دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203420151122A Realistic Survey of Dollatabadi's Jailبررسی و تحلیل داستان «بند» محمود دولتآبادی بر پایۀ اصول مکتب رئالیسم7242670FAعبدالعلیاویسی کهخادانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گروه زبان و ادبیات فارسیطیبهفرهادیدانشجوی دکترای دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20150702A literary movement started in the early decades of 19th century, realism still is possesses influence and credit in world literature and writing fiction. As a literary movement rejecting Romanticism, Realism demolished the principles of the theoretical structure of Romanticism. Balzac is the undisputed leader of this movement profoundly influencing the world of literature by publishing his collection of Human Comedy. Mahmood Dolatabadi is one the followers of this school in Iran. Based on the principles of Realism especially focusing on subject, description, and characterization, this article studies Jail from Dolatabadi's collection Edbar va Ayene through descriptive- analytic method to discover whether this story is realistic or not. This study claims that Dolatabadi has created a realistic story by presenting e realistic slice of social life, characters and their mutual relationships. Highlighting the interrelationship between phenomena, the novelist looks for the reason of his characters behavior in the social and economic situation of the period.Conforming to the norms of Realism, this story makes use of description, dialogue, action is served for characterization, developing the character of the protagonist, and setting. There is almost no irrelevant element in the story.رئالیسم جنبش ادبی است که در اواخر نیمه اول قرن نوزدهم آغاز شد و هنوز هم قدر و اعتبار ویژهای در ادبیات جهان و رماننویسی نوین دارد. این مکتب ادبی که در برابر رمانتیسم شکل گرفت با تکیه بر دنیای واقع و عینیتگرایی، ارکان اصلی نظام فکری رمانتیسمها را در هم نوردید. بالزاک را میتوان پیشوای مسلم رئالیست دانست که با انتشار مجموعه آثار خود با عنوان <em>کمدی انسانی</em> تأثیر ژرفی بر عالم ادب گذاشت. یکی از پیروان این مکتب ادبی در ایران، محمود دولتآبادی است. در این پژوهش، داستان کوتاه «<em>بند»</em> از مجموعه داستان <em>ادبار و آینه</em> به شیوۀ توصیفی- تحلیلی، براساس اصول و معیارهای مکتب رئالیست به ویژه با تأکید بر سه عنصر موضوع، توصیف و شخصیتپردازی تحلیل و بررسی شده است تا پاسخی برای این پرسش بیابیم که آیا این داستان نیز در شمار داستانهای واقعگرای نویسنده قرار گرفته است یا خیر؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که دولتآبادی در این اثر با نمایش برشی خاص و واقعی از زندگی اجتماعی و افراد آن و رابطۀ دو سویۀ بین آنها، داستانی رئال آفریده است. نویسنده در این داستان به دنبال رابطۀ درونی بین پدیدههاست و ریشۀ رفتارهای شخصیتهای داستانی را در شرایط اجتماعی، اقتصادی آن روزگار میجوید. در این اثر مطابق با اصول رئالیست، توصیفها، گفتوگوها و کنشهای شخصیتها در خدمت شخصیتپردازی، پرورش قهرمان داستان و فضاسازی اثر است و عناصر چندان زائدی در داستان مشاهده نمیشود.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2670_6f4eb119b33ee53930d5c142d4c59ae2.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203420151122Analysis of a Series of "Story (Qeseh), Game (Bazi), Happiness (Shadi)" with the Text Addressed Theory (Based on the Novels al-Safinah and Bahth an Walid Masud)تجلی مدرنیسم در آثار داستانی جبرا ابراهیم جبرا (با تکیه بر رمانهای السفینه و البحث عن ولید مسعود)25462886FAعزتملاابراهیمیهیات علمی دانشگاه تهرانصغریرحیمی جوکنداندانشجوی دکترای رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی.Journal Article20160306As a response to the social chaos of its time, modernism refers to a set of cultural and aesthetic changes in the area of arts and literature after the World War I. In this period, the artistic methods underwent fundamental changes. Accordingly, the authors have tried to address the defining characteristics of modernism in the fiction of Jabra. He is a committed contemporary Palestinian poet who has used the modern approaches to story-telling and the literary school of modernism to describe the bitter realities of war in his occupied land and the alienation of the Palestinian men from themselves and the world around them. The authors of this analytical-descriptive study have tried to answer the question how the modern literary developments have influenced the novels of Jabra. Having been influenced by the modernist trends, it was hypothesized that he was detached from the traditional methods of novel writing which led him to the creation of new different methods. The findings of this study showed that components such as polyphonic effects, non-linear timelines, stream of consciousness, and uncertainty were present in modern novels of Jabra.مدرنیسم به تغییرات فرهنگی و زیباییشناختی در حوزه هنر و ادبیات پس از جنگ جهانی اول اطلاق میشود و پاسخی به حس در همریختگی اجتماعی زمان خود است. در این دوره شیوههای هنری دچار تغییر و تحول اساسی شد. بر این اساس نویسندگان در مقاله حاضر به بیان ویژگیهای شاخص مدرنیسم در آثار داستانی جبرا پرداختهاند. او نویسندۀ متعهد و معاصر فلسطینی است که برای بیان حقایق تلخ سرزمین اشغالی و نیز بیگانگی انسان فلسطینی با خود و جهان پیرامونش از رویکردهای نوین داستانپردازی و مکتب ادبی مدرنیسم بهره میگیرد و در قالبی جدید به بیان واقعیتها میپردازد. نویسندگان در این پژوهش که به روش تحلیلی – توصیفی تدوین شده است، در صدد پاسخگویی به این سؤال بودهاند که تحولات شکل ادبی مدرن چه تأثیری در خلق رمانهای جبرا داشته است؟ فرضیۀ پژوهش بر این مدعا استوار است که او با تأثیرپذیری از گرایشهای مدرنیسم توانسته از شیوههای بیان سنتی فاصله بگیرد و متدهای نوینی را در ابعاد مختلف رماننویسی بیافریند. از نتایج این جستار میتوان به حضـور مؤلفـههایی چون چندآوایی بودن رمان، زمان گسسته و ذهنی، جریان سیال ذهن و عدم قطعیت در داستانهای مدرن <em>جبرا</em> اشاره کرد.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2886_1a325216a7c4c9794c3ee2128440b066.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203420151122Evolution of Female Characters in the Works of Simin Daneshvar and Ghazaleh Alizadehتحول شخصیتهای زن در آثار سیمین دانشور و غزاله علیزاده47643158FAبیتاقنبریدکترای زیان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه فرهنگیانمرتضیمحسنیعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندرانامیندائیزاده جلوداردکترای جامعه شناسی و مدرس دانشگاه مازندرانJournal Article20160416Character is one of the most important elements of the story. The fictional characters are the creator of the mind of the writer and the roots of reality and imagination. The characters of the story can be influenced by the interaction of the social structure and the author's mental structure. A successful story is a story whose characters are dynamic, are being evolved in the process of the story and contribute to the growth and dynamism of the community. In the context of the evolution of characters in the world of a story, some factors such as the socio-cultural customs, having a good social capital, higher education and the growth of knowledge, the individual's belief toward the personal and social developments, as well as the others can affect each other. In this article, the characters of the stories of Simin Daneshvar and Ghazaleh Alizadeh have been examined from the perspective of evolution or transformation. The research result is that; according to the world and the life-experiences of these two writers, the characters of their stories are along with similarities and differences. These two authors have selected their characters from two middle and educated classes, and also low and oppressed ones. The characters have evolved through social relationships, life experiences, and learning or education. The characters created by Daneshvar have been evolved and changed slowly, deliberately and cautiously, but the characters of Ali Zadeh will change the social conditions by their internal revolution, and thier revolutionary spirit or they also surrender themselves to the difficult conditions of society.شخصیت یکی از مهمترین عناصر داستان است. شخصیتهای داستانی آفریدۀ ذهن زمانمندِ نویسنده و بافتهای در تاروپود واقعیت و خیال است. شخصیتهای داستان میتوانند متأثر از برهم کنش ساختار اجتماعی و ساختار ذهنی نویسنده باشند. داستان موفق داستانی است که شخصیتهای آن پویا هستند و در روند داستان متحول میشوند و به رشد و پویایی جامعه کمک میکنند. در زمینۀ تحول شخصیتها در جهان داستان عواملی گوناگونی چون زمینه و مناسبات اجتماعی - فرهنگی، برخورداری از سرمایۀ اجتماعی، تحصیلات عالیه و رشد آگاهی، باور شخص به تحولات فردی و اجتماعی و ... تأثیرگذارند. در این مقاله شخصیتهای داستانهای سیمین دانشور و غزاله علیزاده از منظر متحول شدن مورد بررسی قرار گرفته است. دستاورد پژوهش این است که با توجه به دنیا و<em> </em>تجربۀ زیستۀ دو<em> </em>نویسنده شخصیتهای داستانهای آنان شباهتها و تفاوتهایی دارند. دو نویسنده شخصیتهای خود را از دو طبقۀ متوسط و تحصیلکرده و پایین و<em> </em>ستمدیده انتخاب کردهاند. شخصیتهای گزینش شده از طریق مناسبات اجتماعی،<em> </em>تجربۀ زیسته و آموزش و یادگیری متحول شدهاند. شخصیتهای آفریدۀ دانشور آرامآرام، مصلحتاندیشانه و محتاطانه متحول میشوند؛ اما شخصیتهای داستان علیزاده با تغییر و تحول درونی، صاحب روحیۀ انقلابی و خطرپذیری شده و شرایط اجتماعی را دگرگون میکنند یا برخی نیز تسلیم شرایط سخت جامعه میگردند.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3158_ab405315794ae6e1946fb590efea1fae.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203420151122Narratology of Swimmer Novel Based on the Theory of Gérardروایتشناسی رمان شناگر براساس نظریة ژرار ژنت65783632FAمریم الساداتاسعدی فیروزابادیدانشگاه پیام نورJournal Article20160919Abbas Abdi (born in 1952) is a contemporary writer of novels and short stories for children and adolescents. Swimmer's novel as a moral-informative work was written for the first and middle school age group. The use of various narrative techniques by writers makes them successful in creating works that are useful in communicating with the audience. The reader is associated with the author in studying these stories and the use of these techniques as an indicator of the author's abilities. The present study aims to investigate and analyze the application of narrative types based on the structuralistic theory of Gérard Genette (time, aspect, or tone) in the Swimmer's novel. The methodology is a descriptive-analytical one and the findings indicate that Abbas Abdi has been able to use a variety of narrative techniques and also by reporting the events and incidents to obtain a lively, dynamic, and exciting story for the adolescents, and this method has enriched the novel.عباس عبدی (ولادت 1331ه.ق)، از نویسندگان معاصر رمان و داستان کوتاه برای کودکان و نوجوانان است. رمان <em>شناگر</em>، برای گروه سنی دورة اول و متوسطه نگارش یافته که اثری اخلاقی- آموزنده است. بهکارگیری انواع شگردهای روایی توسط نویسندگان سبب میشود تا آنها موفق به خلق آثاری شوند که در برقراری ارتباط با مخاطب سودمند است. خواننده در مطالعة این داستانها با نویسنده همراه میگردد و استفاده از این شگردها به عنوان شاخصی از توانمندیهای نویسنده محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل چگونگی کاربرد انواع روایت براساس نظریة ساختارگرای ژرار ژنت (زمان، وجه یا حال و هوا و لحن) در رمان <em>شناگر</em> انجام شده است. روش کار به صورت توصیفی- تحلیلی است و یافتهها حاکی از آن است که عباس عبدی توانسته با استفاده از انواع فنون روایی در متن، از گزارش صرف وقایع به ارائة داستانی زنده، پویا و هیجانانگیز برای نوجوانان دست یابد و این امر جذابیت و غنای رمان مذکور را بیشتر کرده است.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3632_de7a463ba678f9cb47e7e790262e787a.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203420151122Social Realism in the Works of Ahmad Mahmud
(By Focusing on Three Elements: Theme, Character and Event)رئالیسم اجتماعی در آثار احمد محمود (با تکیه بر سه عنصر درونمایه، شخصیت و حادثه)79943634FAخاطرهدارابی.....Journal Article20160801Ahmed Mahmoud, a contemporary writer, has tried to describe the conditions governing the individual and the community in his works. In his stories, describing the lives of ordinary people, their needs and their concerns by considering the prevailing social system, have been incorporated into narrative stories. This kind of storytelling has put his style among the writers of socialist realism. Mahmoud's tendency toward realism, as well as the signs of social realism in his novels, is a reason to examine his fictional works. For this reason, the present study is grounded on the question: what features of Mahmoud's works are based on the style of social realism. In this study, the main objective was to clarify the realistic realm of Mahmoud's novels and the style of his social realism emphasizing the analysis of the three elements; theme, character, and incident. In this research, by studying library resources and a descriptive-analytic approach, the characteristics of social realism in the novels such as Neighbors, the Story of a City, the Burned Earth, the Zero-Degree Orbit, and the short story of Return as the most prominent examples of Mahmud's realist works have been investigated. Come on. As a result, Mahmoud, with a special interest in choosing the social issues as the themes of his work, and creating the fictional characters as the ones that are the examples of people in our daily lives as well as placing them in the incredible events, has been able to create the works of socialistic realism.احمد محمود، داستاننویس معاصر تلاش کرده که در آثارش شرایط حاکم میان فرد و اجتماع را وصف کند. در داستانهای او توصیف زندگی مردم عادی، نیازها و نگرانیهایشان طی جو حاکم بر نظام اجتماعی، در قالب روایتهای داستانی گنجانیده شدهاند. این نوع داستانپردازی، سبک وی را در زمرۀ نویسندگان متمایل به رئالیسم اجتماعی قرار داده است. گرایش محمود به واقعگرایی، همچنین وجود نشانههای رئالیسم اجتماعی در رمانهایش، دلیلی بـرای بـررسی آثـار داستـانی وی است. بدین سبب پژوهش حاضر با طرح این سؤال که وجود چه مشخصههایی، آثار محمود را ذیل سبک واقعگرایی اجتماعی قرار میدهد، شکل گرفته است. در این بررسی هدف اصلی، روشنتر کردن هرچه بیشتر فضای رئالیستی رمانهای محمود و سبک رئالیسم اجتماعی وی با تأکید بر تحلیل سه عنصر درونمایه، شخصیت و حادثه بوده است. در این پژوهش، با مطالعۀ منابع کتابخانهای و رویکردی توصیفی- تحلیلی، به بررسی مشخصههای رئالیسم اجتماعی در رمانهای <em>همسایهها</em>، <em>داستان یک شهر</em>، <em>زمـین سوخته</em>، <em>مدار صفردرجه</em> و داستان کوتاه <em>بازگشت</em> که بارزترین نمونههای آثار رئالیستی محمود به شمار میآیند، پرداخته است. حاصل آنکه، محمود با ذکاوتی خاص در انتخاب موضوعات اجتماعی به عنوان درونمایۀ آثار، خلق شخصیتهای داستانی به عنوان تیپهایی که نمونههایی از افراد زندگی روزمره ما هستند و قرار دادنشان در حوادثی قابل باور، توانسته است آثاری با سبک واقعگرایی اجتماعی خلق نماید.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3634_6b2ebb34563b4c6f2d40ef8aafe9261c.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203420151122Archetypal Criticism of "Hero's Journey" in the Legendary of Banooy-e Hesari, Nezami Haft Peykar, based on Yung and Campbell's Theoryنقد کهنالگویی «سفر قهرمان» در افسانة بانوی حصاری هفتپیکر نظامی براساس نظریة یونگ و کمپبل951093635FAرمضانمجوزیکارشناسی ارشد و مدرس گروه زبان و اذبیات فارسی، دانشگاه آزاد، واحد زابلعلیعابدکهخاژالهکارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی و دبیر آموزش و پرورش.Journal Article20160901Joseph Campbell, given the structural similarities between the old stories and legends, as well as the theory of "single myth" and "hero's journey", based on Gustav Yong's views, defined the archaic critique as s new way and introduced a single pattern for all stories. Especially the legends and epics in which the heroes are taking steps to reach their goal. Banooy-e Hesari legend is one of the seven narratives which has been composed by Nezami in Haft Peykar. The basic question in this study is that to what extent this legend can be compatible with this pattern? The results of the research, which has been done through content analysis, indicate that this hero got a spiritual perfection in spite of fulfilling his mission and the materialistic reward that corresponds to the original creation of the Campbell's "hero journey" pattern.جوزف کمپبل با توجه به شباهتهای ساختاری قصهها و افسانههای کهن، با طرح نظریة «تک اسطوره» و «سفر قهرمان»، مبتنی بر نظریات گوستاو یونگ نقد کهنالگویی را به گونهای نو مطرح و الگویی واحد برای تمام داستانها ترسیم کرد. بهویژه افسانهها و حماسههایی که در آن پهلوان برای حصول به هدف، مراحلی را طی مینماید. افسانة بانوی حصاری یکی از هفت داستانی است که نظامی در <em>هفت پیکر</em>، به رشتة نظم کشیده است. سؤال اساسی در این پژوهش بر این استوار است که افسانة بانوی حصاری <em>هفتپیکر</em> نظامی، چه اندازه قابلیت تطبیق با این الگو را دارد؟ نتایج حاصل از پژوهش که به روش تحلیل محتوا انجام گردیده، بیانگر آن است که قهرمان افسانه، ضمن پیروزی در مأموریت خویش و بهدست آوردن پاداش مادّی به نوعی کمال معنوی دست مییابد که منطبق بر خویشکاری اصلی در کهنالگوی «سفر قهرمان» کمپبل است.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3635_f88a453cd2147c9f63152969b7947904.pdf