دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545205120170522The “awareness and oblivion” myth in “Derakht-e-Golabi” By “Goli Taraghi”اسطورۀ «یاد و فراموشی» در «درخت گلابی»ِ «گلی ترقی»951233727FAرقیهوهابی دریاکناریمدرس حوزه های کرجمریمحسینیعضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20160503Several examples of the “awareness and oblivion” myth can be found among different nations, tribes, and civilizations. This authentic theme is seen in the foundation of contemporary novels and short stories, like a repetitive motif.The aim of this study id to analyze an example of the “awareness and oblivion” myth in one of the stories of Iranian contemporary authors. The story of “Derakht-e-Golabi” by “Goli Taraghi” is the story of the narrator’s forgetfulness, who regains his individuality with the help of the story of the pear tree and the memory of the good old days. Goli Taraghi has implemented one of the most special and less known symbols of “pear” to bring back fertility and sweetness to the protagonist of her story. This return, however, comes with the recalling of the past memories. When the narrator should have valued love, he had attented to the matters of the outer world and politics instead. This has led to the “oblivion” of the narrator’s identity and has emptied his mind. The author recalls the memories of the garden and through this, he returns to his true self.نمونههای فراوانی از اسطورۀ «یاد و فراموشی» را میتوان در میان اقوام، قبایل و تمدنهای مختلف یافت. این بُنمایه اصیل همچون موتیفی تکرار شونده، در پیرنگِ رمانها و داستانهای کوتاه معاصر به چشم میخورد. هدف پژوهش حاضر، معرفی و تحلیل نمونهای از اسطورۀ «یاد و فراموشی» در یکی از داستانهای نویسندگان معاصر ایران است. داستان «درخت گلابی»ِ«گلی ترقی»، روایتی است از فراموشی و سترونی ذهنِ راوی که به یاری ماجرای درخت گلابی و یاد روزهای روشن پیشین، فردیت خود را بازمییابد. گلی ترقی با به کارگیری یکی از خاصترین نمادهای «گلابی» که کمتر مورد توجه بوده، باروری و شیرینی را به قهرمان داستان بازمیگرداند؛ اما این بازگشت با به یادآوردن و مرور خاطرهها صورت میگیرد. در زمانی که راوی باید به عشق ارج مینهاد، به دنیای بیرونی و سیاست میپردازد؛ همین امر، موجبِ «فراموشی» هویت راوی گشته، ذهن او را بیمایه میسازد. نویسنده خاطرات باغ را مرور میکند و با یاد آوردنِ خاطرات باغ، در هیئت بازگشت به من اصیل و خویشتنِ خویش تبلور مییابد.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3727_bcd039f0ac54cf40b5780e87a6b08a75.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545205120170522Reversal Pattern Recognition of Campbell's Hero's Journey (Monomyth) in Teens Personal Growth in "Canned Giant" Fantasyبازشناسی الگوی وارونۀ سفر قهرمان ِنوعی کمبل در رشد فردی نوجوان در فانتزی کنسرو غول75943639FAمعصومهمیرابوطالبیدانشجوسکینهعباسیمدرس دانشگاه پیام نورآسیهذبیح نیا عمراندانشیار دانشگاه پیام نورJournal Article20161219Teen novel "Canned Giant" by Mehdi Rajabiwhich is a fantasy genre was published in 2014. In this work three stages of the hero's journey occur in a subverted manner. The journey in this novel is not an outer journey by moving in places, but an inner journey that analyses the teenage narrator's psyche. By showing off the hero as prominent, Rajabi has created an intriguing and charming plot. This important feature has made the novel "Canned Giant" very close to the structure of Joseph Campbell's hero. In Campbell's "Monomyth", the hero's journey is reflected in a fantasy way. The static and dynamic elements of the novel are analyzed according to Campbell's pattern and adolescence isolation and fear are investigated. Enjoying fantasy element, the novel arises juvenile mental problems and then tries to solve them. Rajabi's effort to presentutopia through making the teenager a hero in his story – each one of them is the symbol and archetype of a certain type in evolution or in other words in the "hero's Journey"- has made the analysis of his fictional characters necessary from archetypal psychological perspective. The results of the study indicate that the frequency of "Seeker" character among fictional heroes of Rajabi is more than other archetypes that steps towards the land of "initiation" in his evolution and heroic journey and in facing the archetypes "Warrior" and Terminator" and with the help of the archetypes "Supporters" and by achieving their ideal goals they often step back proudly.رمان فانتزی «کنسروغول» از مهدی رجبی، براساس نیاز روحی و روانی مخاطب نوجوان نوشته شده است. راوی نوجوان رمان، توکا به سفری قهرمانانه میرود و دوره گذار از نوجوانی و رفع نیاز انسانی خود را تجربه میکند. استخراج کهنالگوی سفر قهرمان به عنوان ابزار آموزش مخاطبان نوجوان، علاوه بر یاری رساندن به رشد و تعالی گروه سنی مورد نظر، زوایای پنهان روایت را آشکار میکند. بهرهمندی و بازآفرینی کهن الگوهای موجود در اساطیر و در روایات فانتزی نو، سبب رشد ناخودآگاه فردِ نوجوان میگردد. در رمان کنسرو غول، مراحل سهگانه سفر قهرمان، به شکلی باژگون بازگو می شود. سفر راوی، نه سفری بیرونی با حرکت در مکان، بلکه به صورتی درونی است. این خصیصۀ مهم، رمان را به ساختارِ الگوی قهرمان جوزف کمبل نزدیک میسازد. در الگوی «اسطورۀ یگانۀ» کمبل، سفرِ قهرمان به شکلی فانتزی نمود پیدا می کند. تلاش رجبی برای ارائۀ آرمانشهر به کمک قهرمانسازی نوجوان در داستانش-که هر یک نماد و کهنالگوی تیپی خاص در مسیر تکامل و شدن و به عبارتی در مسیر «سفر قهرمان» است- تحلیل شخصیتهای داستانی او را از منظر روانشناختی- کهن-الگویی ضروری کرده است. از نتایج تحقیق برمیآید که بسامد شخصیت «جستجوگر» در میان قهرمان داستانی رجبی بیش از دیگر کهنالگوهای شخصیتی است که در مسیر تکامل و سفر قهرمانانۀ خویش در مواجهه با کهنالگوهای «جنگجو» و «نابودگر» به کمک کهنالگوهای «حامی» به وادی «تشرف» قدم مینهد و غالباً با رسیدن به آرمانهای خویش سرافرازانه قدم در مسیر بازگشت میگذارند.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3639_10588e9954173ecc18c77d355b67093d.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545205120170522Study of short stories element of Najib keilaniبررسی عناصر داستانهای کوتاه نجیب الکیلانی (بررسی مورد پژوهانه سه داستان « موعدنا غداً»، « الکفاءات» و« ملک الملوک»)7182887FAاعظمشمس الدینی فرداستادیاردانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجاننرگسانصاریاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20160312Short story as a slice of life of the main character, has restrictions on the use of elements of fiction, But the same structure and style is also evident in the use of these elements in short stories. " Najib Keilani" scholar, narrator, poet and critic famous Egyptian. He has a global reputation With a spirit of faith and commitment to ethical issues associated, in particular. And this prompted us to examine the elements of her short stories. . Due to the abundance of stories, three-story "Malak Al moluk" and "Alkafaat" and "Mavedona Ghadan," which is closely associated with the reality of people's lives and aspirations and sufferings of the people portrayed were selected and elements of the story in these three plants were criticized. Some results of this review indicate that he has simple style, flowing unpretentious and uses detailed description of the elements of the story, And He was able to increase the excellence and richness of their stories Show Moral and religious concepts and realities of people's lives. , ..داستان کوتاه به عنوان برشی از زندگی شخصیت اصلی داستان، اگرچه محدودیتهایی را در کاربرد عناصر داستان نویسی دارد، اما همان ساختار و شیوه در کاربرد این عناصر در داستان کوتاه نیز مشهود است. لذا شیوه چینش این عناصر و میزان حضور هرکدام از آنها در داستان قابل تحلیل است. «نجیب کیلانی» ادیب، داستان پرداز، شاعر و ناقد معروف مصری تبار، از جمله کسانی است که با داشتن روح دینی و تعهد به قضایای اخلاقی همراه با سبک واقع گرایانه در داستان کوتاه، از شهرتی جهانی برخوردار است. و همین امر ما را به بررسی عناصر داستان های کوتاه او واداشت. نظر به کثرت داستانهای کوتاه نجیب، سه داستان« موعدنا غداً» و« الکفاءات» و« ملک الملوک» که ارتباطی تنگاتنگ با واقعیت و زندگی مردم دارد و آمال و آلام مردم را به تصویر کشیده است، انتخاب شد و عوامل داستان در این سه به بوته نقد و بررسی نهاده شد. برخی نتایج این نقد و بررسی گواه این مطلب است که نجیب با اسلوبی ساده، روان و بیتکلف و با استفاده از توصیفات دقیق و با بهره گیری از عناصر داستان، بر تعالی و غنای داستانهای خود افزوده و توانسته است مفاهیم اخلاقی و اعتقادی و واقعیت زندگی مردم و جامعه عصر خویش را به تصویر بکشد.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2887_2facc64567f8b10b5622c0d96338fbcd.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545205120170522Investigating the Ways of Employing Internal Dialect and Stream of consciousness in “Altanturya novel” by Radwa Ashourبررسی و تحلیل تک گویی درونی و جریان سیال ذهن در رمان« الطنطوریه» اثر رضوی عاشور19343938FAصلاح الدینعبدیهیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همداننسرینعباسیدانشگاه بوعلی سینازهراافضلیدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20160503Stream of consciousness is a way of dialogue that has become common since the Late Nineteenth and early Twentieth centuries in fiction and attracted the Attention of most literary figures to it. It is one of the ways of saying by which the narrator - Author - takes advantage of it to further his own stories and Adventures that are in the heroes’ mind, or the major hero is going to tell the Readers so that the content of the hero’s conscious or unconscious is thereby transferred to the reader.This article tries to study on a representation of colorful aspects of discourse in “Altanturya novel lasting effect Radwa Ashour” from the perspective of Stream of consciousness. It further explains how to use it and analyze the formation, and describes the world of characters and the surroundings that there are in his minds. It is concluded that the author has employed different methods for describing the thoughts and minds of the story character.. It is concerned with the highest level of awareness and the level of logical thinking. In this novel, stereotypes dominated the chaos and logical systems of events replaced time dispersion Radwa Ashour employs theatrical monologue in the narration of her story and at the end he realizes that the “Altanturya novel is not within the stream of consciousness, however, some think.جریان سیال ذهن شیوهای نسبتا نوین در بازنمایی گفتار داستانی است که بیشتر در رمانهایی با تم روانشناختی کاربرد دارد. ویژگی این روش، ارائهی جریانی از اندیشه و تصاویر ذهنی است که اغلب فاقد یکپارچگی و ساختار نسبتا مشخصی است و به خاطر آنکه احساسات و اندیشهی شخصیت همانگونه که در ذهن جریان دارد، بیان میشود، نقش نویسنده به حداقل میرسد. نویسندگانی مانند جیمز جویس، ویلیام فاکنر(ادبیات غرب) حلیم برکات، نجیب محفوظ و...(ادبیات عربی) در این زمینه قلم فرسایی کردهاند. این پژوهش برآن است که با روش توصیفی-تحلیلی و با کمک معیارهای جریان سیال ذهن و تک گویی به تحلیل رمان الطنطوریه، اثر رضوی عاشور، نویسنده معاصر مصری بپردازد. رهیافت پژوهش نشان میدهد که در رمان فوق، پریشانی و اغتشاش در زمان و مکان روایت وجود ندارد، راوی با تکیه بر لایههای گفتاری به صورت هدفمند و با بستر سازی مناسب به گزارش رویدادها میپردازد و با ملموس و واقعی نشان دادن حوادث و در نظر گرفتن مخاطب درون داستانی از شیوهی روایت تکگویی نمایشی استفاده کرده است. بر این اساس برخلاف آنچه برخی تصور میکردند، رمان الطنطوریه در حیطه جریان سیال ذهن نیست.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3938_99901c398494d5e84a366e2af1bbde04.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545205120170522The narration analysis of the story of Joseph relying on the structuralism narrationتحلیل روایت شناسانۀ داستان حضرت یوسف (ع) با تکیه بر روایت شناسی ساختارگرا35562667FAعلیعدالتی نسبدانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهوازسید علیسراجاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نورJournal Article20150814Stories are among the most basic and important contents of Qur'an and a major proportion of the content of Qur'an is in the form of stories in order to enhance its efficacy as well as its aesthetic manifestation for the audience. Above all, its main role which is guiding mankind is shining together with its other contents. Therefore, stories in Qur'an are not artistic works independent of other main contents, but only tools among available tools to implement its guidance and educational purposes. <br />Joseph's story is one of the long stories in Qur'an which to some extent is regarded as a historical novel and includes all the elements of a novel which using an artistic expression has dealt with an important spiritual issue. In this story, incidents have been designed in such a way that a comprehensive structural analysis as well as a full-scale morphology can be presented. This study attempts to investigate Qur'an's aesthetic manifestation and miracle in the expression of Qur'an's contents applying the elements of a novel to and structurally analyzing the Joseph's story and to delineate important features of stories in Qur'an relying on this Sura.داستان یکی از موضوعات اساسی و مهم قرآن است و بخش عظیمی از مطالب قرآن کریم به صورت داستان است و به نوعی مانند یک داستان بیان شده، تا اثربخشی آن بر مخاطب بیشتر باشد. داستان در قرآن، کار هنری مستقل و جدای از سایر موضوعات اصلی آن نیست، بلکه ابزاری برای به تحقق رساندن هدف هدایتی و تربیتی است. <br />داستان حضرت یوسف(ع) از جمله داستان های بلند قرآن است که به نوعی یک رمان قرآنی به حساب می آید و دربردارندة همة عناصر یک رمان است که با بیانی هنری به یک امر معنوی مهم پرداخته است. در این داستان حوادث به گونه ای طراحی شده است که می توان یک تحلیل ساختاری جامع و یک ریخت شناسی همه جانبه از عناصر داستان ارائه داد. پژوهش حاضر می کوشد با بررسی عناصر رمان و تحلیل ساختاری آن در داستان حضرت یوسف، جلوة زیبایی شناسانه و اعجاز قرآن کریم را در بیان مطالب قرآنی بررسی کند و از این طریق شاخصه های مهم داستان پردازی را در قرآن کریم با تکیه بر این سوره تبیین کند. اجمالاً یافته های پژوهش نشان می دهد همة شیوه های داستان پردازی در این سوره(داستان) رعایت شده است؛ شخصیت پردازی آن در طرحی دقیق و منظم دارد، حوادث داستان دارای توالی منظمی هستند، بازگشت زمانی و پیشواز زمانی بدر بخش خواب و رؤیا به طور کامل در این داستان مشاهده می شود و بین جنبة دینی داستان و بعد هنری آن تلفیق منطقی صورت گرفته استhttps://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2667_bdaffa9684b5ce899b05f9716609ee0a.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545205120170522The Quality of Text Cohesion in Ahmad Shamlou's Narrative poems for children based on The Poetries “paria” and “dukhtaraye nnane darya”کیفیت انسجام متن در اشعار روایی کودکانه احمد شاملو با تکیه بر شعر «پریا» و «دخترای ننه دریا»57742467FAسید علیقاسم زادهعضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)نفیسهبابا حسین پوردانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20151113Ahmad shamloo has a distinguished status among the contemporary poets Due to his stylistic and linguistic identity, And his role in the emergence of blank verse. Shamloo’s success in such a formal innovation in the structure of nursery rhymes and the use of symbolic and allegorical childish language to inspire his intellectual and emotional lebenswelt, and thereby stimulation and promotion of the communal emotions of the audiences (both children and adults) is considerable. Using Halliday's approach to discover the cohesion of his texts, we can rocognise aspects of his poetic language, its formation quality, and it's isotopy with his nursery rhymes' meaning and content. Considering the importance of the issue, this descriptive-analytic study, based on the Functionalism theory of Halliday, tries to represent the "cohision of text" through investigating nursery rhymes of Shamloo. The results have shown that, among cohesion factors of the text in Shamloo's nursery rhymes, endophora, repetition, collocation, and conjunctions have the most frequency. These elements show the referential role of poetry and textual convergence and cohesion of nursery rhymes and a proof of leading the audience by him through emphasizing and frequency.احمد شاملو در میان شاعران معاصر به علت تشخص سبکی و زبانی، و نقش او در پیدایی جریان شعر سپید از اهمیت و جایگاهی ممتاز برخوردار است. توفیق شاملو در استفاده از این نوآوری شکلی، در ساختار اشعار کودکانه و استفادة نمادین و تمثیلی از زبان کودکانه برای القای زیستجهان فکری و عاطفی خویش، قابل تأمل است و چه بسا موجب تحریک و تحریض عواطف جمعی مخاطبان(اعم از کودک و بزرگسال) میشود. استفاده از رویکرد هلیدی در کشف عوامل انسجام متن اشعار او میتواند وجوه امتیاز و کیفیت شکلگیری زبان شاعرانه و همسویی آن را با معنا و محتوای اشعار کودکانهاش بازگو نماید. نظر به اهمیت این موضوع، این پژوهش به شیوة توصیفی-تحلیلی مبتنی بر نظریة نقشگرایی هلیدی تلاش کرده است به قصد بازنمایی چگونگی «عوامل انسجام متن» به واکاوی کودکانههای شاملو بپردازد. از نتایج تحقیق برآمده است که از میان عوامل انسجامی متن در اشعار کودکانة شاملو ارجاع درون متنی، تکرار و همآیی و حروف ربط افزایشی و علّی بیشترین بسامد را داشته است که خود گواه التزام شاملو به نقش ارجاعی زبان شعر و همگرایی و پیوستگی متنی اشعار کودکانه او و نمودار جلب توجه و هدایت ذهنی مخاطب از طریق تأکید و بسامد است.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2467_003c0dfefe8470da1968053065a35e45.pdf