دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545200120120517Survey and Analysis of Some Heroic Customs in Epic Textsبررسی و تحلیل چند رسم پهلوانی در متون حماسی53678FAسجادآیدنلواستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، مرکز ارومیهJournal Article20120517In this paper with a research in Iranian epic literature, some of heroic customs and motifs have been exploited and studied. According to these fictional contents, the hero is very gluttonous and for showing his bravery and power, writes his name on his weapon. In epic tale, hero or king ties gem on his arm to remain safe from any harm. For this purpose he sometimes hangs feather from his helmet or crown. The hero whenever is very angry, drinks blood of his enemy or ties his body to horseś tail and carries on the earth. In this paper while considering the work records, the heroic customs are surveyed and analyzed. <br /> در بیشترِ پژوهشهایی که تا امروز دربارة «آیینهای ایرانی» در ادب حماسی منتشر شده، شواهد عموماً محدود به شاهنامه بوده و در این حدود نیز آداب و رسوم نادر و درخور بحث از توجّه و بررسی به دور مانده است. در مقالة حاضر با مطالعه در ادب حماسیِ ایران به معنای کامل و دقیق این اصطلاح، چند نمونه از رسوم، ویژگیها و بنمایههای کمتر شناخته شدة پهلوانی استخراج و تحلیل شده است. مطابقِ این چند آیین و مضمون داستانی، پهلوان بنا بر ویژگی اَبَر انسانی خویش خورد و نوشی بسیار دارد (بسیار خواریِ پهلوان) و برای نمایاندن کمال دلیری و توان خود نامش را بر رزم افزارش مینویسد (نوشته بودن نام پهلوان بر <br />رزمافزار) شهریار یا یلِ روایت حماسی به منظور دور ماندن از هرگونه گزند و چشم زخم، گوهر به بازو میبندد (گوهر به بازو بستن) و یا از تاج و کلاهخود خویش پر میآویزد (پرِ کلاهخود و تاج) او هنگامی که در پی کینخواهی سخت و بی پروایانه است، خون هماورد کشته شدهاش را مینوشد (خوردن خون دشمن) و یا او را به دم اسب می بندد و بر زمین میکشد (بستن به دم اسب برای مجازات). در این مقاله نویسنده ضمن توجه به پیشینه این کار به بررسی و تحلیل آیینها و رسوم پهلوانی میپردازد.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_78_0b2f65f6819140328370001da47ac2fe.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545200120120517The relationship between language performance and Character types in the Story "Farsi is Sugar"رابطه کارکرد زبانی با تیپ¬های شخصیّتی داستان « فارسی شکر است»375098FAسید احمدپارسادانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستانعلی محمدپشتداراستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام¬نور، مرکز تهرانکیومرثگروسیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20120720Language with various variables like faith, religion, age, job, environment, social conditions, education and the like are involved in speakers and the same factors exist in Characters types. <br />The aim of the present research is searching language performance Characters types of the story "Farsi is sugar". <br />In this way , the Characters types of story and creative and behavioural features of each type have been characterized, then by considering the author's main aim, the stories and social conditions and also the variables , the relationship between language and the certain types was considered and special language, words and suitable expression or the lack of suitability between certain types have been explained in terms of social classification, job, education. faith, religion, taboo, environment and power positions. <br />The research was descriptive and data were Collected by using library content analysis. The result shows that by this investigation, we can get a better understanding of stories and following that we can get a better understanding of contemporary stories and get a clear picture of relative realism and lasting reality in stories. This also shows that Jamalzade had considered non – language factors that are effective in the character's language by knowledge and purpose and had been able to convey the social notions in stories better by using variables correctly. <br />In conclusion, in the book called "once upon a time" by considering the number of characters, the writer has used more variables and three variables faith and religion and job, he has a good use of characters language.زبان با مؤلّفههای گوناگونی چون، دین، مذهب، جنسیت، سن، شغل، محیط جغرافیایی، شرایط اجتماعی و تحصیلات گویندگان در پیوند است و ارتباط این عوامل غیرزبانی با زبان، در ایجاد تیپهای شخصیّتی مؤثر است. <br /> هدف پژوهش حاضر بررسی کارکرد زبان در تیپهای شخصیّتی داستان «فارسی شکر است»، از مجموعة «یکی بود یکی نبود» سیّدمحمّد علی جمالزاده است. در این راستا ابتدا ویژگیهای خَلقی و خُلقی هر یک از تیپها مشخص گردیده است؛ سپس با توجه به هدف اصلی مؤلف اثر، رابطة کارکرد زبانی با تیپهای مورد نظر بررسی و میزان استفادة شخصیّتها از واژهها و اصطلاحات متناسب با طبقة اجتماعی، تحصیلات شغل، دین و مذهب و موارد این چنین، مشخص شده است. پژوهش به شیوة توصیفی است و دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا به صورت کتابخانهای بررسی شده است. نتیجه نشان میدهد که با این پژوهش میتوان به درک بهتری از داستان یادشده و به تبع آن به درک بهتری از داستانهای جمالزاده دست یافت.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_98_e982a11c7d52a42e6764d342aa131294.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545200120120517The Most Main Contemporary Novel Writing Flows in Reflection of Mythological Narrativesعمده ترین جریان های رمان نویسی معاصر در انعکاس روایت های اسطوره ای517799FAسعیدبزرگ بیگدلیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرسسید علیقاسم زادهاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ولی¬عصر(عج) رفسنجانJournal Article20120720One of the fundamental and important topics in the contemporary story literature is the relation and link between the myth and its reflection in the novel. The importance of this issue is highlighted when tendency towards the myths has had its own reasons in different periods and due to those reasons it contained both strengths and weaknesses. In the field of writing mythological novels such as historical novels the reasons such as necessity of the life, nostalgic tendency, etc. shall be considered; but this issue that the writers have reflected mythological narratives in their novels is an issue that may pave the way for analysis of many of the works or trends of contemporary novel writing and also reflection of cultural and social situation of different contemporary periods. Therefore tendency towards widespread and new reflection of mythological narratives in the novels of the mentioned period, encourages us to identify the origins of such story development which is undoubtedly fruit of the difference in the approach of our contemporary humans and their distinguished similarity with the periods in the past.یکی از موضوعات اساسی و مهم در ادبیات داستانی معاصر، رابطه و پیوندی است که بین اسطوره و انعکاس آن در رمان وجود دارد. اهمیت این مقوله زمانی آشکارتر میگردد که توجه داشته باشیم، گرایش به اسطورهها در مقاطع زمانی گوناگون، دلایل خاص خود را داشته و به آن دلایل؛ با شدت و ضعف همراه بوده است. در گرایش به نگارش رمانهای اسطورهای همانند رمانهای تاریخی باید به دلایلی مانند ضرورت زمانه، تمایل نوستالژیک و… توجه داشت؛ اما اینکه نویسندگان با چه جریانهای فکری یا سبکی و با چه ماهیت و انگیزههایی به بازتاب روایتهای اسطورهای در رمانهای خود پرداختهاند، مقولهای است که توجه به آن میتواند رهگشای تحلیل بسیاری از آثار و یا جریانهای رماننویسی معاصر همچنین بازگویی فضای فرهنگی و اجتماعی برهههای مختلف باشد. بنابراین تمایل به بازتاب گسترده و دیگرگونه از روایتهای اسطورهای در رمانهای دورة یادشده ما را بر آن میدارد که در شناخت ریشههای چنین پردازش داستانی که بیشک محصول تفاوت در نگرش انسان عصر ما و خوانش متمایز او با دورههای گذشته است، کوتاهی نکنیم.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_99_180a8dc5e2d7c6b12b2344218ad32463.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545200120120517Zahāk or serpent-wolflike in Iranian Mythologyضحاک، مارِ گرگسان در اساطیر ایرانی78102100FAخسروقلیزادهاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، مرکز ارومیهJournal Article20120720In Iranian Myth, Ahreman and Azdahāg (Zahāk) are comparable from different aspects. In addition to serpent, wolf is manifested in azdahāg`s nature and name too. The name of azdahāg (Av: aži.dahāka) means “Serpent- Wolf” or “Wolflike serpent” due to various reasons. Dahāka means “Wolf” and derivates from IE: *dhau “choking”. Those who named themselves dāha or dāsa were young warrior and by this denomination they were trying to strengthen “myth wolf`s” nature and attribute during war. Dragon is known in other peoples. Slaves, Russian, Germans and Mesopotamian people recognize such entity. During ages this dragon- serpent transformed to a king carrying snake on shoulders. Although carrying snakes is the symbol of cruelty and slaughter in Iran, but sometimes divines, goddess and kings in Mesopotamia are drawn in this shape.در اساطیر ایرانی اهریمن و ضحاک از جهات گوناگون با هم قابل مقایسه هستند. مهمترین جنبهای که این دو را بیشتر به یکدیگر شبیه میکند، کالبد «مار» است. مار اولین و مهمترین کالبد اهریمن و ضحاک است. به علاوه، «گرگ» نیز در وجود و نام ضحاک تبلور یافته است. نام ضحاک (aži.dahāka) به دلایل متعدد «مارـ گرگ» یا «مار گرگسان» معنی میدهد. Dahāka به معنی «گرگ» و از ریشه هندواروپایی dhau به معنی «خفه کردن» است. کسانی که خود را dāha یا dāsa مینامیدند، جوانانی جنگجو بودند و با این تسمیه تلاش داشتند تا به هنگام رزم خوی و خصلت «گرگ» اسطورهای را در خود تقویت کنند. در اساطیر ایرانی اژیدهاک، ماری اژدهافش، سه سر، سه پوزه و شش چشم است. چنین اژدهایی نزد سایر ملل نیز دیده میشود. اسلاوها، روسها، ژرمنها و اقوام بینالنهرین با چنین موجود دهشتباری آشنایی داشتند. در طی تاریخ تطور، این اژدهای مارفش بدل به شاهی ماردوش گشت. اگرچه ماردوشی در ایران نماد ستم و خونریزی است، در بینالنهرین خدایگان و الهگان و شاهان را گاه به صورت ماردوش به تصویر <br />میکشیدند. اژدها در اساطیر بسیاری از اقوام رباینده دوشیزگان و دشمن آب و گاو است. قهرمان اژدهاکش نیز پرورده یا پرورنده گاو، نجاتبخش دوشیزگان است و در لحظه کشتن، اژدها نمادی از گاو حاضر است.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_100_2eaa2fc9cc62fea2cb796fa52598899a.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545200120120517Morphology of the Kush – Nam-e- Based on Comments of Vladimir Proppتجزیه و تحلیل حکایاتی از کوش نامه براساس نظریه ولادیمیر پراپ103122101FAفاطمهکوپادانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، سازمان مرکزیعاطفه ساداتموسویکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نورJournal Article20120720Vladimir Propp, (1895 - 1970), The Russian folklorist, best known for <em>Morphology of the Folktale, </em>classifies folktales based on feigned rules and he calls it <em>Morphology</em>. According to his definition, Morphology refers to description of the stories, based on their composing elements as well as cohesive and their relationship with themselves and among the whole story. He analyzes a tale based on the characters’ functions and makes a symbol for each function. He approaches the final formula about making story by locating them close together. <br />This paper is an analysis of story of “Kush-Nam-e” by using of Propp’s Morphology. This is a method to test for theory of Morphology in type of literature myth. Also when we comparatively consider structure of a tale, some similarities will be detected behind of those messy and different faces.ولادیمیر پراپ، فولکلورشناس روسی، در نظامی ابداعی به بررسی ریختشناسانه قصههای پریان روسی پرداخت. پراپ ردهبندی را از محتوا و مضمون قصه به مشخصات صوری و ساختمانی آن منتقل میکرد و این مشخصهها را مورد پژوهش قرار میداد، بنا به تعریف وی ریختشناسی، توصیف قصهها بر پایه اجزای سازنده آنها و همبستگی و ارتباط این سازهها با یکدیگر و یا کل قصه است. <br />این نوشتار، تحلیل حکایاتی از «کوشنامه» با به کارگیری روش ریختشناسی پراپ است. کاربرد این روش، آزمونی برای نظریه ریختشناسی در نوع ادبی «اسطوره» به شمار میرود. بسیاری از اجزاء و کنشهای بررسی شده در روایات «کوشنامه» با روایتشناسی پراپ یکسان است. همچنین با بررسی تطبیقی ساختار حکایات، همگونیهایی در زیر ظاهر آشفته و گوناگون آن نمایان میشود.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_101_dbdc1625a203087ea13ace2b3f375ee9.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545200120120517Survey of Aesthetic Elements (Literary figures of Speech) in Novel Texture Based on two Realistic Novels "Madam Ahoo's Husband and cloudy years"بررسی عناصر زیباشناختی (آرایه ادبی) دو رمان «سال های ابری» و «شوهر آهوخانم»123160102FAطاهرهکوچکیاندستیار علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام¬نور، مرکز اسلام آباد غربJournal Article20120720Literary figures of speech are ornaments that make speech adorned; indeed, they are some kinds of elements that make usual language closer to artistic one, just the same thing that the formalists are trying to discover and investigate in their own works. Novel is one of the literary works that has extensive and open room for creation and movement towards artistic innovations and the writer has chance to display his/ her art in more details and accuracy in the story. In fact, in novels the extensive room is provided to create literary figures of speech in a cohesive relation with the main subject. In this paper, given that this aspect of modern novel has been considered less in the country, the writer intends to consider the artistic dimension of the work in more details by introducing and investigating literary figures of speech in two realistic novels "Salhay-e Abri (Cloudy years) and Shohar-e AhooKhanom (Madam Ahoo<sup>,</sup>s Husband)", along with evaluating and recognizing the figures of speech existed in the two works mentioned above.آرایههای ادبی و عناصر زیباشناختی زیورهایی هستند که سخن را بدان میآرایند؛ در واقع آنها ارکانی هستند که زبان عادی را به زبان هنری نزدیکتر میسازند. رمان یکی از انواع ادبی است که در آن فضا برای خلق و حرکت خلاقیتهای هنری باز و وسیع است و نویسنده این فرصت را مییابد تا هنر خویش را با حوصله و تفصیل بیشتری در داستان به نمایش بگذارد؛ در واقع در رمان فضا به صورتی وسیعتر برای خلق آرایههای ادبی و عناصر زیباشناختی در یک ارتباط منسجم با موضوع اصلی فراهم میشود. در این مقاله نویسنده بر آن است با توجه به این که رمان به دلیل نوظهور بودنش در ادبیات کشور کمتر از این منظر موردتوجه قرار گرفته است؛ با معرفی و بررسی آرایههای ادبی دو رمان رئالیستی <em>سالهای ابری</em> و <em>شوهر آهو خانم </em>ضمن ارزیابی و شناخت عناصر زیباشناختی و آرایههای ادبی این دو اثر بتوان به نحو شایستهتری این بعد هنری رمان را مورد توجه قرار داد.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_102_378595f25bc8fc1a3600f7b135736596.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545200120120517Survey and Analysis of Beevatan (Homeless) Novel with an emphasis on Element of Character and characterبررسی و تحلیل رمان بیوتن با تأکید بر عنصر شخصیت و شخصیّت¬پردازی161183103FAمصطفیگرجیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام¬نور، مرکز آمل0000-0002-0313-8932یوسف رضاحامدیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20120720One of the successful and influential stories in the field of story literature after the Islamic Revolution of Iran and the sacred war which has been welcomed and appreciated by all, is Beevatan Novel written by Reza Amirkhani. This novel which has been reprinted 8 times a year has drawn attention of the scientific and university society and caused the contemplation of critics of war novels and study of process of story literature of the sacred war because of its structure, language and style on the one hand and social – critical approach towards the war and psychological and biological damages on the other hand. In this paper the writers have not only studied the characters of this novel and the quality of its character development from different viewpoints but also surveyed the reasons and factors of success and fame of this novel. According to the result of the surveying, it is found out that the characters enjoy characteristics of both eastern and western humans at the same time and the prevailing dialogue of them is a semi-traditional and semi- modern human; although these characters can be studied with modern or postmodern approaches, the realistic and waroriented approach in this novel has more hegemony. یکی از داستانهای موفق و تأثیرگذار در حوزه ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی دفاع مقدس که به دلایل مختلف، اقبال همگان را در پی داشته؛ رمان بیوتن اثر رضا امیرخانی است. این رمان که در یک سال هشت بار تجدید چاپ شد؛ با توجه به مسائل ساختاری، زبانی و سبکی از یک سو و رویکرد اجتماعیـ انتقادی به جنگ و آسیبهای روانی و زیستی آن از سویی دیگر، هم توجه جامعه علمی و دانشگاهی را موجب شده و هم تأملِ منتقدان رمان جنگ و جریان شناسیِ ادبیات داستانی دفاع مقدس را در پی داشته است. در این مقاله، نویسنده ضمن بررسی شخصیّتهای این رمان و کیفیت شخصیتپردازی آن از نظرگاههای مختلف؛ دلایل و عوامل برجستگی و شهرت رمان را بررسی کرده است. بررسی رمان نشان میدهد که شخصیتهای آن دارای دو ویژگی انسان شرقی و غربی به صورت توأمان هستند و گفتمان برتر و حاکم بر آنها انسان نیمه سنتیـ نیمه مدرن است. با این حال اگرچه این شخصیّتها را میتوان با دیدگاه مدرن یا پسامدرن بودن بررسی کرد، دیدگاه واقعگرایانه و متأثر از جنگ در این رمان؛ هژمونی بیشتری دارد.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_103_b91cb41087594fabd69ea89f650ff6c9.pdf