@article { author = {oveisi kahkha, abdolali and farhadi, tayyebe}, title = {A Realistic Survey of Dollatabadi's Jail}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {4}, pages = {7-24}, year = {2015}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {A literary movement started in the early decades of 19th century, realism still is possesses influence and credit in world literature and writing fiction. As a literary movement rejecting Romanticism, Realism demolished the principles of the theoretical structure of Romanticism. Balzac is the undisputed leader of this movement profoundly influencing the world of literature by publishing his collection of Human Comedy. Mahmood Dolatabadi is one the followers of this school in Iran. Based on the principles of Realism especially focusing on subject, description, and  characterization, this article studies Jail from Dolatabadi's collection Edbar va Ayene through descriptive- analytic method to discover whether this story is realistic or not. This study claims that Dolatabadi has created a realistic story by presenting e realistic slice of social life, characters and their mutual relationships. Highlighting the interrelationship between phenomena, the novelist looks for the reason of his characters behavior in the social and economic situation of the period.Conforming to the norms of Realism, this story makes use of description, dialogue, action is served for characterization, developing the character of the protagonist, and setting. There is almost no irrelevant element in the story.}, keywords = {Description,Realism,characterization,Dolatabadi}, title_fa = {بررسی و تحلیل داستان «بند» محمود دولت‌آبادی بر پایۀ اصول مکتب رئالیسم}, abstract_fa = {رئالیسم جنبش ادبی است که در اواخر نیمه اول قرن نوزدهم آغاز شد و هنوز هم قدر و اعتبار ویژه‌ای در ادبیات جهان و رمان‌نویسی نوین دارد. این مکتب ادبی که در برابر رمانتیسم شکل گرفت با تکیه بر دنیای واقع و عینیت­گرایی، ارکان اصلی نظام فکری رمانتیسم‌ها را در هم نوردید. بالزاک را می‌توان پیشوای مسلم رئالیست دانست که با انتشار مجموعه آثار خود با عنوان کمدی انسانی تأثیر ژرفی بر عالم ادب گذاشت. یکی از پیروان این مکتب ادبی در ایران، محمود دولت­آبادی است. در این پژوهش، داستان کوتاه «بند» از مجموعه داستان ادبار و آینه به شیوۀ توصیفی- تحلیلی، براساس اصول و معیارهای مکتب رئالیست به ویژه با تأکید بر سه عنصر موضوع، توصیف و شخصیت‌پردازی تحلیل و بررسی شده است تا پاسخی برای این پرسش بیابیم که آیا این داستان نیز در شمار داستان­های واقع‌گرای نویسنده قرار گرفته است یا خیر؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دولت‌آبادی در این اثر با نمایش برشی خاص و واقعی از زندگی اجتماعی و افراد آن و رابطۀ دو سویۀ بین آنها، داستانی رئال آفریده است. نویسنده در این داستان به دنبال رابطۀ درونی بین پدیده‌هاست و ریشۀ رفتارهای شخصیت‌های داستانی را در شرایط اجتماعی، اقتصادی آن روزگار می‌جوید. در این اثر مطابق با اصول رئالیست، توصیف‌ها، گفت‌و‌گوها و کنش‌های شخصیت‌ها در خدمت شخصیت‌پردازی، پرورش قهرمان داستان و فضاسازی اثر است و عناصر چندان زائدی در داستان مشاهده نمی‌شود.}, keywords_fa = {داستان بند,توصیف,رئالیسم,شخصیت‌پردازی,محمود دولت‌آبادی}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2670.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2670_6f4eb119b33ee53930d5c142d4c59ae2.pdf} } @article { author = {null, null and Rahimi Jokandan, s}, title = {Analysis of a Series of "Story (Qeseh), Game (Bazi), Happiness (Shadi)" with the Text Addressed Theory (Based on the Novels al-Safinah and Bahth an Walid Masud)}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {4}, pages = {25-46}, year = {2015}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {As a response to the social chaos of its time, modernism refers to a set of cultural and aesthetic changes in the area of arts and literature after the World War I.  In this period, the artistic methods underwent fundamental changes. Accordingly, the authors have tried to address the defining characteristics of modernism in the fiction of Jabra. He is a committed contemporary Palestinian poet who has used the modern approaches to story-telling and the literary school of modernism to describe the bitter realities of war in his occupied land and the alienation of the Palestinian men from themselves and the world around them. The authors of this analytical-descriptive study have tried to answer the question how the modern literary developments have influenced the novels of Jabra. Having been influenced by the modernist trends, it was hypothesized that he was detached from the traditional methods of novel writing which led him to the creation of new different methods. The findings of this study showed that components such as polyphonic effects, non-linear timelines, stream of consciousness, and uncertainty were present in modern novels of Jabra.}, keywords = {Modernism,Jabra Ibrahim Jabra,novel,Palestine,Polyphony}, title_fa = {تجلی مدرنیسم در آثار داستانی جبرا ابراهیم جبرا (با تکیه بر رمان‌های السفینه و البحث عن ولید مسعود)}, abstract_fa = {مدرنیسم به تغییرات فرهنگی و زیبایی­شناختی در حوزه هنر و ادبیات پس از جنگ جهانی اول اطلاق می‌شود و پاسخی به حس در هم­ریختگی اجتماعی زمان خود است. در این دوره شیوه‌های هنری دچار تغییر و تحول اساسی شد. بر این اساس نویسندگان در مقاله حاضر به بیان ویژگی­های شاخص مدرنیسم در آثار داستانی جبرا پرداخته‌اند. او نویسندۀ متعهد و معاصر فلسطینی است که برای بیان حقایق تلخ سرزمین اشغالی و نیز بیگانگی انسان فلسطینی با خود و جهان پیرامونش از رویکردهای نوین داستان­پردازی و مکتب ادبی مدرنیسم بهره می‌گیرد و در قالبی جدید به بیان واقعیت­ها می‌پردازد. نویسندگان در این پژوهش که به روش تحلیلی – توصیفی تدوین شده است، در صدد پاسخ­گویی به این سؤال بوده‌اند که تحولات شکل ادبی مدرن چه تأثیری در خلق رمان‌های جبرا داشته است؟ فرضیۀ پژوهش بر این مدعا استوار است که او با تأثیرپذیری از گرایش­های مدرنیسم توانسته از شیوه‌های بیان سنتی فاصله بگیرد و متدهای نوینی را در ابعاد مختلف رمان­نویسی بیافریند. از نتایج این جستار می‌توان به حضـور مؤلفـه‌هایی چون چندآوایی بودن رمان، زمان گسسته و ذهنی، جریان سیال ذهن و عدم قطعیت در داستان­های مدرن جبرا اشاره کرد.}, keywords_fa = {مدرنیسم,جبرا ابراهیم جبرا,رمان,فلسطین,چندآوایی}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2886.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2886_1a325216a7c4c9794c3ee2128440b066.pdf} } @article { author = {null, null and null, null and null, null}, title = {Evolution of Female Characters in the Works of Simin Daneshvar and Ghazaleh Alizadeh}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {4}, pages = {47-64}, year = {2015}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Character is one of the most important elements of the story. The fictional characters are the creator of the mind of the writer and the roots of reality and imagination. The characters of the story can be influenced by the interaction of the social structure and the author's mental structure. A successful story is a story whose characters are dynamic, are being evolved in the process of the story and contribute to the growth and dynamism of the community. In the context of the evolution of characters in the world of a story, some factors such as the socio-cultural customs, having a good social capital, higher education and the growth of knowledge, the individual's belief toward the personal and social developments, as well as the others can affect each other. In this article, the characters of the stories of Simin Daneshvar and Ghazaleh Alizadeh have been examined from the perspective of evolution or transformation. The research result is that; according to the world and the life-experiences of these two writers, the characters of their stories are along with similarities and differences. These two authors have selected their characters from two middle and educated classes, and also low and oppressed ones. The characters have evolved through social relationships, life experiences, and learning or education. The characters created by Daneshvar have been evolved and changed slowly, deliberately and cautiously, but the characters of Ali Zadeh will change the social conditions by their internal revolution, and thier revolutionary spirit or they also surrender themselves to the difficult conditions of society.}, keywords = {Social Customs,Life Experience,Education,Personality Change,Simin Daneshvar,Ghazaleh Alizadeh}, title_fa = {تحول شخصیت‌های زن در آثار سیمین دانشور و غزاله علی‌زاده}, abstract_fa = {شخصیت یکی از مهم­ترین عناصر داستان است. شخصیت‌های داستانی آفریدۀ ذهن زمانمندِ نویسنده و بافته‌ای در تاروپود واقعیت و خیال است. شخصیت‌های داستان می‌توانند متأثر از برهم کنش ساختار اجتماعی و ساختار ذهنی نویسنده باشند. داستان موفق داستانی است که شخصیت­های آن پویا هستند و در روند داستان متحول می‌شوند و به رشد و پویایی جامعه کمک می‌کنند. در زمینۀ تحول شخصیت­ها در جهان داستان عواملی گوناگونی چون زمینه و مناسبات اجتماعی - فرهنگی، برخورداری از سرمایۀ اجتماعی، تحصیلات عالیه و رشد آگاهی، باور شخص به تحولات فردی و اجتماعی و  ... تأثیر‌گذارند. در این مقاله شخصیت‌های داستان‌های سیمین دانشور و غزاله علی‌زاده از منظر متحول‌ شدن مورد بررسی قرار گرفته ‌است. دستاورد پژوهش این است که با توجه به دنیا و تجربۀ زیستۀ دو نویسنده شخصیت­های داستان­های آنان شباهت­ها و تفاوت­هایی دارند. دو نویسنده شخصیت­های خود را از دو طبقۀ متوسط و تحصیل­کرده و پایین و ستمدیده انتخاب کرده­اند. شخصیت­های گزینش شده از طریق مناسبات اجتماعی، تجربۀ زیسته­ و آموزش و یادگیری متحول ­شده‌اند. شخصیت­های آفریدۀ دانشور آرام­آرام، مصلحت­اندیشانه و محتاطانه متحول می­شوند؛ اما شخصیت­های داستان علی­زاده با تغییر و تحول درونی، صاحب روحیۀ انقلابی و خطرپذیری شده و شرایط اجتماعی را دگرگون می­کنند یا برخی نیز تسلیم شرایط سخت جامعه می­گردند.}, keywords_fa = {مناسبات اجتماعی,تجربۀ زیسته,تعیلم و تربیت,تحول شخصیت,سیمین دانشور,غزاله علی‌زاده}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3158.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3158_ab405315794ae6e1946fb590efea1fae.pdf} } @article { author = {null, null}, title = {Narratology of Swimmer Novel Based on the Theory of Gérard}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {4}, pages = {65-78}, year = {2015}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Abbas Abdi (born in 1952) is a contemporary writer of novels and short stories for children and adolescents. Swimmer's novel as a moral-informative work was written for the first and middle school age group. The use of various narrative techniques by writers makes them successful in creating works that are useful in communicating with the audience. The reader is associated with the author in studying these stories and the use of these techniques as an indicator of the author's abilities. The present study aims to investigate and analyze the application of narrative types based on the structuralistic theory of Gérard Genette (time, aspect, or tone) in the Swimmer's novel. The methodology is a descriptive-analytical one and the findings indicate that Abbas Abdi has been able to use a variety of narrative techniques and also by reporting the events and incidents to obtain a lively, dynamic, and exciting story for the adolescents, and this method has enriched the novel.}, keywords = {Abbas Abdi,Swimmer's Novel,Narratology,Genette Theory}, title_fa = {روایت‌شناسی رمان شناگر براساس نظریة ژرار ژنت}, abstract_fa = {عباس عبدی (ولادت 1331ه.ق)، از نویسندگان معاصر رمان و داستان کوتاه برای کودکان و نوجوانان است. رمان شناگر، برای گروه سنی دورة اول و متوسطه نگارش یافته که اثری اخلاقی- آموزنده است. به­کارگیری انواع شگرد‌های روایی توسط نویسندگان سبب می‌شود تا آنها موفق به خلق آثاری شوند که در برقراری ارتباط با مخاطب سودمند است. خواننده در مطالعة این داستان­ها با نویسنده همراه می‌‌گردد و استفاده از این شگردها به عنوان شاخصی از توانمندی‌های نویسنده محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل چگونگی کاربرد انواع روایت براساس نظریة ساختارگرای ژرار ژنت (زمان، وجه یا حال و هوا و لحن) در رمان شناگر انجام شده است. روش کار به صورت توصیفی- تحلیلی است و یافته‌ها حاکی از آن است که عباس عبدی توانسته با استفاده از انواع فنون روایی در متن، از گزارش صرف وقایع به ارائة داستانی زنده، پویا و هیجان­انگیز برای نوجوانان دست یابد و این امر جذابیت و غنای رمان مذکور را بیشتر کرده است.}, keywords_fa = {عباس عبدی,رمان شناگر,روایت‌شناسی,نظریة ژنت}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3632.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3632_de7a463ba678f9cb47e7e790262e787a.pdf} } @article { author = {darabi, khatereh}, title = {Social Realism in the Works of Ahmad Mahmud (By Focusing on Three Elements: Theme, Character and Event)}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {4}, pages = {79-94}, year = {2015}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Ahmed Mahmoud, a contemporary writer, has tried to describe the conditions governing the individual and the community in his works. In his stories, describing the lives of ordinary people, their needs and their concerns by considering the prevailing social system, have been incorporated into narrative stories. This kind of storytelling has put his style among the writers of socialist realism. Mahmoud's tendency toward realism, as well as the signs of social realism in his novels, is a reason to examine his fictional works. For this reason, the present study is grounded on the question: what features of Mahmoud's works are based on the style of social realism. In this study, the main objective was to clarify the realistic realm of Mahmoud's novels and the style of his social realism emphasizing the analysis of the three elements; theme, character, and incident. In this research, by studying library resources and a descriptive-analytic approach, the characteristics of social realism in the novels such as Neighbors, the Story of a City, the Burned Earth, the Zero-Degree Orbit, and the short story of Return as the most prominent examples of Mahmud's realist works have been investigated. Come on. As a result, Mahmoud, with a special interest in choosing the social issues as the themes of his work, and creating the fictional characters as the ones that are the examples of people in our daily lives as well as placing them in the incredible events, has been able to create the works of socialistic realism.}, keywords = {Social Realism,Ahmad Mahmoud,Theme,character,Incident}, title_fa = {رئالیسم اجتماعی در آثار احمد محمود (با تکیه بر سه عنصر درون‌مایه، شخصیت و حادثه)}, abstract_fa = {احمد محمود، داستان­نویس معاصر تلاش کرده که در آثارش شرایط حاکم میان فرد و اجتماع را وصف کند. در داستان­های او توصیف زندگی مردم عادی، نیازها و نگرانی­هایشان طی جو حاکم بر نظام اجتماعی، در قالب روایت­های داستانی گنجانیده شده­اند. این نوع داستان­پردازی، سبک وی را در زمرۀ نویسندگان متمایل به رئالیسم اجتماعی قرار داده است. گرایش محمود به واقع­گرایی، همچنین وجود نشانه­های رئالیسم اجتماعی در رمان­هایش، دلیلی بـرای بـررسی آثـار داستـانی وی است. بدین سبب پژوهش حاضر با طرح این سؤال که وجود چه مشخصه­هایی، آثار محمود را ذیل سبک واقع­گرایی اجتماعی قرار می­دهد، شکل گرفته است. در این بررسی هدف اصلی، روشن­تر کردن هرچه بیشتر فضای رئالیستی رمان­های محمود و سبک رئالیسم­ اجتماعی وی با تأکید بر تحلیل سه عنصر درون­مایه، شخصیت و حادثه بوده است. در این پژوهش، با مطالعۀ منابع کتابخانه­ای و رویکردی توصیفی- تحلیلی، به بررسی مشخصه­های رئالیسم ­اجتماعی در رمان­های همسایه­ها، داستان یک شهر، زمـین­­ سوخته، مدار صفردرجه و داستان­ کوتاه بازگشت که بارزترین نمونه­های آثار رئالیستی محمود به شمار می­آیند، پرداخته است. حاصل آنکه، محمود با ذکاوتی خاص در انتخاب موضوعات اجتماعی به عنوان درون­مایۀ آثار، خلق شخصیت­های داستانی به عنوان تیپ­هایی که نمونه­هایی از افراد زندگی روزمره ما هستند و قرار دادنشان در حوادثی قابل باور، توانسته است آثاری با سبک واقع­گرایی اجتماعی خلق نماید.}, keywords_fa = {رئالیسم اجتماعی,احمد محمود,درون‌مایه,شخصیت,حادثه}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3634.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3634_6b2ebb34563b4c6f2d40ef8aafe9261c.pdf} } @article { author = {Mojavvezi, Ramezan and Abed Kezajaleh, Abed}, title = {Archetypal Criticism of "Hero's Journey" in the Legendary of Banooy-e Hesari, Nezami Haft Peykar, based on Yung and Campbell's Theory}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {4}, pages = {95-109}, year = {2015}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Joseph Campbell, given the structural similarities between the old stories and legends, as well as the theory of "single myth" and "hero's journey", based on Gustav Yong's views, defined the archaic critique as s new way and introduced a single pattern for all stories. Especially the legends and epics in which the heroes are taking steps to reach their goal. Banooy-e Hesari legend is one of the seven narratives which has been composed by Nezami in Haft Peykar. The basic question in this study is that to what extent this legend can be compatible with this pattern? The results of the research, which has been done through content analysis, indicate that this hero got a spiritual perfection in spite of fulfilling his mission and the materialistic reward that corresponds to the original creation of the Campbell's "hero journey" pattern.}, keywords = {Archetypal Criticism,Campbell,Yong,Haft Peykar,Banooy-e Hesari}, title_fa = {نقد کهن‌الگویی «سفر قهرمان» در افسانة بانوی حصاری هفت‌پیکر نظامی براساس نظریة یونگ و کمپبل}, abstract_fa = {جوزف کمپبل با توجه به شباهت­های ساختاری قصه­ها و افسانه­های کهن، با طرح نظریة «تک اسطوره» و «سفر قهرمان»، مبتنی بر نظریات گوستاو ­یونگ نقد کهن­الگویی را به گونه­ای نو مطرح و الگویی واحد برای تمام داستان­ها ترسیم کرد. به­ویژه افسانه­ها و حماسه­هایی که در آن پهلوان برای حصول به هدف، مراحلی را طی می­نماید. افسانة بانوی حصاری یکی از هفت داستانی است که نظامی در هفت پیکر، به رشتة نظم کشیده ­است. سؤال اساسی در این پژوهش بر این استوار است که افسانة بانوی حصاری هفت­پیکر نظامی، چه اندازه قابلیت تطبیق با این الگو را دارد؟ نتایج حاصل از پژوهش که به روش تحلیل محتوا انجام گردیده، بیانگر آن است که قهرمان افسانه، ضمن پیروزی در مأموریت خویش و به­دست آوردن پاداش مادّی به نوعی کمال معنوی دست می­یابد که منطبق بر خویشکاری اصلی در کهن­الگوی «سفر قهرمان» کمپبل است.}, keywords_fa = {نقد کهن‌الگویی,کمپبل,یونگ,هفت‌پیکر,بانوی حصاری}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3635.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3635_f88a453cd2147c9f63152969b7947904.pdf} }