مشخصه‌های ادبیات گوتیک در ملکوت بهرام صادقی

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان

چکیده

گوتیک نام یک ژانر ادبی است که در دهۀ 1760 تا 1820 به وجود آمد و هنوز هم به اشکال گوناگون دیده می‌شود. اصطلاح "گوتیک"، در اصل، مربوط به معماری است اما رمان گوتیک یک تغییر عمده در ذوق و گرایش‌های روحی عصر را نشان می‌دهد. در داستان‌هاى گوتیک نویسنده ذهن شما را با رمز و راز، دهشت و حیرتِ آمیخته به اضطراب مشغول می‌کند و از فضایى تخیلى و مالیخولیایى برخوردار می‌کند که به لحاظ ساختارى قابلیت آن را دارند که در پى یک گسست، تبدیل به داستان‌هاى ژانر جنایى - پلیسى شوند. در داستان‌های گوتیک ایرانی آنچه باعث ایجاد ترس و وحشت می‌شود، بیشتر فضاسازی داستانی و توصیفات نویسنده از وقایع است. از داستان‌های مهم ایرانی ملکوت از بهرام صادقی با بسیاری از ویژگی‌های گوتیک همخوانی دارد و مواردی همچون زمان کشی، حوادث خارق العاده مثل جن، پیشگویی و سخن گفتن از آینده، پوچ‌گرایی و درگیری ذهنی بین دنیای درون و بیرون، واقع انگاری حوادث غیرواقعی، دگرگونه نمایی، شخصیت‌های شرور و ... به خوبی در آن تجلی یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study and analysis of Gothic through malakout by BahramSadeghi

چکیده [English]

Gothic literature is a branch of romanticism or say pre- romanticism to be more precise. To understand Gothic well, you have to understand European romanticism. Word “Gothic” , is related to architecture originally, But Gothic novel showd a great difference in spiritual taste and attitude of its time. In Gothic stories, the writer engages your minds with secrets horror, and wonder mixed with anxiety and opens an imaginative and melancholic space which are able to be converted into thriller and crime. In fictio Iranian Gothic what causes panic and fear are more space fiction and descriptions of the author Of events in a story. stories after a disconnection malackout by Bahram Sadeghi. Of the important stories in Iron – matches many of Gothiccharactristics. For exapple, unscheduledness, extra or dinary events like jinni for telling and anticipating, absurdity and mental involvement between enternal and external worlds, realizing unreal things, differentiability, villain characters and soon all are well manifested in this story.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Romanticism
  • Gothic
  • Malakout
  • BahramSadeghi
آریان­پور، یحیی (1303). جامعه­شناسی هنر. چاپ اول. تهران: نشر تهران.##باتیگ، فرد (1389). گوتیک. ترجمه علیرضا پلاسید. تهران: انتشارات افراز.##بی‌‌نیاز، فتح­الله (1387). آشنایی با ادبیات گوتیک (هیجان قلم­های وحشت­زده از برج­های تاریک). تهران: ابرا.##ــــــــــ (1382). داستان گوتیک چیست؟. ایران.##ــــــــــ (1382). تنهایی، ترس، نفرت. ایرانا.##ــــــــــ (1382). داستان گوتیک یا داستان سیاه. ایران.##ــــــــــ (1381). ریخت­شناسی داستان‌های گوتیک. همبستگی.##ــــــــــ (1384). رؤیا، کابوس، واقعیت. شرق.##پریستلی، جی. بی. (1379). سیری در ادبیات غرب. تهران: نشر امیرکبیر.##تراویک، باکنر (1373). تاریخ ادبیات جهان. ترجمه عرب‌‌علی رضایی. تهران: نشر فروزان روز.##جرلد اچ، هاگل (1384). «گوتیک در فرهنگ غربی». فارابی. ترجمۀ بابک ترابی. شمارۀ 55، ص 20-5.##جعفری، مسعود (1382). اوج رمانتیسم نیما. تهران: اطلاعات.##داد، سیما (1379). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: نشر مروارید.##دلیسل (1380). دلبستگی فرانسه به رمان گوتیک. ترجمه خیام فولادی تالاری. ادبیات داستانی.##رید، هربرت (1374). معنی هنر. ترجمه دریا بندری. تهران: نشر علمی و فرهنگی.##صادقی، بهرام (1379). ملکوت (داستانی خیالی درباره فلسفه زندگی). تهران: نشر کتاب زمان. چاپ هفتم.##میریام، آلوت (1368). رمان به روایت رمان­نویسان. ترجمه محمدعلی حق­شناس. تهران: نشر مرکز.##نصراصفهانی، محمدرضا (1391). «گوتیک در ادبیات داستانی». فصلنامۀ پژوهش‌‌های ادبیات تطبیقی. شماره 1. ص 191- 161.##http://forum.gigapars.com