• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دوفصلنامه مطالعات داستانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1396)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392-93)
دوره دوره 1 (1391-92)
دوره دوره 0 (1389)
عبدی, صلاح الدین, عباسی, نسرین, افضلی, زهرا. (1396). بررسی و تحلیل تک گویی درونی و جریان سیال ذهن در رمان« الطنطوریه» اثر رضوی عاشور. دوفصلنامه مطالعات داستانی, 6(1), 22-36.
صلاح الدین عبدی; نسرین عباسی; زهرا افضلی. "بررسی و تحلیل تک گویی درونی و جریان سیال ذهن در رمان« الطنطوریه» اثر رضوی عاشور". دوفصلنامه مطالعات داستانی, 6, 1, 1396, 22-36.
عبدی, صلاح الدین, عباسی, نسرین, افضلی, زهرا. (1396). 'بررسی و تحلیل تک گویی درونی و جریان سیال ذهن در رمان« الطنطوریه» اثر رضوی عاشور', دوفصلنامه مطالعات داستانی, 6(1), pp. 22-36.
عبدی, صلاح الدین, عباسی, نسرین, افضلی, زهرا. بررسی و تحلیل تک گویی درونی و جریان سیال ذهن در رمان« الطنطوریه» اثر رضوی عاشور. دوفصلنامه مطالعات داستانی, 1396; 6(1): 22-36.

بررسی و تحلیل تک گویی درونی و جریان سیال ذهن در رمان« الطنطوریه» اثر رضوی عاشور

مقاله 2، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 15، بهار و تابستان 1396، صفحه 22-36  XML
نوع مقاله: علمی- پژوهشی
نویسندگان
صلاح الدین عبدی 1؛ نسرین عباسی2؛ زهرا افضلی2
1هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان
2دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
جریان سیال ذهن شیوه‌ای نسبتا نوین در بازنمایی گفتار داستانی است که بیشتر در رمان‌هایی با تم روانشناختی کاربرد دارد. ویژگی این روش، ارائه‌ی جریانی از اندیشه و تصاویر ذهنی است که اغلب فاقد یک‌پارچگی و ساختار نسبتا مشخصی است و به خاطر آن‌که احساسات و اندیشه‌ی شخصیت همان‌گونه که در ذهن جریان دارد، بیان می‌شود، نقش نویسنده به حداقل می‌رسد. نویسندگانی مانند جیمز جویس، ویلیام فاکنر(ادبیات غرب) حلیم برکات، نجیب محفوظ و...(ادبیات عربی) در این زمینه قلم فرسایی کرده‌اند. این پژوهش برآن است که با روش توصیفی-تحلیلی و با کمک معیارهای جریان سیال ذهن و تک گویی به تحلیل رمان الطنطوریه، اثر رضوی عاشور، نویسنده معاصر مصری بپردازد. رهیافت پژوهش نشان می‌دهد که در رمان فوق، پریشانی و اغتشاش در زمان و مکان روایت وجود ندارد، راوی با تکیه بر لایه‌های گفتاری به صورت هدفمند و با بستر سازی مناسب به گزارش رویداد‌ها می‌پردازد و با ملموس و واقعی نشان دادن حوادث و در نظر گرفتن مخاطب درون داستانی از شیوه‌ی روایت تک‌گویی نمایشی استفاده کرده است. بر این اساس برخلاف آنچه برخی تصور می‌کردند، رمان الطنطوریه در حیطه جریان سیال ذهن نیست.
کلیدواژه‌ها
تک گویی؛ جریان سیال ذهن؛ رمان؛ الطنطوریه؛ رضوی عاشور
عنوان مقاله [English]
Investigating the Ways of Employing Internal Dialect and Stream of consciousness in “Altanturya novel” by Radwa Ashour
نویسندگان [English]
salah abdi1؛ nasrin abasi2؛ zahra afzali2
2buali sina university
چکیده [English]
Stream of consciousness is a way of dialogue that has become common since the Late Nineteenth and early Twentieth centuries in fiction and attracted the Attention of most literary figures to it. It is one of the ways of saying by which the narrator - Author - takes advantage of it to further his own stories and Adventures that are in the heroes’ mind, or the major hero is going to tell the Readers so that the content of the hero’s conscious or unconscious is thereby transferred to the reader.This article tries to study on a representation of colorful aspects of discourse in “Altanturya novel lasting effect Radwa Ashour” from the perspective of Stream of consciousness. It further explains how to use it and analyze the formation, and describes the world of characters and the surroundings that there are in his minds. It is concluded that the author has employed different methods for describing the thoughts and minds of the story character.. It is concerned with the highest level of awareness and the level of logical thinking. In this novel, stereotypes dominated the chaos and logical systems of events replaced time dispersion Radwa Ashour employs theatrical monologue in the narration of her story and at the end he realizes that the “Altanturya novel is not within the stream of consciousness, however, some think.
کلیدواژه‌ها [English]
Narration, stream of consciousness, Altanturya novel Radwa Ashour
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,580
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.