@article { author = {حاجی, زینب and صادقی, اسماعیل and مرتضوی, جمال الدین}, title = {Studying the Mechanisms of Psychological Defense in Hanging Bridge Novel}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {1}, pages = {7-22}, year = {2014}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {In the traditional and modern psychoanalysis era, some of the concepts and theories have a direct relationship with the concept of unconscious. In this case, the defense mechanisms of Freud were presented in order to explain the defense performance of psychological system against anxiety and stress. This research explores the psychological defense mechanisms in "Hanging Bridge" novel by" Mohammad Reza Bayrami. Most of his works are more in realistic style. This novel is about war and considered as a social and psychoanalysis work. It was written based on his experience about the imposed war and his behavior toward a destroyed bridge in the region called "Tele Zang" in the midst of the mountains of Lorestan. This novel can be studied considering the different aspects like Freud psychoanalysis. One of the most important components of the defense mechanisms in Freud's theory is that the patients resorted to them when s/he feels anxiety. But it must be noted that war is a source of enormous stress, anxiety, and failure, so willingly or unwillingly, they will be appeared. As most researchers neglect this topic in the imposed war, therefore, وorks of the war is also fitted, this study aims at analyzing the character "Nader" based on the theories of Freud by using the varieties of defense mechanisms in order to improve his mental state. Since few studies have been done about war novels, especially from the perspective of psychoanalysis, so, this article shows that some of such novels have the countless capacities for psychoanalysis analysis especially in defense mechanisms. At the end, it shows that Nader could overcome his neuroticism by using these mechanisms.}, keywords = {War Literature,Mohammad Reza Bayrami,Hanging Brdige,Psychological Novel,Freud,Defense Mechanisms}, title_fa = {بررسی مکانیزم‌های دفاعی روان‌شناختی در رمان پل معلق}, abstract_fa = {در روان تحلیل­گری سنتی و جدید بسیاری از مفاهیم و نظریه­ها به طور مستقیم با مفهوم ناهشیار ارتباط دارند. در این میان مکانیزم­های دفاعی فروید جهت تبیین عملکرد دفاعی دستگاه روانی در برابر اضطراب و تنیدگی معرفی شده­اند. این پژوهش به بررسی مکانیزم­های دفاعی روان‌شناختی در رمان پل معلق اثر محمدرضا بایرامی می­پردازد. بیشتر آثار بایرامی سبکی رئالیستی دارد. پل معلق که یک رمان جنگی، اجتماعی و روان‌کاوانه است که براساس تجربه بایرامی از جنگ تحمیلی و برخورد وی با پلی ویران در منطقه تله­زنگ در میان کوه­های لرستان، نگاشته شده است. این اثر را می­توان از جنبه­های مختلف از جمله روانکاوی فروید مورد مطالعه قرار داد. از مهم‌ترین مؤلفه­های نظریة فروید مکانیزم­های دفاعی است که بیمار در مواقع اضطراب­انگیز به آنها متوسل می­شود. نظر به اینکه جنگ منبع عظیم استرس، اضطراب و ناکامی است؛ خواه ناخواه این مؤلفه­ها در آثار جنگ نیز بروز می­یابد. از آنجا که این مهم مورد توجه پژوهشگران حوزه دفاع مقدس قرار نگرفته است، در این پژوهش به تحلیل شخصیت «نادر» براساس نظریات فروید و بهره­گیری از انواع مکانیزم­های دفاعی در جهت بهبود اوضاع روحی وی پرداخته شده است.  با توجه به کمبود مطالعات در مورد رمان‌های جنگ بالاخص از دیدگاه روانکاوی، این مقاله نشان می­دهد که برخی از رمان­های جنگ، دارای ظرفیت­های بی‌شماری برای تحلیل­های روان­کاوی به ویژه در زمینه مکانیزم­های دفاعی هستند. در پایان مشخص می­شود که نادر، با بهره­گیری از مکانیزم­های دفاعی مذکور موفق می­شود بر روان­رنجوری خویش غلبه یابد.}, keywords_fa = {ادبیات جنگ,محمدرضا بایرامی,پل معلق,رمان روان‌شناختی,فروید,مکانیزم‌های دفاعی}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2145.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2145_579612e72f8457113049ff8970aaf3c5.pdf} } @article { author = {خدادادی, فضل الله and براتی, محمود and عاشورلو, شیرین}, title = {Difference of Story Structure in Two Narrations from "Afhsin and Boodlof"}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {1}, pages = {23-40}, year = {2014}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {This paper aimed at accomplishing a comparative study toward two narrations "Afshin and Boodlof" from Beyhaqi History by Abolfazl Beyhaqi and also Faraj Badol Shedat by Qazi Mohsen Tanooxi. It seems that since there is no difference in the structure of these stories based on the related plot and point of view, regarding the structuralism narrations as well as the analysis of story structure, we can see such differences in spite of their similarities in the kind of narrations and the contract stage of actors. So, it can be said that such contract is obvious in the narration of Beyhaqi Hisroty however, such contract does not exist in the narration of Faraj Badol Shedat by Qazi Mohsen Tanooxi. The results of this analytical – descriptive and library based study showed that considering the theory of these two kinds of narrations, there are actors in these two stories and they follow this structure "PN1=f{s1→s2∩o", however, there is a difference between them based on the story structure and contract stage of actors.}, keywords = {Structuralism Narration,Story Structure,Afshin and Boodlof,Pirang}, title_fa = {تفاوت دستور زبان داستان در دو روایت مختلف از داستان «افشین و بودلف»}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی تطبیقی دستور زبان داستان و ساختار پیرنگ در دو روایت از داستان «افشین و بودلف» در تاریخ بیهقی به قلم ابوالفضل بیهقی، و فرج بعد الشدهًْ اثر قاضی محسن تنوخی است. به نظر می‌رسد اگرچه از نظر گونۀ روایت و نقطۀ دید، تفاوتی در ساختار دستور زبان دو روایت دیده نمی‌شود، اما در واکاوی و تحلیل ساختار دستور زبان دو روایت، از دیدگاه علم روایت شناسیِ ساختارگرا، همواره این نکتۀ جالب ذهن نگارندگان را به خود مشغول کرده بود که با وجود شباهت دستور زبان داستانی در گونۀ روایت و نوع پیرنگ، و مرحلۀ عقد قرار‌داد کنشگران، بین دو روایت تفاوتی موجود است؛ بدین صورت که در روایت تاریخ بیهقی مرحلۀ عقد قرارداد بین کنشگران به صورت ملموس به زبان می‌آید، در حالی که روایت فرج بعد الشدهًْ، فاقد عقد قرارداد بین کنشگران است. نتایج پژوهش حاضر که به شیوۀ توصیفی - تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای فراهم آمده است، نشان می‌دهد که با توجه به نظریۀ دو گونۀ روایت دنیای داستان، همسانِ متن‌گرا و کنشگر در هر دو روایت وجود دارد و پیرنگ آنها از نوع فرمول الگوی پیوندی (PN۱=f{s۱→s۲∩o) است، درحالی‌که از نظر دستور زبان داستان و مرحلۀ عقد قرارداد کنشگران، بین دو روایت تفاوتی موجود است.}, keywords_fa = {روایت‌شناسی ساختارگرا,دستور زبان داستان,افشین و بودلف,پیرنگ,تاریخ بیهقی,فرج بعدالشدة}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2663.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2663_fff466e8cf309290bf20b8b519597938.pdf} } @article { author = {ذبیح نیا, آسیه and منگلی, ماندانا and یزدانی, حسین}, title = {Story of Havasbaz "Capricious" as a bridge for reaching Boofe Koor "The Blind Owl"}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {1}, pages = {41-53}, year = {2014}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {The stories as Havasbaz "Capricious" and Boofe Koor "The Blind Owl" are the works that have been written by Sadeq Hedayat in India. He was entered Mumbai when Shin Parto invite him and he was settled in his apartment. He, first, wrote the short story called Capricious and then developed it as well, he completed the other work called The Blind Owl and published both of them. These two works were published in 1936 in Mumbai. The significance of these two works and also their structural and content similarities forced the researcher to analyze them regarding the comparative – analytical approach. The results of this study showed that these works based on the aspects such as the bad or negative viewpoints toward life as well as the importance of death and also the structural aspects are the same as each other. The present paper tries to study and analyze the similarities of these works considering the available evidences.}, keywords = {Comparison,Hedayat,The Blind Owl,Capricious}, title_fa = {داستان هوسباز پُلی برای رسیدن به بوف کور}, abstract_fa = {داستان هوسباز و بوف کور از جمله آثاری هستند که صادق هدایت در هند نوشته است. هدایت در سال 1315 به دعوت «شین پرتو» وارد بمبئی شد و در آپارتمان وی اقامت گزید. او در این شهر ابتدا داستان کوتاه هوسباز را نوشت و سپس آن را گسترش داد و از روی آن، رمان بوف کور را نوشته و منتشر ساخت. هر دو داستان در همان سال 1315 در بمبئی منتشر شدند. اهمیت این دو داستان و شباهت‌های کم‌نظیر ساختاری و محتوایی میان آن دو نویسندگان را بر آن داشت تا با رویکرد تحلیلی- تطبیقی به واکاوی این دو اثر بپردازند. از نتایج تحقیق برمی‌آید که دو داستان یادشده هم از نظر انتقادی یا بدبینانه به زندگی و گرایش شدید به انزوا و مرگ‌اندیشی و هم از نظر ساختاری و روایت­گری بسیار به یکدیگر شبیه هستند. مقالة حاضر تلاش دارد تا همانندی‌های هر دو داستان را با دلایل و شواهد بررسی و تحلیل کند.}, keywords_fa = {مقایسه,هدایت,بوف کور,هوسباز}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2665.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2665_9c345a727fb097dc20269564876465e0.pdf} } @article { author = {علی اکبری, نسرین and شهبازی, عبدالحسین and باوان پوری, مسعود}, title = {Studying the Local Literature in Cloudy Years Novel by Ali Ashraf Darvishian}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {1}, pages = {54-71}, year = {2014}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Local literature refers to a collection of songs, lyrics, poems, stories, traditions, social customs, thoughts, ideas, … of each society. Some of the contemporary writers followed such local / focal novels as this novel was maintained its loyalty to the geographical coordinates of its region and was limited to an especial area as well as the other features such as language, customs, and other ones were mentioned in it. Kermanshah has an important role in such kind of novel writing and most novel writers of this area helped the promotion of this kind of writing. Ali Ashraf Darvishian is one of the well – known novel writers of this province especial in the field of local or focal domain of literature. So he in his work called "Cloudy Years" described the local words, plants, jobs, poems, local sentences, idioms, proverbs, places, … related to this province. The present paper studied this novel and tried to show this kind of literature regarding the related documentary samples.}, keywords = {Literature of Kermanshah,Local Novel,Climatic Components,Ali Ashraf Darvishian,Cloudy Years}, title_fa = {بررسی ادبیات بومی در رمان سال‌های ابری علی‌اشرف درویشیان}, abstract_fa = {ادبیات بومی مجموعه­ای از ترانه­ها، اشعار، قصه­ها، افسانه­ها، آداب و رسوم اجتماعی، باورها، عقاید و ... هر جامعه است. نویسندگان معاصر زیادی به رمان بومی و اقلیمی روی آورده­اند که این نوع رمان به کیفیت و مختصات جغرافیایی و بومی ناحیه­ای وفادار است و بر محیط خاصی تمرکز یافته و به توصیف خصوصیات بومی و ناحیه­ای آن منطقه شامل زبان، آداب، رسوم و ... می­پردازد. استان کرمانشاه همواره نفش خاصی در توسعه این رمان­نویسی داشته است و رمان­نویسان فراوانی از این منطقه به توسعه و رونق ادبیات بومی و اقلیمی کمک کرده­اند. علی­اشرف درویشیان، یکی از بزرگ­ترین رمان­نویسان کرمانشاه و در واقع یکی از بزرگ­ترین رمان­نویسان در حوزه ادبیات بومی و اقلیمی، در رمان سال­های ابری به  بیان واژگان محلی، گیاهان، شغل­ها، اشعار و جملات محلی، ضرب­المثل­ها، مکان­ها و ... مربوط به استان کرمانشاه پرداخته است. پژوهش حاضر به بررسی این رمان پرداخته و سعی شده در هر بخش گوشه­هایی از ادبیات بومی را با تکیه بر نمونه­های استنادی مورد بررسی قرار دهد.}, keywords_fa = {ادبیات کرمانشاه,رمان بومی,عناصر اقلیمی,علی‌اشرف درویشیان,سال‌های ابری}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2154.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2154_5b566370605a357db04f6b567e709b17.pdf} } @article { author = {mirzaeyan, parivash and باقری, نرگس}, title = {Studying the Investigations Done on the Works of Simin Daneshvar Regarding Women Oriented Criticism}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {1}, pages = {72-88}, year = {2014}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {The role of women and also feministic approach were defined by the writings of men and they were introduced by such writings or works. When the women took step in such domain, various changes happened as well, the differences and also the facts about them were clarified. Simin Daneshvar is one of these writers, who has an important role in such fields. For this reason, most researchers tried to study her works especial the significance of women role and analyze the place of women which was portrayed in her works in the current society. In this article, for studying the women oriented investigations in the Persian literature, the researcher collected all related works (from 1934 to 2012) and classified them. The studies show that high amount of papers in the domain of contemporary literature and also stories were done on her works. In this paper, the researcher tried to study these works and also compared them with the feministic approaches. The studies show that the researchers have an agreement about the significance of women which is the most important aspect for such writer but the biases in most papers leaded into the opposite ideas in some of the papers and this issue makes such investigation as a necessary step.}, keywords = {Literary Studies,Feminism,Simin Daneshvar,Women,Works of Story}, title_fa = {بررسی پژوهش‌های انجام‌شده بر روی آثار سیمین دانشور با رویکرد نقد زن‌محور}, abstract_fa = {زن و زنانگی در طول تاریخ به قلم مردان، ترسیم شده و همواره از دیدگاهی مردانه به جامعه­شناسانده شده است. پس از اینکه زنان خود قلم به دست گرفتند، تفاوت‌ها و واقعیت‌های زیادی از هویت زنانه مطرح شد که پیش از آن کمتر مورد توجه بود. سیمین دانشور یکی از اولین نویسندگان زن ایرانی است، که در نگاشتن هویت و ذهینت زنانه سهم به‌سزایی داشته است و همین امر موجب شده تا پژوهشگران زیادی به بررسی زن در آثار دانشور بپردازند و با نشان دادن جایگاه زن در آثار وی، جایگاه زن در جامعة کنونی را تحلیل کنند. در این مقاله برای بررسی بهتر پژوهش‌های زن‌محور در ادبیات فارسی، نگارنده ابتدا تمام آنها (از سال 1313 تا 1391) را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرد. بررسی‌ها نشان داد که در حوزة ادبیات معاصر و در بخش داستان، بیشترین میزان پژوهش بر روی آثار سیمین دانشور انجام شده است. در این مقاله تلاش شده با بررسی موضوعی این آثار و توجه به نحوه ورود پژوهشگران به موضوع مورد بحث، میزان انطباق آنها با آراء فمینیستی، مورد بحث قرار گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پژوهشگران در این مسئله که زن و ذهنیت زن ایرانی مهم­ترین دغدغة سیمین دانشور در آثار داستانی اوست اتفاق نظر دارند، اما سوگیری‌های اولیه در برخی پژوهش‌ها باعث ایجاد تناقضات در نتایج برخی از پژوهش‌ها شده است و این مسئله لزوم اتخاذ یک روش مشخص در آغاز کار را روشن می‌سازد.}, keywords_fa = {پژوهش‌های ادبی,فمینیسم,سیمین دانشور,زنان,آثار داستانی}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2646.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2646_645f0d71fc3d5fe5f2b9c5bb63ef6ddf.pdf} } @article { author = {Hosseini Sarvari, Najme and رحیمی صادق, خدیجه}, title = {The Survey of Word Components in Darab-Nameh of Bighami}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {1}, pages = {89-112}, year = {2014}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Storytelling has a very long history in the persian. In Iran some have quoted national-epic stories to people from the ancient period. Some persons have been narrated these tales and stories for writer to make up them in written form. Darab-nameh is one of the stories from the ancient persian which has written. This work is a long narrative of Firuzshah- the son of Darab- conquest and an epic - love story of the ninth century AD which is examples of folk literature. Since tales describe old, simple and common situations special attention have attracted narrative historians and structuralists. One of success reviews in clarifying the mechanism of narrative and specifically stories is Todorov's analysis of mythological narratives review. He considered to this type of narrative in various aspects by expression mythic narrative features and by discovery the structure of this type of narrative has provided his universal grammar theory. this article by survey and analysis of Darab-nameh, will examine its narrative structure in word Components category (nouns, adjectives and verbs). It is clear that discovery the structure of this work will help us in discovery similar works Structure and understanding universal grammar theory of narrative.}, keywords = {Darab-nameh,Structuralism,Todorov's theory,Mythic narrative,word components}, title_fa = {بررسی اجزای کلام در داراب‌نامۀ بیغمی}, abstract_fa = {نوشتۀ حاضر داستان داراب‌نامه را بر پایۀ نظریۀ روایت تودوروف دربارۀ اجزای روایت، شامل اسم، صفت و فعل (شخص، ویژگی و کنش)، بررسی می‌کند. اساس این شیوۀ بررسی مبتنی است بر روشن کردن سازوکار روایت و به طور خاص قصّه‌هایی که تودوروف آنها را «روایت اسطوره‌ای» نامیده و ضمن برشمردن ویژگی‌های این نوع روایت‌ها، آنها را از جنبه‌های مختلف مورد توجه قرار داده-است. داراب‌نامۀ مولانا محمد بیغمی، یکی از داستان‌های شفاهی بازمانده از ادبیّات کهن فارسی است که صورت مکتوب یافته‌است. این اثر، روایت بلندی است از کشورگشایی‌های فیروزشاه، پسر داراب، و ازجمله آثاری است که مشخصات روایت‌های مورد بررسی تودوروف را می‌توان به روشنی در آنها دید. به این جهت، روش بررسی تودوروف در مورد اجزای کلام در روایت‌های اسطوره‌ای، در روشن‌کردن سازوکار روایت و ارتباط متقابل شخصیت‌ها و نیز چگونگی ارائۀ معنا در داستان داراب‌نامه و روایت‌های مشابه آن در ادب فارسی، روشی کارآمد به نظر می‌رسد. نتیجۀ حاصل از این بررسی نشان می‌دهدکه در داراب‌نامه، تنها وضعیت شخصیّت‌ها تغییر می‌کند و کیفیت و شرایط اشخاص، پیوسته ثابت و بدون تغییر می‌ماند. همچنین وضعیت‌های حاکم بر مناسبات شخصیّت‌های داستان را می‌توان در دو قانون تبعیت از نیروی برتر جامعه (شاه) و قانون وفاداری که شامل وفاداری عاشق و معشوق نسبت به یکدیگر، وفاداری دوستان و یاران نسبت به هم، وفاداری وزیران و زیردستان به شاه یا ولی‌نعمت خود و وفاداری عیّاران به سوگند و پیمان خود می‌شود، خلاصه نمود}, keywords_fa = {داراب‌نامه,ساختارگرایی,نظریۀ تودوروف,روایت اسطوره‌ای,اجزای کلام}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3141.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3141_33c35a9ae34f571e386c50bd33feaf99.pdf} }