن حضرت با شاه خاوران و امرای بتپرست دیگر مانند تهماسشاه و صلصالشاه برای اشاعۀ اسلام و برانداختن کفر در خاورزمین میباشد. این پژوهش، در صدد است تا شیوههای شخصیّتپردازی در این منظومۀ حماسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در بیان اهمیّت شخصیّت داستانی همین بس که اگر در داستان، شخصیّت وجود نداشته باشد، ماجرایی اتفّاق نخواهد افتاد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در خاوراننامه حدود95 شخصیّت نقشآفرینی کردهاند. که از این تعداد 14 شخصیّت پویا و مابقی ایستا میباشند. بسامد هر یک از انواع شخصیّت به ترتیب عبارتند از؛ شخصیّتهای قراردادی 80، نوعی 77 مورد، همه جانبه 36، نمادین10، تمثیلی 3، قالبی0 و این نشان میدهد که علاوه بر ایستا بودن اکثر شخصیّتها، ابن حسام به توصیف دقیق و کامل شخصیّتهای حماسۀ خود پرداخته و از گزینش شخصیّتهای کلیشهای خودداری نموده است. همچنین وی در شخصیّتپردازی این منظومۀ حماسی از دو شیوۀ مستقیم و غیرمستقیم بهره برده است. در نمایش و بیان آنان در بعضی مواقع از توصیف و گاهی با نمایش اعمال اشخاص، آنان را به مخاطب میشناساند. وی توانسته است به خوبی شخصیّت را درونکاوی نماید و هنر نویسندگی خود را نشان دهد.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823Characteristics and Impacts of Anima and Animus in Women of Kaleidarویژگیها و نمودهای آنیما و آنیموس در زنان کلیدر225250807610.30473/pl.2021.32947.1472FAمعصومهمحمودیدانشگاه علوم پزشکی مازندرانرضاستاریدانشگاه مازندرانمریمزارعیدانشگاه مازندرانJournal Article20170725Abstract:<br /><br />The mythical critique is a branch of literary criticism that is most influenced by Yong's analytical psychology school, and examines myths and ancient prototypes in the structure of the literary work. The main point of connecting these two domains is the scheme of the “collective unconscious memory” and then the “ancient prototypes” that can manifest themselves in myths. Ancient prototypes that form the structural basis of myths are the primitive patterns of human psyche. The most famous of these ancient prototypes are Anima and Animus, which are the element of the evolution of the unconscious psyche of men and women. In this paper, the novel of Kaleidar, written by Mahmoud Dolatabadi, is studied on the basis of the mythical and ancient prototypes critique views to examine how the ancient prototypes of Anima and Animus are observed based on the characteristics of these ancient prototypes in female heroes of the novel.The results indicate the ancient prototype of Anima is visible in the beloved, the mother, the seductive woman, the inspirational woman, the living woman, and the manifestation of Anima is obvious in a woman with a masculine thoughts motivated by her husband, mother and sister. Animus's prototype is also visible in masculine behavior and spirits in women of Kaleidar.نقد اسطورهای شاخهای از نقد ادبی است که بیشتر متأثر از مکتب روانشناسی تحلیلی یونگ است و به بررسی اسطورهها و کهنالگوها در تار و پود اثر ادبی میپردازد. اصلیترین نقطهی اتصال این دو حوزه، طرح «حافظهی ناخودآگاه جمعی» و به دنبال آن «کهنالگو»ها است که در اساطیر مجال تجلی مییابند. کهنالگوها که ریشههای ساختاری اسطورهها را شکل میدهند، الگوهای ازلی و ابتدایی روان آدمی به شمار میآیند. از جملهی معروفترین این کهنالگوها، آنیما و آنیموس اند که عنصر تکاملبخش روان ناخودآگاه مردان و زنان محسوب میشوند. در این جستار رمان کلیدر، بزرگترین رمان فارسی نوشتهی محمود دولتآبادی بر اساس دیدگاههای نقد اسطورهای و کهن-الگویی مورد خوانش قرار گرفت تا چگونگی نمود کهنالگوهای آنیما و آنیموس بر اساس ویژگیهای این کهنالگوها در زنان نقش آفرین رمان بررسی شود. نتایج حاصل شده نشانگر نمود کهنالگوی آنیما در هیأت معشوق، مادر مثالی، زن اغواگر، زن الهامبخش، زن حیات-بخش و تجلی آنیما در وهم مردانه با جنسیتی زنانه متأثر از همسر، مادر و خواهر است. نمود آنیموس نیز با رفتار و روحیات مردانه در زنان کلیدر قابل مشاهده است.دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545207120210823Investigating Confusion and Decision in the Wandering Island Novel Based on the Principles of Existential Psychologyبررسی سرگشتگی و تصمیم در رمان جزیرة سرگردانی براساس اصول روانشناسی وجودی (آراء اروین یالوم)251272784910.30473/pl.2021.58886.1583FAایوبمرادیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور0000-0001-6167-6336Journal Article20210501Existential psychology is a trend in psychological studies that was influenced by the philosophy of existentialism in the second half of the twentieth century and soon became one of the most important branches of mental analysis. According to this psychological approach, death, freedom (responsibility), loneliness and emptiness (crisis of meaning) are the most important concerns of contemporary man, and the quality of dealing with these concerns is the cause of health or mental disorder. The novel "Wandering Island" by Daneshvar is one of the most important contemporary Persian fiction works that Its main theme is the confusion and astonishment of human subjects in the semi-modern Iranian society. In addition to paying attention to the issues of death, loneliness and the meaning of life, the author of the novel has made the subject of responsibility and decision-making a special subject of the story. This interdisciplinary research seeks to examine the subject of confusion, responsibility and decision in the novel Wandering Island based on existential psychology in a descriptive-analytical way and answer that question What types of divisions are the decisions of the characters in the novel? And these characters, each in a position to choose, and Each in a position to choose, to overcome the existential anxiety of being in a position of choice, which defensive method do they use? The results show that the wandering decision type has the most repetition in the narrative, and the characters in the novel use the trick of shifting responsibility to avoid existential anxiety.روانشناسی وجودی جریانی در مطالعات روانشناختی است که تحت تأثیر آموزههای فکری اگزیستانسیالیسم در نیمة دوم قرن بیستم شکل گرفت و بهزودی به یکی از مهمترین شاخههای تحلیل روان تبدیل شد. از نظر این رویکرد روانشناسانه، مرگ، آزادی (مسئولیت)، تنهایی و پوچی (بحران معنا) مهمترین دغدغههای انسان معاصر به شمار میآیند که کیفیت مواجهة با این دغدغهها زمینهساز سلامت یا اختلال در روان افراد است. رمان جزیرة سرگردانی از سیمین دانشور یکی از مهمترین آثار داستانی معاصر فارسی محسوب میشود که مضمون اصلی آن سرگشتگی و حیرت سوژههای انسانی در جامعة نیمهمدرن ایران است. نویسندة رمان در کنار توجه به مسائل مرگ، تنهایی و معنای زندگی، بهشکل ویژه موضوع مسئولیت و تصمیم را دستمایة داستانپردازی قرار داده است. این مقاله در پی آن است تا با روش توصیفی – تحلیلی و با رویکردی بینارشتهای موضوع سرگشتگی، مسئولیت و تصمیم را در رمان جزیرة سرگردانی براساس مبانی فکری روانشناسی وجودی بررسی نماید و به این پرسش پاسخ دهد که تصمیمهای شخصیتهای رمان یادشده ذیل کدام نوع از انواع تصمیم میگنجند و این شخصیتها که هرکدام بهگونهای در جایگاه انتخاب قرار دارند، برای غلبه بر اضطراب وجودیِ قرار گرفتن در موضع انتخاب، از چه ترفندی بهره میگیرند. نتایج نشان میدهد تصمیم از نوع سرگردان بیشترین تکرار را در روایت دارد و شخصیتهای رمان برای گریز از اضطراب وجودی بیشتر از ترفند جابجایی مسئولیت بهره میگیرند.