2024-03-29T15:30:15Z
https://pl.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1296
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
نقد آثار صادق چوبک براساس نظریۀ ساختارشکنی ژاک دریدا با تکیه بر تنگسیر و سنگ صبور
داود
اسپرهم
پریسا
نصیری
نظریۀ ساختارشکنی یکی از نظریههای ادبی رایج در اواخر دهۀ 1960 به شمار میرود که نخستین بار توسط ژاک دریدا بنیان نهاده شد. هدف ساختارشکنی، بازسازی و بازیابی معنای متن، واسازی و آشکار ساختن تناقضهای حاضر در متن است. دریدا با به چالش کشیدن آرای نظام یافتهای از نشانهها در قالب تقابلهای دوگانه، بازی بیپایان دالها، واسازی، بحث تعدد تعابیر، چندمعنایی بودن متن و مواردی چون آن، شالودههای عقلگرا و خردمدار را درهم ریخت و عنوان کرد که هرگز نمیتوان به معنای نهایی و مدولول غایی در یک متن دست یافت. بازی بی پایان دالها، واسازی، تقابلهای دوگانه، ضمیمه، سر- نوشتار، رد و مواردی از این قبیل، از بنیانهای نظریۀ دریداست. در پژوهش حاضر برآنیم تا دواثرصادق چوبک تحت عنوان تنگسیر و سنگ صبور را واسازی کنیم تا بدینگونه قابلیتهای ادبیات فارسی برای آزموده شدن توسط این نظریه نشان داده شود و به رهیافت های دیگری از دو متن براساس نظریه دریدایی دست یابیم.
دریدا
واسازی
صادق چوبک
تنگسیر
سنگ صبور
2021
08
23
7
46
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_8412_a5115638f6d6c0abd10a5ce18bd3c121.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
تحلیل مجموعهداستان «لبخند انار» هوشنگ مرادی کرمانی از منظر غنای روانشناختی برنامۀ فبک
فرشاد
اسکندری شرفی
خلیل
بیگزاده
برنامة فلسفه برای کودکان (فبک)، مهارتهای ارزشمندی مانند تفکر پیرامون مفاهیم و موقعیتهای گوناگون زندگی و قدرت استدلال، تمییز و داوری است. رویکردی نوین در تعلیم و تربیت که متیو لیپمن آمریکایی در آغاز دهۀ 1970 میلادی بنیاد نهاد و آموزش کودکان و نوجوانان دانشآموز، فراتر از شیوههای کهنه در نظامهای سنتی آموزش و پرورش، هدف آن و داستان ابزار اساسی این برنامه است؛ زیرا داستان موقعیتهای مختلف زندگی را با قابلیتی بالا ترسیم و کودک و نوجوان را برای مواجهة منطقی با مسائل زندگی آماده میکند. بنابراین، داستانهای فبک سه غنای ادبی، فلسفی و روانشناختی دارند که این پژوهش غنای روانشناختی مجموعهداستان «لبخند انار» هوشنگ مرادی کرمانی را با رویکرد توصیفی- تحلیلی بررسی کردهاست. نتیجۀ پژوهش حاکی از آن است که اغلب داستانها، قابلیت بالایی از نظر غنای روانشناختی دارند؛ ولی برای استفاده در برنامۀ فلسفه برای کودکان، باید ضعفهای آنها را اصلاح کرد. 12 داستان مجموعۀ «لبخند انار» از نظر زبان و استفاده از واژگانِ مناسب، مطلوب و 3 داستان تا حدی مطلوب است. از نظر تناسب مفاهیم داستان با درک کودکان نیز، 8 داستان مطلوب، 6 داستان تا حدی مطلوب و 1 داستان نامطلوب است.
فلسفه برای کودکان (فبک)
داستان
غنای روانشناختی
هوشنگ مرادی کرمانی
مجموعهداستان «
لبخند انار»
2021
08
23
47
68
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_8131_c143c95e5e60345aff81704b4e2334b0.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
تبیین هویت زنانه در داستان کوتاه لنگه به لنگه ها بر اساس نظریه کارن هورنای
مرضیه
برزوئیان
فاطمه
متصدعی
یکی از عرصههایی که در یکصد سال اخیر محل حضور مستمر زنان بوده، ادبیات داستانی است. این گونه ادبی، بنا به برخی خصوصیات ماهوی و ملاحظات اجتماعی، بستر مناسبی برای زنان بوده تا در چارچوب خلاقیتی انفرادی، به بروز آرمان و اندیشه خود بپردازند. زنان نویسنده، بر اساس خاصیت ذاتی ادبیات، موجد جریانی از ادبیات با محتوای جنسیتی بودهاند. داستان کوتاه "لنگه به لنگهها"، نوشته زویا پیرزاد، روایتی جنسیتمحور از زندگی یک زن است؛ علاوه بر این، بازتاب ذهنیت زنانه نویسنده، این داستان را مورد مناسبی برای مطالعه روانشناسانه، از زاویه هویت جنسی ساخته است. "هویت زنانه"، یکی از محورهای نظریه کارن هورنای، بنیانگذار روانشناسی فمینیستی است، که در مطالعات ادبی و تحلیلی، بسیار مورد توجه و کارآمد بودهاست. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که داستان لنگه به لنگهها چه ویژگیهای هویتی زنانه را در انطباق با نظریه کارن هورنای، متجلی ساختهاست؟ روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و نتیجه اولیه به دست آمده مبین این امر است که هویت زنانه در این داستان، تا حد زیادی، برساخته معیارها و تعاریف جامعه سنتی از زنان است و هرگونه تعارض با این معیارها به منزله بحران هویت، بیماری و روانپریشی قلمداد میشود.
لنگه به لنگه ها
زویا پیرزاد
کارن هورنای
هویت زنانه
2021
08
23
69
86
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_8170_b64dfd14e2ed2bcc89ecad2da092eba3.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
بررسی تطبیقی اگزیستانس در رمان کوری و سنگ صبور
محمود
بشیری
نیلوفر
انصاری
«کوری» رمان تمثیلی، اثر ژوزه ساراماگو است. در این رمان از اهریمن کوری که حیوانیت درون را حاکم ساخته، سخن رفته است. ساراماگو در این رمان با استفاده از تمثیلهای فراوان رؤیا گونه و با طنزی تلخ وگزنده، زندگی یکنواخت و بیافق را برجسته نموده است. چوبک در رمان «سنگ صبور» نیز کابوسی هولناک از جامعه پیشرفته و صنعتی با تمام امکانات بازآفرینی شده را به تصویر میکشد. جامعهای که کرامت انسانی در آن فراموش گردیده و به دوران بربریت بازگشته است.مطالب دو رمان حاکی از تأثیر جهانبینی ساراماگو و چوبک از آرای فیلسوفان اگزیستانس است. فلسفة اگزیستانس تحلیل خود از سرنوشت بشررا بر سه استنباط مهم استوار ساخته و سه نشانة هستی برای آن در نظر گرفته است. هدف این مقاله روشنگری سه اصل اگزیستانس (استحسانی، اخلاقی وایمانی) دراین دو رمان است.دستآوردهای پژوهش بیانگر آن است که رمان سنگ صبور و کوری سراسر پر از مؤلفههای اگزیستانس نظیر؛ مرگ، رنج، ترس وگناه است.شخصیتهای این دو رمان درنتیجه رنج و گناههایی که در زندگی تجربه کردند در آزمون بلا تطهیر یافتند و با گذر از مرحلة اگزیستانس استحسانی به اگزیستانس اخلاقی و سپس اگزیستانس ایمانی نائل گردیدند.
واژگان کلیدی: اگزیستانس
روشنگری اگزیستانس
کوری
سنگ صبور
2021
08
23
87
104
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_8020_f8ea938f9196ae1d37dc580b3f7936e5.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
تحلیل، بررسی و مقایسة الگوهای بازنویسی حکایتهای مرزباننامه در سه اثر از «آذر یزدی، نجفی و لطفعلی»
محبوبه
خراسانی
فریبا
شمسی
شهرزاد
نیازی
مرزبان نامه به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار کلاسیک، دربردارندة حکایتها و قصههایی است که علاوه بر ارزش تعلیمی و اخلاقی آن، بازتاب فرهنگ و تمدن کهن ایران بزرگ ماست. نکات گرانقدر و آموزندة این کتاب میتواند فرا راه تمامی طبقات اجتماع از کودک تا پیر باشد اما نثر فنّی و تا حدی مصنوع آن مانع بزرگی در رسیدن به آن مفاهیم است که باعث توجه بازنویسان به این کتاب شده است؛ در این پژوهش سه اثر بازنویسی شده از مهدی آذریزدی، مریم لطفعلی و عبدالمجید نجفی مورد بررسی قرار گرفتهاست و ضمن سنجش این آثار، سعی گردیده، عناصر داستانی آنها و االگوهای یک بازنویسی خلّاق مورد ارزیابی قرار گیرد تا در نتیجه، االگوی مناسبی برای بازنویسی این کتاب فخیم ارائه گردد. در این آثار، گاهی بازنویسان توانستهاند، پیرنگ حکایتها و شخصیت پردازی را تقویت نمایند، همچنین لحن را نیز مناسب با مخاطبان تغییردهند. در مورد زاویة دید و درون مایه - جز در مواردی نادر- تغییر خاصی به وجود نیامده است. از میان این بازنویسان، متن مریم لطفعلی با کمترین خلّاقیت بیشترین شباهت را به متن اصلی دارد و متن مهدی آذریزدی و عبدالمجید نجفی به ترتیب اهمیت، در تقویت و به روز رسانی حکایتها موفقتر بودهاند.
مرزبان نامه
بازنویسی
عناصر داستان
2021
08
23
105
122
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7992_74591878352977a404bf5a5f421487c2.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
گذر از یأس به امید در داستانهای کوتاه غسان کنفانی (با تکیه بر گزینشهای هدفمند در ارئۀ دو تصویر از اردوگاه)
سمیه
صولتی
شیوا
صادقی
نشانه شناسی اجتماعی به عنوان رویکردی نوین در بررسی متون مختلف نوشتاری و دیداری، زبان را جامع رمزگان و حاصل تعامل کارگزاران اجتماعی در کُنش متقابل محسوب میکند که با گزینشهایی هدفمند، معنا را به مخاطب القا میکند در این مجال سعی شده است، با خوانش دو تصویر متفاوت از اردوگاه در دو داستان «الصغیر یذهب الی المخیم» و «البنادق فی المخیم»، به روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر مطالعات نشانهشناختی اجتماعی هلیدی، به این سوال پاسخ داده شود که گزینشهای زبانی در داستانهای مذکور، چگونه در کشف لایههای زیرین معنا و گفتمانشناسی تصاویر ارائه شده از اردوگاه عمل میکند؟ بر این اساس، جملهوارههای این دو داستان در حوزۀ اندیشگانی، بینافردی و موقعیتی واکاوی شد. مهمترین نتیجۀ حاصل از کاربست این رویکرد در بررسی داستانهای مذکور، تلاش کنفانی برای بازنمود روند عبور از تیرگی یأس به روشنای امید است که واقعیت تاریخی زندگی در اردوگاههای فلسطینینشین را با گزینشهای زبانی جهتدار، رمزگزاری و به نمایش میگذارد.
نشانهشناسی اجتماعی
گزینشهای هدفمند
هلیدی
داستان کوتاه
غسان کنفانی
2021
08
23
123
140
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_8064_82c0e4884d0841613bfff0816c041457.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
نقد مکتبی داستان کوتاه مستأجر بر مبنای ویژگیهای رئالیسم و ناتورالیسم
آرتمیز
صیادچمنی
عبدالله
حسن زاده میرعلی
فیروزه گلسرخی در نخستین مجموعه داستان خود به نام من یک سایهام بیشتر به مضامین اجتماعی و روابط آدمها در اجتماع و جبر محتوم پرداخته است. یکی از داستانهای برجستهی این مجموعه مستأجر است. در این داستان به دلیل بیان مضامین اجتماعی با نگاه منتقدانه و جامعهشناختی، مؤلفههای رئالیستی و ناتورالیستی به موازات هم حضور یافتهاند. گلسرخی به عنوان نویسندهی رئالیستی، مشکلات اجتماعی را در قالب ادبیّات داستانی بیان میکند تا راه حلی برای آن بیابد. مهمترین ویژگیهای رئالیستی که در داستان مستأجر جلوه یافتهاند عبارتاند از: توجّه به واقعیتهای عینی، توصیف و تشریح جزئیات، تیپسازی و واقعی بودن شخصیّتها، توجّه به اجتماع معاصر. گلسرخی به روایت واقعگرایانه بسنده نمیکند و بیباکانه زشتیها را توصیف کرده، به شـرح منتقدانهی برخی از سنن حاکم بر جامعه میپردازد. او در طرح داستان حوادثی را تعبیه میکند که باعث بحرانهای آنی میشوند و فجایع جبـرانناپذیری به بار میآورند. این امر باعث میشود که مؤلفههای ناتورالیستی نیز در داستان حضور یابند و آن را از یک اثر صرفاً رئالیستی به سمت اثری رئالیستی- ناتورالیستی سوق دهد. مهم-ترین مؤلفههای ناتورالیستیای که فرصت حضور مییابند، عبارتاند از: تأثیر محیط، زشتنگاری و شکستن حرمت کاذب کلمات، ضدیّت با قراردادهای اخلاقی و مذهبی، فشار لحظه، و پایان فاجعهآمیز. این پژوهش با استفاده از شیوهی تحلیلی-توصیفی و گردآوری دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای مؤلفههای رئالیستی_ناتورالیستی موجود در داستان مستأجر با دیدی انتقادی بررسی گردیده است.
مکتب ادبی
رئالیسم
ناتورالیسم
فیروزه گلسرخی
داستان مستأجر
2021
08
23
141
160
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7882_c5557567f0f5a7b505fea77e503c9a19.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
آیا رمان «اهل غرق» به شیوۀ رئالیسم جادویی نگاشته شده است؟
زیبا
قلاوندی
سارا
شریفی لاری
چکیدهنگارش داستان به شیوۀ رئالیسم جادویی هیچگاه سبک غالب داستاننویسان ایرانی نبوده است. با این حال تعداد نویسندگانی که این شیوه را آزمودهاند کم نیست. یکی از آنها نویسندۀ نام آشنا منیرو روانیپور است. رمان «اهل غرق» منیرو روانیپور را بیشتر به عنوان یک داستان به شیوۀ رئالیسم جادویی میشناسند. اما این داستان چه اندازه به مولفههای رئالیسم جادویی وفادار است؟ این پرسشی است که مقاله حاضر بر اساس آن نوشته شده است. بعد از برشمردن ویژگیهای این شیوه و بررسی دوباره رمان اهل غرق در خوانشی تازه به این نتیجه رسیده است که نویسنده درنگارش به این شیوه در بخش جادویی داستان موفق است اما در بخش دوم از مولفه های رئالیسم جادویی فاصله میگیرد. در مواردی همچون شکستن سکوت اختیاری نویسنده (راوی)، آوردن گزارههای قالبی برای باور پذیر کردن داستان، دخالت آگاهانه در ساخت شخصیتهای نمادین، ایجاد تعلیقهای چندگانه، تغییر هویت گمشده و گزارشی شدن لحن نویسنده، داستان مخدوش میشود و از نگارش رمانهای سبک رئالیسم جادویی دور میشود.
داستان
اهل غرق
رئالیسم جادویی
مولفه ها
نگارش
2021
08
23
161
182
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_8030_42cdde471625239e4f12f7701cbb27f4.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
تحلیل بینامتنیِ تراژدی فرزندکشی در دو متن روایی و اجتماعی (رمان و خانواده)
مصطفی
گرجی
از آنجایی که رویداد روایت شده در رمان و متن بزرگی به نام کلانشهر می تواند از منظرهای مختلف تحلیل شود؛ جواز و روایی برخی از رمان ها نیز در نگاه منتقدان محل تامل است که در این جستار به بررسی یک واقعه در زمان و مکان مشترک و تاثر و تاثیر آن بر هم در قالب دو متن بزرگ (رمان و خانواده) پرداختیم. یکی از رویدادهای تاریخی در متنی به نام شهر واقعه فرزندکشی بود که ذهن و ضمیر آسیب شناسان اجتماعی را به خود معطوف ساخت. راوی ِاین داستان تراژیک، پدری به نام اکبر خرمدین است که در چند فقره، عزیزانش را با دست خویش سلاخی و خرم دینانه و با رضایت کامل از کنش هایش دفاع کرد. در کنار این روایت تاریخی، «تصویر دختری در آخرین لحظه» قرار دارد؛ رمانی با روایت و کنش های مشترک و با تاکید بر همان مضمون پیشین. در این پژوهش نویسنده سعی می کند با رویکرد به چارچوب های روایی و با تاکید بر یکی از اصطلاحات ژرار ژنت یعنی «بسامد و تکرار» واقعه فرزندکشیِ از سرِ ایدئولوژی کورکورانه را به مثابه امریِ تراژیک تحلیل کند. بازخوانی این دو متن نشان داد؛ «پدرهراسی» در قالب شخصیت اکبر و شیرزاد با ایدئولوژی خاص و باورداشت های بنیادگرایانه در تراژیک ترین شکل ممکن روایت می شود و رمان به مثابه یک زیر متن، روایت کننده رویدادهای خاموش در زیر پوست متن بزرگ تری به نام شهر و خانواده است که با کارکردهای آسیب شناسانه، تصویرگر بحران های بشری در عصر جدید است.
سیامک گلشیری
ژانر وحشت
تراژدی فرزندکشی
روابط بینامتنی
2021
08
23
183
202
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7878_e49ecfe24c7c47103f6ef19e34279df2.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
شخصیّتپردازی در خاوراننامۀ ابنحسام خوسفی
محمد
مجوزی
ابنحسام نخستین پردازشگر بزرگ و نامدار شعرِ مذهبی و حماسۀ دینی است. خاوراننامۀ وی قدیمیترین حماسۀ دینی در ادب فارسی در بحر متقارب بوده و به تقلید از شاهنامۀ فردوسی سروده شده است. ابیات خاوراننامه حدود 22500بیت در خصوص جنگهای حضرت علی (ع) و یاران آن حضرت با شاه خاوران و امرای بتپرست دیگر مانند تهماسشاه و صلصالشاه برای اشاعۀ اسلام و برانداختن کفر در خاورزمین میباشد. این پژوهش، در صدد است تا شیوههای شخصیّتپردازی در این منظومۀ حماسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در بیان اهمیّت شخصیّت داستانی همین بس که اگر در داستان، شخصیّت وجود نداشته باشد، ماجرایی اتفّاق نخواهد افتاد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در خاوراننامه حدود95 شخصیّت نقشآفرینی کردهاند. که از این تعداد 14 شخصیّت پویا و مابقی ایستا میباشند. بسامد هر یک از انواع شخصیّت به ترتیب عبارتند از؛ شخصیّتهای قراردادی 80، نوعی 77 مورد، همه جانبه 36، نمادین10، تمثیلی 3، قالبی0 و این نشان میدهد که علاوه بر ایستا بودن اکثر شخصیّتها، ابن حسام به توصیف دقیق و کامل شخصیّتهای حماسۀ خود پرداخته و از گزینش شخصیّتهای کلیشهای خودداری نموده است. همچنین وی در شخصیّتپردازی این منظومۀ حماسی از دو شیوۀ مستقیم و غیرمستقیم بهره برده است. در نمایش و بیان آنان در بعضی مواقع از توصیف و گاهی با نمایش اعمال اشخاص، آنان را به مخاطب میشناساند. وی توانسته است به خوبی شخصیّت را درونکاوی نماید و هنر نویسندگی خود را نشان دهد.
ابنحسام
خارواننامه
شخصیّت
شخصیّتپردازی
حماسۀ دینی
2021
08
23
203
224
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_8311_aa2e9eece773f437970dd2ed2524c6c7.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
ویژگیها و نمودهای آنیما و آنیموس در زنان کلیدر
معصومه
محمودی
رضا
ستاری
مریم
زارعی
نقد اسطورهای شاخهای از نقد ادبی است که بیشتر متأثر از مکتب روانشناسی تحلیلی یونگ است و به بررسی اسطورهها و کهنالگوها در تار و پود اثر ادبی میپردازد. اصلیترین نقطهی اتصال این دو حوزه، طرح «حافظهی ناخودآگاه جمعی» و به دنبال آن «کهنالگو»ها است که در اساطیر مجال تجلی مییابند. کهنالگوها که ریشههای ساختاری اسطورهها را شکل میدهند، الگوهای ازلی و ابتدایی روان آدمی به شمار میآیند. از جملهی معروفترین این کهنالگوها، آنیما و آنیموس اند که عنصر تکاملبخش روان ناخودآگاه مردان و زنان محسوب میشوند. در این جستار رمان کلیدر، بزرگترین رمان فارسی نوشتهی محمود دولتآبادی بر اساس دیدگاههای نقد اسطورهای و کهن-الگویی مورد خوانش قرار گرفت تا چگونگی نمود کهنالگوهای آنیما و آنیموس بر اساس ویژگیهای این کهنالگوها در زنان نقش آفرین رمان بررسی شود. نتایج حاصل شده نشانگر نمود کهنالگوی آنیما در هیأت معشوق، مادر مثالی، زن اغواگر، زن الهامبخش، زن حیات-بخش و تجلی آنیما در وهم مردانه با جنسیتی زنانه متأثر از همسر، مادر و خواهر است. نمود آنیموس نیز با رفتار و روحیات مردانه در زنان کلیدر قابل مشاهده است.
نقد اسطوره ای
کلیدر
آنیما
آنیموس
2021
08
23
225
250
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_8076_9b7747130b9019fdf8689e60f72055bb.pdf
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
23454520
1400
7
1
بررسی سرگشتگی و تصمیم در رمان جزیرة سرگردانی براساس اصول روانشناسی وجودی (آراء اروین یالوم)
ایوب
مرادی
روانشناسی وجودی جریانی در مطالعات روانشناختی است که تحت تأثیر آموزههای فکری اگزیستانسیالیسم در نیمة دوم قرن بیستم شکل گرفت و بهزودی به یکی از مهمترین شاخههای تحلیل روان تبدیل شد. از نظر این رویکرد روانشناسانه، مرگ، آزادی (مسئولیت)، تنهایی و پوچی (بحران معنا) مهمترین دغدغههای انسان معاصر به شمار میآیند که کیفیت مواجهة با این دغدغهها زمینهساز سلامت یا اختلال در روان افراد است. رمان جزیرة سرگردانی از سیمین دانشور یکی از مهمترین آثار داستانی معاصر فارسی محسوب میشود که مضمون اصلی آن سرگشتگی و حیرت سوژههای انسانی در جامعة نیمهمدرن ایران است. نویسندة رمان در کنار توجه به مسائل مرگ، تنهایی و معنای زندگی، بهشکل ویژه موضوع مسئولیت و تصمیم را دستمایة داستانپردازی قرار داده است. این مقاله در پی آن است تا با روش توصیفی – تحلیلی و با رویکردی بینارشتهای موضوع سرگشتگی، مسئولیت و تصمیم را در رمان جزیرة سرگردانی براساس مبانی فکری روانشناسی وجودی بررسی نماید و به این پرسش پاسخ دهد که تصمیمهای شخصیتهای رمان یادشده ذیل کدام نوع از انواع تصمیم میگنجند و این شخصیتها که هرکدام بهگونهای در جایگاه انتخاب قرار دارند، برای غلبه بر اضطراب وجودیِ قرار گرفتن در موضع انتخاب، از چه ترفندی بهره میگیرند. نتایج نشان میدهد تصمیم از نوع سرگردان بیشترین تکرار را در روایت دارد و شخصیتهای رمان برای گریز از اضطراب وجودی بیشتر از ترفند جابجایی مسئولیت بهره میگیرند.
روانشناسی وجودی
مسئولیت
تصمیم
رمان جزیرة سرگردانی
سیمین دانشور
2021
08
23
251
272
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7849_c7c2f78838eb83cd29551c80c649db17.pdf