2024-03-28T16:10:07Z
https://pl.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=195
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1392
2
1
دگرگونی ایزد بانوان در رمان خوف، اثر شیوا ارسطویی
نرگس
باقری
نقد اسطورهای، به کشف اسطورهها و کهن الگوها و چگونگی آنها در ادبیات میپردازد. رمان خوف نوشتۀ شیوا ارسطویی، رمانی ست که میتوان در لایههای پنهان آن نشانههای کهن الگویی و اسطورهای را یافت و با تحلیل آنها به خوانش تازهای از متن رسید. هدف این مقاله ردیابی ویژگیهای اسطورهای و کهن الگوییِ این رمان بر مبنای نقد اسطورهای ست. خوانش رمان خوف، با این روش، علاوه بر آشکار کردن جهان نمادین آن و یافتن رمزگانهای اساطیری، نشان میدهد که یکی از بنمایه های اصلی در این رمان، مسخِ ایزد-بانوان است. ایزد-بانوان اساطیری، که پیش از این نماد قدرت، باروری، فراوانی و آبادانی بوده اند، در دنیای مدرن، در مقابله با سایه و وجه مردانۀ خود قرار گرفته، دگرگونی یافته و ویژگیهای الهگی را از دست دادهاند. شخصیت اصلی رمان خوف نیز که زنی زیبا و قوی بوده است، بر اثر ترس زیاد و در مواجه با وجه مردانۀ ذهن خود که به شکل پسر سرهنگ در داستان ظهور می کند و از سویی نماد قدرت نیز هست، تضعیف شده، به تدریج قدرت خود را از دست داده، در نهایت مسخ شده و به شکل موش درمیآید.
اسطوره
ایزد بانوان
رمان
خوف
شیوا ارسطویی
2013
11
22
5
15
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_850_584fa65faf7d7844f154a3d8cd2d5bea.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1392
2
1
آرمان گرایی در واقع گرایی جلال آل احمد
حافظ
حاتمی
خدیجه
ناظم
جلال آل احمد از نویسندگان بنام، شناخته شده و صاحب سبک در جریان داستان معاصر فارسی، به ویژه در داستان کوتاه است. او در سفرنامه نویسی و تک نگاری، همچون حوزهی پژوهش و ترجمه مهارت خود را نشان داده است. این نوشتار بر آن است تا با بررسی و تحلیل آثار داستانی جلال و بدون پیشداوری ، به دنیای آرمانی یا همان آرمانشهر او بپردازد و نشان دهد که چگونه این نویسندهی روشن فکر در این کسوت با روزگاری پر فراز و نشیب و آثاری میان مایه، بیشتر روشن بینی معترض است تا نویسندهای تأثیرگذار و جریان ساز. در پایان نیز به خوبی روشن میگردد که چگونه او توانست با پای بندی به باورها و اعتقادات خود، برای رسیدن به آرمانها، مبارزه کند و قطعاً در این راستا، نوشتن را بهترین شیوه میدانست. بررسی دوران زندگی جلال آل احمد و آثار وی، بیشتر و به ویژه در سالهای پایانی عمر بیانگر این نکته است که: او نویسندهای واقعگراست؛ امَا با این وجود، در پشت پردهی واقعیَتگرایی جلال، برای سامان دادن اوضاع و شرایط جامعه، تلاش و کنکاشی در جست وجوی آرمان شهری ایده آل وجود دارد که این گفتار بیشتر به آن میپردازد.
جلال آل احمد
آرمان گرایی
ادبیّات داستانی
نقد و تحلیل
2013
11
22
16
30
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_853_0b67e6d49be12f9853bf361c00d771b3.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1392
2
1
تحلیل ساختاری طرح داستان «از خم چمبر» دولت آبادی بر اساس الگوی گریماس
مینا
حسن زاده
طیبه
صابری
امیر
فتحی
کاظم
موسوی
گریماس و دیگر معنا شناسان مکتب پاریس بر این باورند که واقعیت، همواره گریزنده است و عوامل بیرونی دخیل در پدید آمدن روایت و ریشه های واقعی آن همواره مبهم اند. بر این اساس روایت، گونه ای شبیه سازی از واقعیت یا شبه واقعیت است. گروهی از منتقدان ساختارگرا به فرمهای روایی و بررسی عناصر داستان و قوانین ترکیب آنها پرداخته اند. از جمله «گریماس» با ابداع نظامی مبتنی بر نمایش شکل واره ای برای روایت، طرحی، بر مبنای چگونگی روابط بین کوچک ترین واحدها، پیشنهاد می کند. در پژوهش حاضر در پی پاسخ دادن به این سؤال هستیم که آیا تطابقی بین ساختار داستان از خم چمبر با الگوی گریماس وجود دارد یا خیر؟ بنابراین طرح داستان از خم چمبر به عنوان یکی از اجزاء تشکیل دهنده ی آن، بر اساس الگوی این ساختارگرا، بررسی و تحلیل شده است. ضرورت و هدف این پژوهش شناساندن هر چه بهتر نظریه ی گریماس و بررسی میزان انطباق داستانی با پژوهش او و تحلیل ساختار آن داستان بر پایه آن نظریه است. روش تحقیق، تحلیلی است و نشان می دهد که ساختار روایی داستان با نظریه گریماس منطبق است.
ساختارگرایی
روایت شناسی
گریماس
از خم چمبر
یحیی دولت آبادی
2013
11
22
31
50
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_855_53d20ec3ff2c31124540d815cb93d1bb.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1392
2
1
بررسی سفر قهرمانی شخصیت در بوف کور با تکیه بر کهن الگوهای بیداری قهرمان درون
مجید
سرمدی
مصطفی
گرجی
فاطمه
کوپا
مجید
صفاری نیا
سولماز
مظفری
نقد کهن الگویی از نظریه های مدرن نقد ادبی و مبتنی بر نقد روان شناختی است که براساس آرای یونگ بنا شده است. در این نوع نقد، ضمن مطالعه و بررسی کهن الگوهای یک اثر، چگونگی جذب آنها توسط ذهن شاعر و نویسنده نشان داده می شود. کهن الگوها که محصول تجربه های مکرر بشر در زندگی است و در ناخودآگاه وی به ودیعه نهاده شده، از زوایا و ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. برپایه ی این مطالعات، سفر قهرمانی برای رسیدن به کمال و رویای فردیت با تکیه بر حضور کهن الگوها در زندگی هر فرد میسر است. هدف این مقاله، بررسی رمان بوف کور نوشته ی صادق هدایت از منظر نقد کهن الگویی با تکیه بر مبانی فکری کارول پیرسون و هیوکی مار برپایه ی کهن الگوهای دوازده گانه ی بیداری قهرمانان درون است. نگارندگان تلاش می کنند نشان دهند شخصیت های داستانی نیز همچون شخصیت های هشیوار، با تجلی این کهن الگوها، می توانند در فرایند تفرّد گام نهاده و سفر قهرمانی را پیش گیرند. نتایج این تحقیق نشان می دهد رمان بوف کور سرشار از کهن الگوهاست و به دلیل رویکرد روان شناسی خود، برپایه ی نظریات کهن الگویی قابل تحلیل است. بوف کور با حلول 9 کهن الگو، روند تفرد را در پیش می گیرد و دیگر شخصیت های داستان نقش پرورش دهندگی را در مسیر تشرف برای او دارند.
نقد کهن الگویی
سفر قهرمانی
کهن الگوها
بوف کور
صادق هدایت
2013
11
22
51
67
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_849_028b8c8d5973427bcf790e5aeea4c69e.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1392
2
1
تحلیل رمان «کودک پاککن» (طفل الممحاة) اثر ابراهیم نصرالله از منظر پیوند میان باورهای دینی و رئالیسم
علی
سلیمی
مصیب
قبادی
ابراهیم نصر الله، رماننویس معاصر فلسطینی، در مجموعه رمانهای «کمدی فلسطینی» غالباً به شکلی واقع-گرایانه توجه خویش را به موضوع فلسطین و سرنوشت مصیبتبار مردم این سرزمین معطوف نموده است، اما او در یکی از رمانهای این مجموعه، به نام: «طفل الممحاة» (کودکِ پاککن)، شیوهای متفاوت در پیش گرفته و در آن، برخلاف دیگر آثارش، از الگوی واقعگرایانه در روایت و پیرنگ حوادث پیروی نکرده است، وی در این رمان. حوادث فرا واقعی را در بستری از واقعیتها ارائه نموده و پیرنگ رمان را بر آنها استوار ساخته است. جستار حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی این رمان را از منظر پیوند میان باورهای دینی و رئالیسم بررسی نموده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش گویای آن است که نویسنده درتلاش به منظور ایجاد هماهنگی میان مضمون و فرم، ابتکاری نو در رمان معاصر عربی به خرج داده است. او با این اثر، میان باورهای عامیانه مردم با رئالیسم جادویی پیوندی هنری ایجاد نموده است.
ابراهیم نصرالله
طفل الممحاة
الگوی روایی
رئالیسم جادویی
2013
11
22
68
81
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_851_614674a29620cddf1bfd70388fdc079a.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1392
2
1
شخصیتپردازی در رمان دشتهای سوزان
سهیلا
فرهنگی
طاهره
آقایی نواسطلی
رمان دشتهای سوزان رمانی شبهتاریخی از صادق کرمیار است که در آن واقعیت و تخیّل به گونهای جذّاب و خواندنی به هم میآمیزند. کرمیار برای روایت وقایعی که در مقطعی از تاریخ ایران رخ داده است، به توصیف اعمال و رفتار شخصیتهای تاریخی و داستانی با زبانی ساده و روایی میپردازد. در این رمان با شخصیتهای فراوانی مواجه میشویم. به این دلیل این پژوهش در پی آن است که شخصیتپردازیهای کرمیار را در این داستان مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است، نشان میدهد که کرمیار با ایجاد فضایی زنده و باورپذیر و در مجموع با شخصیتپردازی مناسب خود روایتی جاندار و گیرا آفریده است. کرمیار شخصیتهای داستان خود را با دقّت برمیگزیند؛ آنها را بهتدریج وارد قصّه میکند و پس از ایفای نقش، آنها را از داستان خارج میکند. اکثر شخصیتهای رمان به شیوة غیرمستقیم و از طریق گفتگو و کنش معرّفی میشوند. در این رمان با همة انواع شخصیتی از قبیل شخصیتهای اصلی، فرعی، ایستا، پویا، ساده و جامع روبهرو میشویم و این گوناگونی شخصیتها به همراه حضور شخصیتهای تاریخی سبب جذّابیت روایت کرمیار شده است.
شخصیتپردازی
روایت
دشتهای سوزان
صادق کرمیار
2013
11
22
82
96
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_856_b9416d8b119dea2a458e5729654ca57a.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1392
2
1
هویت زنانه در عناوین رمانهای نویسندگان زن پس از انقلاب اسلامی
سید علی
قاسم زاده
سعیده
کریمی افشار
انقلاب اسلامی ایران تأثیرگذارترین عامل دگرگونی تاریخی- فرهنگی ایران معاصر است که همراه با تحولات بنیادین در حوزههای فکری، اجتماعی، سیاسی و ... نظام ادبی کشور را نیز به سرعت متأثر و متحول ساخت. بیگمان یکی از برجستهترین نشانههای این تحول اساسی، حضور فزاینده زنان در آفرینش آثار ادبی بویژه ادبیات داستانی معاصر است. از آنجا که رمان مهمترین ژانر متناسب با روح حاکم بر دنیای انسان معاصر و ظرف گفتمانهای ادبی جامعه به حساب میآید، اهمیتی فوقالعاده در شناسایی جریانهای فکری دارد. با توجه به ضرورت بازشناسی جریانهای فکری-ادبی در آشنایی با گفتمانهای غالب و یا حاشیهای در جامعة ایرانی، این جستار به شیوة توصیفی- تحلیلی و به کمک رهیافتهای هرمنوتیکی تلاش کرده است با تکیه بر عناوین رمانهای زنان پس از انقلاب، مهمترین گرایشهای فکری-ادبی و گفتمانهای ناظر بر آنها را از ابتدای انقلاب تا انتهای دهة هفتاد طبقهبندی و بازنمایی کند. مطابق نتیجه این پژوهش، در کنار حضور صعودی و سیر پرشتاب رماننویسان زن در جامعه، گرایش آنها به انتخاب عناوین رمانتیک و عامهپسند و در مرتبة بعدی عنوان بندی متناسب با منش زنانهبنیاد و تفکرات فمنیستی برای هویت یابی و کسب مشروعیت در روایتگری مشهود است.
هویت زنانه
عنوان شناسی
نشانه و نماد
رمان نویسی زنان
2013
11
22
97
113
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_987_dd66162e6dac862844880a36fe93b552.pdf