دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822The fluid flow of the mind is an important component of the New Novel in the Kingdom, the Prince of Ehtejab and the Mirrorsجریان سیال ذهن مؤلفۀ مهم رمان نو در ملکوت، شازده احتجاب و آیینه های دردار724719210.30473/pl.2020.7192FAمریمافرافردانشجوی دوره دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجندمحمدفولادیدانشیار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قمJournal Article20201122The new novel is an important current in novel writing that goes beyond traditional novel writing and discards everything related to tradition and past from content and structure. Although it did not last more than three decades, it had lasting effects, and many of the novels that emerged after that were far removed from the classic novel. Fluid flow of the mind is one of the most important aspects of the novel, and it expresses the inner feelings, thoughts, and mentalities of the characters or characters of the story in the form of an unorganized and seemingly non-existent event. The purpose and the specific cause are intertwined, and sometimes by disrupting the logical order of the elements of the story, for example, by language or by breaking syntactic rules. In Iran, Bahram Sadeghi is the first person to write a new novel with "Kingdom" and use the fluid flow of the mind in it. After him, Houshang Golshiri wrote in this way and in the two novels "Prince of Ehtejab" and then "Mirrors of the Door" he used this method in the best way and perhaps it can be said that no one after him could write a new novel like him and the fluidity of mind He used it creatively and derived from the Iranian literary tradition and mixing it with the new Western style <br /> <br /> <br /> <br /> رمان نو، جریانی مهم در رمان نویسی است،که رمان نویسی سنتی را پشت سر میگذارد و هر آنچه مربوط به سنت و گذشته است از محتوا و ساختار، به دور می افکند. این جریان به رغم اینکه بیش از سه دهه نپایید، اما تاثیرات پایداری داشت و بسیاری از رمانهایی که پس از این جریان پدید آمدند، با رمان کلاسیک فاصلۀ زیادی داشتند. جریان سیال ذهن یکی از شیوههای زاویه دید است که از مولفههای مهم رمان نو است و به بیان احساسات، اندیشهها و ذهنیات درونی شخصیت و یا شخصیتهای داستان میپردازد که به صورت رویدادهای بی نظم و ترتیب و به ظاهر بدون هیچ هدف و غرض و علت خاصی، در کنار هم قرار گرفتهاند و گاهی با بههم ریختن نظم منطقی عناصر داستان مانند زبان و یا شکستن قواعد نحوی صورت میپذیرد. سیال ذهن مرز زمان و مکان را مینوردد و مخاطب از طریق تکگوییهای درونی و واگویههای شخصتها تا حدی درک میکند که کجای ماجرا قرار دارد.<br />در ایران صادق هدایت، صادق چوبک، بهرام صادقی و هوشنگ گلشیری از پیشگامان جریان سیال ذهن هستند. هوشنگ گلشیری در دو رمان «شازده احتجاب» و «آیینههای دردار» از این شیوه استفاده کرد و سیال ذهن را خلاقانه و برگرفته از سنت ادبی ایران و آمیختن با شیوۀ تازه غربی به کار برد. در این مختصر برآنیم که سیال ذهن را به عنوان مولفه مهم رمان نو در این سه رمان نو فارسی بررسی کنیم.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7192_c95c17954105483fca86aca342d009dc.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822The ancient critique of the pattern of "East Banafsheh" in respect to the ancient explanation of the individuality pattern according to Jung's perspectiveنقد کهن الگویی "شرق بنفشه" در راستای تبیین کهن الگوی فردیت براساس دیدگاه یونگ2546718910.30473/pl.2020.7189FAسیمینبختیاری منفرددانشآموخته دوره کارشناسیارشد دانشگاه شاهدفریدهداودی مقدمدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شاهدJournal Article20201120Ancient analysis of literary text is one of the most common analyzes in literature and art, since ancient patterns are signs that reveal unconscious parts to the analyst. Of course, the discovery of the old patterns alone cannot find its way. The old patterns of a text should be analyzed and criticized to reveal the secrets of the author's mind and his work to the audience. In this way, it is attempted to answer the question with the discovery and analysis of the Eastern Patterns of the Banafsheh Mendipour which the writer has intended to illustrate so mysterious and symbolic stories. Finally, it was found that Mandenipur used the old themes of the natural patterns and the mythical themes of high interest and all that worked to end his story to immortality. To attain this eternity, he sacrificed not only ancient natural patterns, but also sacrificed ancient values such as love-death and power to link each of his stories with the help of all these ancient patterns to the ancient pattern of immortality. Of course, all this encoding in the stories comes from the author's love and verbal and artistic games: as his adherence always loved the author of the painter and illustrator, this interest is also an indication of the emergence of individuality in the unconscious and its emergence in unconscious.تحلیل کهنالگویی متن ادبی، یکی از تحلیل های رایج در ادبیات و هنر است؛ زیرا کهن الگوها نشانههایی هستند که بخشهای ناشناختهی ناخودآگاه را برای تحلیلگر آشکار میسازند. البته کشف کهنالگوها به تنهایی راه به جایی نمی-برد؛ کهنالگوهای یک متن باید تحلیل شوند و به نقد کشیده شوند تا بتوانند رازهایی از ذهن نویسنده و اثرش را برای مخاطب برملا سازند. در این کنکاش تلاش شده تا با کشف و تحلیل کهنالگوهای شرق بنفشهی مندنیپور، به این سوال پاسخ داده شود که نویسنده چه هدف و مقصودی داشته که داستانهایی تا این حد پر رمز و راز و نمادین را به تصویر کشیده است. در نهایت این یافته فراهم شد که مندنیپور از تمام کهنالگوهای طبیعی و مضامین اسطورهای بهره جسته و همه چیز را به کار بسته تا قصههایش را ختم به جاودانگی کند. برای رسیدن به این ابدیت، نه تنها کهنالگوهای طبیعی را فدا کرده، بلکه کهنالگوهای با ارزشی چون عشق، مرگ و قدرت را نیز قربانی کرده تا تکتک داستان-هایش را به کمک تمام این کهنالگوها، به کهنالگوی جاودانگی پیوند زند. البته این همه رمزگونگی در داستانها ناشی از عشق نویسنده به بازیهای کلامی و هنری هم هست؛ چرا که به اقرار خودش همیشه دوست داشته نویسندهای نقاش و تصویرگر و بیبدیل باشد؛ این علاقه هم نشانهای از بروز فردیت در ناخودآگاه و ظهور آن در خودآگاه وی است.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7189_99b0a21c78e4a17f24ab4d5a82f971ce.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822Existential reflection on My Atma Dog Storyبازتاب اگزیستانس در داستان «آتما سگ من»4766718610.30473/pl.2020.7186FAمحمودبشیریدانشیار گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطباییhttps://orcid.org/00نیلوفرانصاریدانشجوی دوره دکتری زبان وادبیات فارسی دانشگاه سمنانJournal Article20201120<span>Existentialism is one of the most important and influential philosophical and literary schools in the world, the birthplace of which is "Europe." Faced with the boundaries of "death, suffering, fear, and sin," these situations make one become aware of his innermost hidden dimensions, and to know himself better. </span><span>Existentialism philosophy based its analysis of human destiny on three fundamental inferences and provided three signs of existence for it. The purpose of this article is to enlighten the three principles of existence (sensory, moral and faith) in my dog Atma.</span><span>The results show that Chubak's worldview is influenced by philosophers' analysis. This author's stories are full of themes (death, suffering, fear, and sin). In the analysis of the story (Atma my dog), we came to the conclusion that the first character of the story reaches the stage of faith existence by passing through the stage of moral and moral existence.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />اگزیستانس -فلسفۀ اصالت وجود- یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین مکتبهای فلسفی و ادبی جهان است که مهد پیدایش آن «اروپا» است. در این مکتب فلسفی و ادبی، فرد انسانی در تجربۀ هستی و لمس معنای وجود، به طور بیواسطه با موقعیتهای مرزی «مرگ، رنج، ترس وگناه» رویارو شده است، این موقعیتها سبب میشوند تا انسان از ابعاد نهفتة درونی خویش اطلاع یافته، خود را بهتر بشناسد. فلسفة اگزیستانس تحلیل خود از سرنوشت بشر را بر سه استنباط بنیادی استوار ساخت وسه نشانة هستی برای آن در نظر گرفت. هدف این مقاله روشنگری سه اصل اگزیستانس (استحسانی،اخلاقی وایمانی) در آتما سگ من است. نتایج تحقیق حاکی از تأ ثیر جهانبینی چوبک از تحلیلهای فیلسوفان است. داستانهای این نویسنده سراسر پر از مضامینی چون (مرگ،رنج،ترس وگناه) است. این نویسنده میکوشد تا زشتیها، فساد و نابرابریهای موجود اجتماع را در برابر چشم خوانندگان به تصویر بکشد، علاوه بر آن پیامدهای این بیعدالتی را نیز بیان میکند. نتایج این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است، نشان میدهد در داستان «آتما سگ من»، شخصیت اول پس از گذشتن از مرحلة اگزیستانس استحسانی واخلاقی به مرحلة اگزیستانس ایمانی نائل میشود.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7186_90e05e6341946004b608bc237f58d015.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822The difference between the writings of men and women in the works of Ghazaleh Alizadeh and Houshang Golshiri on the basis of the relationship between language and genderتفاوت نوشتار مردان و زنان در آثار غزاله علیزاده و هوشنگ گلشیری براساس رابطهی زبان و جنسیت6788684210.30473/pl.2020.50017.1561FAمهنازحاتمیکارشناسی ارشد، رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ایلاممحمدتقیجهانیدکتری، رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ایلامJournal Article20191202According to many researchers, the language and writing of men and women are different. The relationship between language and sex is one of the significant features in the literature review of men. Differences between gender and gender between women and men, with regard to the worldview, the way of thinking and the specific nature of the writers, have differentiated the language and the writing of women and men, and this type of view and reflection is expressed in the form of a text with specific linguistic features. This article examines the differences between male and female writers in the three novels of Ghazaleh Alizadeh (House of Idrissy, Tehran, and the Second World War) and the two novels of Hooshang Golshiri (The Lost Lost Rain, the Mirrors of Guardian and Wisdom. The difference between them is in the works of the two authors. The study of our study in this research is based on theories of some researchers in the field of linguistics and Robin Lacoff's (1975) views are the famous linguist about the differences between women and men. According to Lickoff's theory, the language of men and women is different in terms of vocabulary, such as the use of color of words, obscure words, emotional words, and syntactic terms such as emotional sentences, questions, and sentences in cross-sectional and divisible terms, and the study of comparative works by Alizadeh and Golshiri , Describes the differences between men and women in terms of lycophos and other linguists.طبق نظر بسیاری از پژوهشگران زبان و نوشتار زنان و مردان با هم متفاوت است. رابطهی زبان و جنسیت یکی از ویژگیهای قابل توجه در بررسی نوشتار مردان و زنان میباشد. تفاوتهای ذاتی و جنسیتی بین زن و مرد با توجه به جهان بینی، نوع تفکر و نگاه خاص نویسندگان، زبان و نوشتار زنان و مردان را متفاوت جلوه داده است و این نوع نگاه و تفکر و دیدگاه، در قالب نوشتار با ویژگیهای زبانی خاص مشخص میشود. این مقاله به بررسی تفاوتهای نوشتاری مردان و زنان در سه رمان غزاله علیزاده (خانهی ادریسیها، شبهای تهران و دومنظره) و سه رمان هوشنگ گلشیری (برهی گمشده راعی، آینههای دردار و شازده احتجاب) میپردازد. هدف این پژوهش، بررسی و کشف مولفههای نوشتاری در حوزهی زبانی (مانند واژگان، جملات) و بسامد کاربرد و در نتیجه، تفاوت آنها در آثار این دو نویسنده موردنظر است. معیار بررسی ما در این پژوهش، نظریههای برخی از پژوهشگران مانند ترادگیل، میلروی، هولمز و فیشمن در حوزهی زبان شناسی و دیدگاههای رابین لیکاف، (1975) زبانشناس معروف دربارهی تفاوتهای نوشتاری زنان و مردان است. طبق نظریهی لیکاف، زبان زنان و مردان، در سطح واژگانی مانند استفاده از رنگ واژهها، واژههای مبهم و واژههای عاطفی و در سطح نحوی مانند جملات عاطفی، پرسشی و جملات مقطع و محذوف متفاوت است و بررسی و مقایسهی آثار موردنظر از علیزاده و گلشیری، تفاوتهای نوشتاری مردان و زنان را طبق نظریهی لیکاف و سایر زبان شناسان مشخص میسازد.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_6842_12ce598335222301a7899b3bb81f6c8d.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822Gothic elements and components in the stories of Sadegh Hedayatمؤلفه ها و عناصر گوتیک در داستانهای صادق هدایت89104718510.30473/pl.2020.7185FAعبداللهحسن زاده میرعلیدانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان ، شهر سمنانحرپریمیدانشجوی دکتری ، گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان ، شهر سمنانJournal Article20201120The Gothic term adjectival that refers to the trait (Gothic), a Germanic emigrant migrated from northern Europe to the southern coast of the Baltic Sea; first it was originally referred to as a particular style of architecture with features that were expressed by clumsy and horror. Between 1760 to 1820, the Gothic was named of the genre in writing stories. The literary environments of this type of literature are usually ruins of ruins and abandoned basements, cemeteries and dark spaces that are less voluminous. The writers of these stories cover the minds of readers with delusions and mysteries by placing their characters in their work and creating anxiety and horror, along with spatial and detailed descriptions and abnormal and imaginative events. The characters of these works are usually unbalanced, psychologically and sometimes criminal, who by their actions imprison themselves in the reader's sake, for the same reason, these stories have the ability to turn into stories after a break up. Criminal- be a detective. One of the prominent Iranian story writers who created the imaginative and melancholic and terrifying space in his works, is honest guiding that this profile can be seen in most of his stories. In this content analysis study, we review the elements and components in the author's stories using library resources.واژة گوتیک بیانگر صفتی است که به قوم «گوت»، قومی ژرمنی که از شمال اروپا به سواحل جنوبی دریای بالتیک مهاجرت کردند اطلاق می شد. در ابتدا به سبک خاصی از معماری با ویژگی هایی که بیانگر رازناکی و وحشت بود گفته می شد؛ اما در بین سال های1760تا1820 میلادی گوتیک نام ژانری در داستان نویسی شد. محیط های داستانی این نوعِ ادبی، معمولاً قصرهای ویرانه و زیرزمین های متروک، قبرستان ها و فضاهای گرفته و تاریک که کمتر محل رفت و آمد است می باشد. نویسندگان این داستان ها با ایجاد اضطراب و وحشت که به همراه فضاسازی و توصیفات جزیی و وقایع غیرطبیعی و تخیلی است ذهن خوانندگان را با دهشت و راز مشغول می سازند. شخصیت های این آثار نیز معمولاً انسان هایی نامتعادل و روان پریش و بعضاً جنایت کار هستند که با اعمال خود، نَفَس را در سینة خوانندگان حبس می کنند به همن دلیل این نوع داستان ها قابلیت آن را دارند تا در پی یک گسست، تبدیل به داستان های جنایی-پلیسی شوند. یکی از داستان نویسان برجستة ایرانی که با استفاده از این عناصر، فضایی تخیلی و مالیخولیایی و وحشتناک در آثارش به وجود آورده است صادق هدایت است که می توان این مشخصات را در اکثر داستان های او مشاهده کرد. در این تحقیق که به روش تحلیل محتوا صورت گرفته است با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی این عناصر و مؤلفه ها در داستان های این نویسنده پرداختهایم.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7185_619993cd47b82cd206aa4d9586dd2db0.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822The identity of Tehran in the blindfold of Sadegh Hedayat
Based on some signs of architecture and urbanization (10 to 14 AH)هویت تهران در بوف کور صادق هدایت بر پایة برخی نشانههای معماری و شهرسازی (10 تا 14 ه. ق)105122519010.30473/pl.2020.5190FAکاووسحسنلیاستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیرازسیامکنادریباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد شیرازJournal Article20180915There are various writings about the blind blindfolded by Sadiq Hedayat. In some of these writings there are some thoughts on the time of the events of this novel, and the historical contradictions in this work have been discussed and sometimes criticized. Referring to one of these criticisms, Guidat emphasized that this work is not a historical novel. Rather, it is a fantasy of history that has been formed in the narrator's mind. The emphasis on guiding his accuracy and obsession with the structure of the novel prevents him from thinking that he has neglected the element of time in this work. The best way to recognize time in this story is to look at the signs in the text. With care in the elements and elements of the building, three time intervals can be identified. Previously, two of these three periods have been introduced in articles. In this essay, with emphasis on the signs of the third period (Safavid period to Qajar), twenty-three "cultural-historical" signs of this period have been retrieved in the text of the Blind Owl. The presence of elements from different historical periods in the blind owl can be another reason for the mental journey of a rude narrator and anger that destroys fragmented historical ruins.در بارهی بوف کور صادق هدایت تا کنون نوشتههای گوناگون پدید آمده است. در برخی از این نوشتهها در بارهی زمان رخدادهای این رمان نظراتی ارائه شده و از ناهماهنگی تاریخی در این اثر سخن رفته و گاهی انتقاد شده است. هدایت در پاسخ به یکی از همین انتقادها تاکید کرده که این اثر یک رمان تاریخی نیست. بلکه یک خیالپردازی تاریخیست که در ذهن راوی شکل گرفته است. تأکید هدایت بر دقت و وسواس او در ساختار رمان مانع از آن است که گمان شود، او به عنصر زمان در این اثر بیتوجه بوده است. بهترین راه بازشناسی زمان در این داستان، توجه به نشانههای موجود در متن است. با دقت در اجزا و عناصر ساختمان این اثر میتوان سه بازهی زمانی را برای آن بازشناخت. پیش از این، دو دوره از این دورههای سهگانه در مقالاتی معرفی شده است. در این جستار با تأکید بر نشانههایی از دورهی سوم (دورهی صفویه تا قاجار)، بیست و سه نشانهی «تاریخی ـ فرهنگی» از این دوره، در متن بوف کور بازیابی شده است. وجود عناصری از دورههای مختلف تاریخی در متن بوف کور میتواند دلیلی دیگر بر سفر ذهنی راوی مغموم و حسرتزدهای باشد که بر ویرانههای تاریخی تکه پاره شده نوحهسرایی میکند.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_5190_7a6a1a1cd683cc194e1bddb0acb95863.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822Morphology of the novel War in the Land of Egypt Yusuf al-Qa'idریختشناسی رمان «الحرب فی برّ مصر» یوسف القعید بر اساس نظریهی روایتشناسی کلود برمون123144539810.30473/pl.2020.5398FAطاهرهحیدریاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180626Formalist and structuralist studies, in addition to creating a transformation in the study of poetry, created literary knowledge of narrative and introduced the morphological analysis of narration as an important approach. Claude Bramont, a French linguist and narrator, is one of the most prominent structuralist theorists of the narrative, including those who have tried to provide a proper pattern in the morphology of the story. In this research, "War in the Land of Egypt" by Yusuf al-Qa'id (one of Egypt's greatest novelists), feudalism or the ruling kingdom regime of Egypt in 1954. Until 1973 Its creation is based on Claude Burmon's theory, and it is proven that the author created the storyline with a mixture of sequences, including sequential, concatenated, and linked sequences. According to the theory, each sequence contains three possible functions, processes, and outcomes, which these three functions are completely consistent with the story.<br />Keywords:War in the Land of Egypt, Yusuf al-Qa'id, Morphology, Claude Burmon, sequencingمطالعات صورتگرایان و ساختارگرایان علاوه بر ایجاد تحول در بررسی شعر، دانش ادبی روایتشناسی را بوجود آورده و تحلیل ریختشناسانهی روایت را به عنوان رویکردی مهم مطرح کرد. کلود برمون زبانشناس و روایتشناس فرانسوی از برجستهترین نظریهپردازان روایتشناسی ساختارگرا و از جمله افرادی است که برای ارائهی یک الگوی مناسب در زمینهی ریختشناسی داستان، تلاش کردهاند. در این پژوهش،«الحرب فی برّ مصر» اثر یوسفالقعید (از بزرگترین رماننویسان مصر) که فئودالیسم یا نظام ارباب-رعیتی حاکم بر مصر در سالهای 1954م. تا 1973م. دستمایهی خلق آن است، بر اساس نظریهی کلود برمون مورد بررسی قرار گرفته و اثبات میشود که نویسنده پیکرهی داستان را با ذوقی سرشار با انواع توالیها از جمله توالی زنجیرهای و انضمامی و پیوندی خلق کرده است. بر اساس نظریهی مذکور هر توالی دربردارندهی سه کارکرد امکان ، فرایند و پیامد است که این کارکردهای سهگانه کاملا با داستان همخوانی و همسویی دارد. <br />کلیدواژه: الحرب فی برّ مصر، یوسف القعید، ریختشناسی، کلود برمون، توالی و پیرفتhttps://pl.journals.pnu.ac.ir/article_5398_2070cae590573b2bc5a3e14fea2d7bfb.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822Story elements in folk tales and their ability to animate with emphasis on
tales “Mashdi Galin Khanom”عناصر داستانی موجود در قصههای عامیانه و قابلیت آن برای پویانمایی (با تأکید بر قصّههای مشدی گلین خانم)145162734910.30473/pl.2021.46344.1538FAفریباشمسیدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانمحبوبهخراسانیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران (نویسندة مسؤول)شهرزادنیازیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانJournal Article20190520Folk tales , It is full of adventures that have a proper narrative and story structure and Most of the dramatic elements are also suitable for converting to film and animation.<br />In this study, using content analysis method, the narrative elements contained in folk tales and selected text means “Mashdi Galin Khanom” are shown.<br />There are certain types of characters in these stories and Elements such as : conflict, parley, crisis, knot, suspension and imagery, Conflict, Conversation, The crisis, Knotty, Suspension and fantasy spaces, in these tales have an important effect and provides a good context for the adaptation of the script; In addition, it has been discussed in a magic and fantasy theme and its value for dynamic visualization; We find that fantasy elements are abundant in these stories that make the screenwriter better use of this particular kind.It is possible to communicate between animation and Iranian culture by adapting these stories filled with ancient Iranian cultureقصههای عامیانه، مملو از ماجراهایی است که ساختار روایی و داستانی مناسبی دارند و بیشتر عناصر دراماتیک و نمایشی مناسب جهت تبدیل به فیلمنامه و ساخت پویانمایی را نیز دارا هستند. در این پژوهش، با روش تحلیل محتوا، عناصر روایی و داستانی موجود در قصّههای عامیانه و متن منتخب یعنی قصّههای مشدی گلین خانم نشان داده شده-است؛ در این قصهها انواع خاصی از شخصیت دیده میشود و عناصری از قبیل کشمکش، گفتوگو، بحران، گره-افکنی، تعلیق و فضاسازیهای فانتزی و خیالی، نمود بارزی دارد و زمینة مناسبی را برای اقتباس فیلمنامه از آن فراهم مینماید؛ علاوه بر آن در مبحثی جادو و فانتزی و ارزش آن برای پویانمایی مطرح شده است. نیز دریافتهایم که عناصر فانتزی در این قصهها فراوان است که باعث استفادة بهتر فیلمنامهنویس از این گونۀ خاص میشود و میتوان با اقتباس از این قصهها که مملو از مایههای فرهنگ کهن ایرانی است، بین پویانمایی و فرهنگ ایرانی ارتباط برقرار نمود.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7349_0fd667a3d4f89a6947ce0aa29092db27.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822Investigation of the Athenian Motifs in Five Teenage Novels by Mohammad Reza Yousefiبررسی موتیفهای پهلوانی در پنج رمان نوجوان اثر محمدرضا یوسفی163188718810.30473/pl.2020.7188FAرقیهزمانپوردانشجوی دوره دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکردسید جمال الدینمرتضویاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکردJournal Article20201120Motifs are regarded as elements, concepts, names, symbols, and ideas that are present in literary and artistic forms as important themes of the text and are preferably centered on a single work or works by a single author. By examining several works by an author, we may find a motif that is present in many ways in all of his works, and is a kind of mental concern of the author that for whatever reason he paid particular attention to that motif. This article is an in-depth look at how the presence and function of the "heroic" motifs in five teenage novels by Mohammad Reza Yousefi. Theoretical Topics This paper is primarily concerned with defining a motif and a brief history of the studies related to this literary element and examines, in the applied field, the essential role and function of this motif in this author's works. According to the results, Yousefi has deliberately utilized this motif in all of these works and his attention to these elements is a kind of mental concern. The way he has often used to illustrate the importance of flavoursome elements is by first setting a goal for the characters in the story, then using that flawed element to accomplish that goal in order to emphasize the important role of these elements. By analyzing five novels, this study reveals the positive function and essential role of the clerical elements in advancing the goals of the story and opening their story nodes.<span>موتیفها را عناصر،مفاهیم، نامها،نشانهها و ایدههایی میدانند که در اشکال و انواع مختلف، در آثار ادبی و هنری، به عنوان جانمایههای مهم متن حضور دارند و به طور ترجیعی، در محور یک اثر یا آثار متعدد از یک نویسنده بهکار میروند. با بررسی چند اثر از یک نویسنده، ممکن است به موتیفی پی ببریم که به شیوههای مختلف در تمامی آثار او حضور دارند و به نوعی دغدغهی ذهنی نویسنده هستند که او به هر دلیلی، توجه ویژهای نسبت به آن موتیف داشته است. این مقاله، جستاری تحلیلی در چگونگی حضور و کارکرد موتیفهای «پهلوانی» در پنج رمان نوجوان اثر محمدرضا یوسفی است. مباحث نظری این مقاله در درجهی نخست، پیرامون تعریف موتیف و تاریخچهای مختصر از مطالعات مربوط به این عنصر ادبی است و در حوزهی کاربردی، به بررسی و تحلیل نقش اساسی و کارکردی که این موتیف در آثار این نویسنده دارد، میپردازد. بر اساس نتایج به دست آمده، یوسفی به گونهای هدفمند، از این موتیف در تمامی این آثار بهره برده است و توجه به این عناصر به نوعی دغدغهی ذهنی او محسوب میشود. روشی که او اغلب برای نشان دادن اهمیت عناصر پهلوانی به کار گرفته است، به این صورت است که ابتدا هدفی برای شخصیتهای داستان طرح میکند، سپس با کمک گرفتن از عناصر پهلوانی آن هدف را تحقق میبخشد تا بر نقش مهم این عناصر تأکید کند. این پژوهش با تحلیل پنج رمان، کارکرد مثبت و نقش اساسی عناصر پهلوانی در پیشبرد اهداف داستان و باز شدن گرههای داستانی بهوسیلهی آنان را نشان میدهد.</span>https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7188_96ec491396f1dc8323945e8e4fec1615.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822Lingual systems in Ghaboosnameh’s Storiesنظامهای گفتمانی در حکایتهای قابوسنامه189210415610.30473/pl.2020.4156FAسهیلافرهنگیعضو هیئت علمی/دانشگاه پیام نورمعصومهابرکارکارشناس ارشدJournal Article20170308Abstract Sign - semantic is one of the new approaches in determination and analyze of lingual systems , Sign - semantic is one of the new approaches in determination and analyze of lingual systems , which can be used in interaction with other research methods as an inter - field approach in literature fields . This research aims to describe and determine the existing dialogue structure in Ghaboosnameh ’ s stories while respecting sign - semantic and compare their dialogue positions via comparing existing sign - semantics in stories .<br />Current research includes sign - semantic analysis of 10 stories of Ghaboosnameh and express diversity and multiplicity of discourses in these stories , also show the prescriptive nature of the dominant dialogue systems and it s components in each story and dialogues conversions to each other .<br />Keywords :<br />sign - semantic , discourse systems , narration , Ghaboosnameh .نشانه معنا شناسی یکی از رویکرد های جدید در شناسایی و تحلیل نظام های زبانی به شمار می رود که در تعامل با دیگر رویکرد های پژوهشی می تواند به عنوان رهیافتی میان رشته ای در حوزه های ادبی مورد استفاده قرار گیرد . این پژوهش در پی آن است که با رویکرد نشانه معنا شناختی به توصیف و تبیین نظام های گفتمانیِ موجود در حکایت های قابوس نامه بپردازد و با مقایسة نشانه معناهای موجود در این حکایت ها ، مواضع گفتمانی آن ها را مشخّص و تحلیل کند . پژوهش حاضر نتیجة تحلیل نشانه معناشناختی ده حکایت از کتاب قابوس نامه و بیانگر تنوّع و تعدّد گفتمان ها در این گونه حکایت هاست و نشان می دهد که نظام گفتمانی غالب در این حکایت ها از نوع تجویزی است. همچنین این پژوهش مؤلّفه های گفتمانی هر حکایت و تبدیل نظام های گفتمانی به یکدیگر را نشان می دهد.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_4156_915123d6b3c7de4415ee7fc3e89d3278.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822The analysis of ideological elements in Yoosefi's Babayarبررسی عناصر ایدئولوژیک در رمان «بابایار» اثر محمدرضا یوسفی211238737710.30473/pl.2020.7377FAفاطمهکاسیاستادیار/دانشگاه پیام نورسیده مریمحسینی کیسمیکانون پرورش فکری کودکانJournal Article20210131On all occasions, ideology has an undeniable role due to the inevitable integration of people ideas in the process of decision-making and public life. Literary works authors are also influenced by their ideologies, and sometimes they promote ideologies of dominant educational system of society. This article has reviewed Mohammad reza Yoosefi's Babayar in terms of covert and overt ideologies using descriptive analytical method. The reviews based on Marx, Althusser, Gramsci bpt, found that most discussed values in the works include honesty, dedication, homeland defense and others that have been emerged in the novels as an overt ideologies. This issue is thanks to authors’ concern and educational structure dominating the society. However, the covert ideologies discussed in these books include effort of dominant or superior forces to maintain their rule over the impoverished community through educational and coercive structures.however these ideas lead the readers to itnrepret the writter's thought easily and have a challenge with the text.ایدئولوژی به دلیل پیوستگی ناگزیر با عقاید و افکار افراد، همیشه در روند تصمیمگیریها و جریانات زندگی مردم نقشی انکار ناپذیر داشته و دارد. نویسندگان آثار ادبی نیز از این امر مستثنی نبوده و بی تردید آنها نیز متأثر از ایدئولوژیهای خود هستند؛ علاوه بر آن گاهی نیز ایدئولوژیهای نظام آموزشی مسلط بر جامعه را تبلیغ میکنند. از این رو، پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی رمان «بابایار» نوشتة محمدرضا یوسفی را از منظر ایدئولوژیهای آشکار و پنهان بر اساس آرای مارکس، آلتوسر، گرامشی بررسی کرده است. در این پژوهش معلوم گردید بیشتر ارزشهای مورد بحث در این آثار عبارتند از راستگویی، فداکاری، دفاع از میهن و ... که در این رمانها به صورت ایدئولوژی آشکار رخ نمودهاند که این مسأله به دغدغة نوسندگان و ساختار آموزشی مسلط بر جامعه برمیگردد. از ایدئولوژیهای پنهان این کتابها نیز میتوان به تلاش نیروهای مسلط یا فرادَست برای حفظ حکومت خود بر جامعۀ فرودست از طریق ساختارهای آموزشی و قهریه اشاره کرد.به هر حال این ایده ها به خوانندگان اجازه می دهد تابه تفسیرتفکرنویسنده بپردازد و با متن درگیر شود.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7377_68ecbb7c92693c48858d37395a3fec42.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545206120200822Narrative Analysis of Short Story of "Dash Akol" Based on Greimas Discourse of State and Action Systemsتحلیل روایی داستان کوتاه «داشآکل» بر اساس نظامهای گفتمانی کنشی و شوشی گرمس239262589210.30473/pl.2018.5892FAاکبرصیادکوهاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیرازرضانکوئیدانشجوی دوره دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیرازJournal Article20180527The present study was dedicated to a narrative analysis on the short story of "Dash Akol", written by Sadeq Hedayat, based on Greimas discourse of state and action systems. The main aim of this study was to find story structures intended by Greimas for comparing the discourse of state and action systems according to their complication and mutual effectiveness, and to investigate the reasons of failure in moving from discourse of action system to discourse of state system, or in other words, discourse cycle in this story. In the narrative analysis of this story, based on discourse of action system, we found Dash Akol and Kaka Rostam as potential and actual action-states. One of them (Dash Akol) tried to keep a champion value object and generous character, and the other one (Kak Rostam) tried to obtain the same value object in a parallel way through creating an interactive relation of induction kind. But, from the middle of the story, a female character called Marjan, as another value object, involved Dash Akol in a love story, so it caused a delay in the actions of Dash Akol. However, in the narrative analysis of the story, based on discourse of state system, it was found how action-subjectاین مقاله به تحلیل روایی داستان کوتاه «داشآکل» نوشتۀ صادق هدایت بر اساس نظامهای گفتمانی کنشی و شوشی گرمس اختصاص دارد. هدف اصلی این مقاله یافتن سازههای داستانی مورد نظر گرمس برای مقایسهی نظامهای گفتمانی کنشی و شوشی با تکیه بر چگونگی گرهخوردگی و تأثیرگذاری متقابل آنها و بررسی دلایل شکست در عبور از نظام گفتمانی کنشی به نظام گفتمانی شوشی یا همان چرخۀ گفتمانی در این داستان است. در تحلیل روایی این داستان بر اساس نظام گفتمانی کنشی خواننده شاهد حضور داشآکل و کاکارستم به عنوان کنشگرهای بالقوه و بالفعلی است که یکی برای حفظ ابژۀ ارزشی پهلوانی و لوطیصفتی و دیگری برای بدست آوردن همان ابژۀ ارزشی به صورت موازی رابطهای تعاملی از نوع القایی به میدانداری کاکارستم برقرار میکنند تا اینکه از میانۀ داستان با نمایان شدن مرجان به عنوان ابژۀ ارزشی دیگر و با درگیر کردن داشآکل به عشق، کنشهای او را به تأخیر میاندازد. اما در تحلیل روایی داستان بر اساس نظام گفتمانی شوشی درمییابیم که چگونه کنشگر با دریافت ناگهانی میزان زیادی انرژی از طرف ابژۀ ارزشی به شوشگر تبدیل میشود و پس از طی فرایندهای حسیـادراکی و ابعاد دیگر گفتمان دچار وضعیتی جدید میشود که میتوان آن را حرکت به سوی وصال معشوق نامید.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_5892_23e9ca636cee02caf49878ac108845fe.pdf