دانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203220150220The Prototype of 'Tree' in Simin Daneshvar's Souvashunبررسی کهنالگوگرایانه «درخت» در رمان سووشون7223641FAسعیدکریمی قرهباباعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورمختاررضاییکارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات فارسیJournal Article20160831As eternal, unknown forms, archetypes or prototypes originate from collective unconsciousness of human being and they are common among all nations. They have been introduced initially by psychologists such as Carl Jung and Sigmund Freud and literary scholars employed the concept in their studies. The prototype-based criticism tends to be a new topic of study in the area of psychological criticism and it has opened a significant chapter in the area of literature, mythology, arts, religions, rites, beliefs from the past to the present. The novel Souvashun by Simin Daneshvar is one of the masterpieces of contemporary works including mythological concepts and bearing a rich number of prototypes in different levels. In this work, Daneshvar has employed the tree prototype to suggest the concepts of life, fertility, hope, perseverance, etc. This novel mostly represents the positive aspects of the prototype, but there are also some hints to the negative points. In this article, we attempt to analyze the role, creation and development of tree in the context of Souavashun novel. In this literary work, tree is associated with concepts. کهنالگوها، آرکیتایپها یا صورتهای اولیه و ازلی، اشکال ناشناخته نشأت گرفته از ناخودآگاه جمعی افراد بشر در طول تاریخ تلقی میشوند که در بین تمامی ملل مختلف جهان مشترکاند. کهنالگو ابتدا توسط روانشناسانی چون «یونگ» و «فروید» مطرح شد، اما پس از آن توسط ادبپژوهان برای بررسی و نقد آثار ادبی مورد استفاده قرار گرفت. نقد کهنالگویی مبحثی تازه در حوزه نقد روانشناختی محسوب میشود که بابی پر اهمیت را در بررسی ادبیات، اساطیر، هنر، ادیان، آیینها و باورداشتهای مردمان از روزگاران دیرین تا به امروز گشوده است. رمان <em>سووشون</em> نوشته «سیمین دانشور» یکی از چند رمان ماندگار معاصر است که مضامین اسطورهای و کهنالگوهای بسیاری در سطوح مختلف آن بازآفرینی شده است. درخت از جمله آرکیتایپهایی است که در این رمان توجه ویژهای به آن صورت گرفته است. دانشور با بهرهگیری از آرکیتایپِ درخت مفهوم زندگی، باروری، امیدواری، استقامت و غیره را القاء کرده است. در این مقاله سعی بر آن بوده است تا با بهرهگیری از شیوه تحلیلی – استنباطی نقش درخت و چگونگی ظهور و گسترش آن در متن و بطن رمان <em>سووشون</em> از دیدگاه نقد کهنالگویی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. درخت در این رمان با مدلولهایی مانند مادینگی، نور، جاودانگی، سوگواری، آرامش، جنسیت و کسب تجربه عرفانی ارتباط کاملی پیدا میکند. ردّ پای درخت کیهانی را هم در رمان میتوان یافت. به جز این در مقاله به جایگاه و مفاهیم درختانی از قبیل سرو، گردو و کاج نیز اشاراتی شده است. از سوی دیگر درختِ گیسو، دالّ محوری رمان قلمداد میشود که به اجزای دیگر داستان روح و معنایی اصیل، استعلایی و البته اسطورهای بخشیده است.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3641_a58256cece5845413b94f24441de80cb.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203220150220The Place of Narrative in Persian Prose Texts of Fourth to Seventh Centuriesجایگاه روایت در متون منثور فارسی قرن چهارم تا هفتم هجری25503726FAسوسنجبریعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازیهدیاسماعیلیکارشناس ارشد دانشگاه رازیJournal Article20150220Narration is seen in different aspects of human culture. When the Persian prose texts of 4<sup>th</sup> to 7<sup>th</sup> centuries (A.H) will be revised from such a perspective, this question will be raised: which narrative forms are identifiable in the most ancient Persian prose texts from 4<sup>th</sup> to 7<sup>th</sup> centuries? The aim of this study is to reach a general understanding toward the presence of various narrative forms in the texts of the early years of Persian language. The exploration of hundreds of texts of prose-writing period shows that the content of these texts comprises different subjects such as astrology, rhetoric, philosophy, politics, geography, history, mythology, travel writing, epistolary, commentaries, encyclopedia, biography, ethics, theology, dream interpretation, music, geometry, talismans, etc. And more importantly, in 85% of texts which are under investigation, a variety of narrative forms is observable and different forms such as reportage, tale and long stories are of significant functions in the texts for example, reporting and citing the past events, describing the situations, creating allegories, expressing the ideas, elucidating the ambiguous and elusive thoughts, depicting the observations, recording the experiences and narrating the stories. The results also show the variety of subjects as well as various functions of narrative kinds in the social life of Persian speakers of these mentioned centuries. The existence of such a reservoir enriched in narrative forms in the early years of prose-writing implies that the history of narration in the Persian language dates back to far older times than the 4<sup>th</sup> century. Such a rich heritage paved the way for creative writers of the present time to create more intricate forms of narrative by transforming the simple ones.روایت در جلوههای گوناگون فرهنگ بشری دیده میشود. آنگاه که از این دیدگاه به متون فارسی منثور بازمانده از قرن چهارم تا هفتم هجری بنگریم؛ این پرسش مطرح میشود که: «کدام یک از اشکال روایی در کهنترین متون منثور فارسی قرن چهارم تا هفتم هجری دیده میشود؟» هدف این پژوهش رسیدن به شناخت کلی از پیشینۀ حضور اشکال گوناگون روایی در متون دوران آغازین زبان فارسی است. بررسی توصیفی- تحلیلی صدها متن منثور بازمانده از این دوران شکوفایی نثر نشان میدهد که محتوای متون این دوره از موضوعات گوناگونی چون نجوم، بلاغت، فلسفه، سیاست، جغرافیا، تاریخ، اساطیر، سفرنامه، منشآت، تفسیر، دانشنامه، تذکره، اخلاق، کلام، تعبیر خواب، موسیقی، هندسه، طلسمات و... سخن میگوید. مهمتر آنکه در 85% متون مورد بررسی، شکلی از اشکال روایی دیده میشود و فرمهای روایی چون گزارش، حکایت، قصه و داستان بلند کاربردهای مهمی در متن دارد. از جمله گزارش و نقل رخدادهای گذشته، توصیف موقعیتها، خلق تمثیلهای استشهادی، بیان اندیشهها، روشنگری اندیشههای مبهم و پیچیده، بیان مشاهدات، ثبت تجربیات و روایت داستان. یافتهها همچنین نشاندهندۀ تنوع موضوع و کاربردهای گوناگون و گسترده گونههای روایی در زندگی اجتماعی پارسیزبانان قرن چهارم تا هفتم هجری است. وجود چنین خزانهای سرشار از اشکال روایی در دوران آغازین نثر خود گواه آن است که پیشینۀ سنّت روایتپردازی، در زبان فارسی، به دورانی بسیار کهنتر از قرن چهارم بازمیگردد. این میراث گرانبار پشتوانۀ نویسندگان خلاق این دوران شده تا با دگرگونکردن فرمهای ساده به فرمهای پیچیدهتری از روایت دست بیابند.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3726_e707eccc22b61af7b07d4261d4014e42.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203220150220Teh Believ Ability Device in Marquez's Storiesشگردهای باورپذیری در داستانهای مارکز51663725FAمحمدرودگراستادیار پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20160608The believability device is the first condition for narration in the fictional literature. Since the magical realism is a narrative approach to quote the magical, fantastical, supernatural, exaggerative and wonderful accidents, so it is natural that its best device will be the believability or the logic of narration. What has made this literary movement as an independent narrative style is a different approach toward the element of "point of view" and turns it into "the believability device". Believing in metaphysics is the greatest work of magical realism that must be considered by the promoters of the complex concepts like philosophy, mysticism and theology in the domain of literary fiction. Achieving this goal is not possible except by studying the works of the great writers of this field by relying on their recognition and their skills in the other fields such as how to achieve a native, real and the hyper-real realism. In this article, some examples of the use of believability device, especially in the works of the greatest writers of magical realism, Gabriel Garcia Marquez, have been recognized. The most important result of this study is twelve points extracted from the believability skills of Marquez along with explanation and clarification toward how to use them.شگرد باورپذیری اولین شرط روایت در ادبیات داستانی است. از آنجا که رئالیسم جادویی یک شیوة روایی برای نقل حوادث جادویی، خارقالعاده، فراواقعی، غلوآمیز و شگفت است، طبیعی است که برترین شگرد برای آن، باورپذیری یا منطق روایت باشد. آنچه این جریان ادبی را به صورت یک شیوة روایی مستقل درآورده، از جمله، نگرشی متفاوت به عنصر «زاویة دید» و تبدیل آن به «تکنیک باورپذیری» بوده است. باوراندن ماوراء طبیعت، برترین کارکرد رئالیسم جادویی است که باید مورد توجه مروّجان مفاهیم پیچیدهای چون فلسفه، عرفان و الهیات در ادبیات داستانی قرار گیرد. رسیدن به این هدف ممکن نیست جز با مطالعة آثارِ بزرگانِ این شیوة روایی با تکیه بر شناخت هوشمندیهای ایشان در نحوة همنشانی واقعیت و فراواقعیت و دستیابی به یک واقعگرایی (رئالیسمِ) بومی. در این نوشتار با بهرهگیری از شیوه تحلیلی – استنباطی نمونههایی از به کارگیری شگرد باورپذیری به خصوص در آثار برترین نویسندة رئالیسم جادویی یعنی گابریل گارسیا مارکز بازشناسی شده است. استخراج مواردی از مهارتهای باورپذیری نزد مارکز همراه با تبیین و تشریح نحوة به کارگیری آنها به صورت کاربردی مهمترین دستاورد این پژوهش است.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3725_2b0036205926a0b023885a44c545ffa0.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203220150220The Individuality in Baghdadi man tahf of Mathnaw Ma'navi and Alchemist of Paulo Coelhoفرآیند فردیت در «حکایت مرد بغدادی» در مثنوی مولانا و «کیمیاگر» اثر پائولو کوئیلو67882661FAعسگرعسگری حسنکلوعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمیآرزوشهبازیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا.Journal Article20151222 <br /><span style="color: black; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">One of the methods of studying and searching in the classic and literary texts is to use the new theories in studying these texts. These kinds of studies which are being done by considering the most important theories in sciences as sociological, psychological, mythological and anthropological ones is called the external studies of literature. In this essay, </span><span style="mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Baghdadian man tale <span style="color: black;">from the sixth book of the </span>Mathnawi Ma'navi<span style="color: black;">, on one hand, and Alchemist novel of Paulo Coelho, on the other side, as the rewritten samples of </span>Baghdadian man tale<span style="color: black;"> were analysed by using the </span>individuality <span style="color: black;">theory in the analysis psychology school of Carl Gustav Jung [1875-1961]. Jung is one of the theorists of psychoanalysis criticism. </span>Individuality <span style="color: black;">process is accounted as the most important theories in his analytic psychological school. Jung in his theory has a special attention to the collective unconscious and explains the archetypes in his school. The aim of the writers of this article is to read the tale of Mathnawi and Alchemist novel based on the </span>individuality <span style="color: black;">by using the analytical method. At the end, comparing the </span>individuality <span style="color: black;">and its archetypes such as Ego, Shadow, Self, Persona, the Wise Old Man and Anima with its elements was done and then it was concluded that the protagonist's travel of these two tales for earning a rare treasure and approaching a unified psychic layers is totality consistent with the internal travel of a person regarding the individuality as well, these two characters confront with Assas and Bandit (the symbol of self) in Egypt and finally, approach their origin treasure (the symbol of self-individual) in their house and church.</span></span>یکی از روشهای مطالعه و پژوهش در متون ادبی کلاسیک بهکارگیری نظریات جدید در خوانش این متون است. بـه این مطالعات که با استفاده از نظریات مطرح در علومی نظیر جامعهشناسی، روانشناسی، اسطورهشناسی و مردمشناسی انجام میشود، مطالعة بیرونی ادبیات میگویند. در این مقاله «حکایت مرد بغدادی» از دفتر ششم <em>مثنوی</em> و رمان <em>کیمیاگر </em>اثر پائولو کوئیلو به عنوان نمونة بازنویسی شدة «حکایت مرد بغدادی» را با استفاده از نظریة فرآیند فردیـت در مکتـب روانشنـاسی تحلیلی کارل گوستاو یونگ (1961- 1875) تحلیل کردهایم. یونگ یکی از نظریهپردازان نقد روانکاوی است. فرآیند فردیت از مهمترین نظریههای وی در مکتب روانشناسی تحلیلی است. یونگ در نظریة خود توجه ویژهای به ناخودآگاه جمعی دارد و کهن الگوهایی را در مکتب خود توصیف میکند. هدف نگارندگان این پژوهش خوانش حکایت <em>مثنوی</em> و رمان <em>کیمیاگر</em> براساس فرآیند فردیت با روش تحلیلی است. در پایان این خوانش توانستیم فرآیند فردیت و کهن الگوهای آن از جمله من، سایه، خود، نقاب، پیر دانا و آنیما را با عناصر آنها تطبیق دهیم و در پایان به این نتیجه رسیدیم که سفر قهرمان در هر دو داستان برای به دست آوردن گنجی نادر، کاملاً با سفر درونی فرد با هدف خویشتنیابی و رسیدن به وحدت و یکپارچگی لایههای روان مطابق است و هر دو قهرمان در مصر با عسس و راهزن (که نمادی از خود است) روبهرو میشوند و در نهایت در خانه و کلیسای دیار خود به گنج اصیل (که نمادی از خویشتنِ خویش است) دست مییابند.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2661_bf13000d9c651f139f6ce6b4b2631dda.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203220150220The Comparison of Evolutionary and Passive Character
(Concentrating on the Novel of Sovashoon and Christine and Keed)مقایسه شخصیت در رمانهای سووشون و کریستین و کید891102466FAسید رزاقرضویاندکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی.Journal Article20150216In the late forties, along with political and social events and cultural developments in the Iranian society, literature also changes accordingly are subject to change so versatile, durable and new works are created in Iran in the field of story. Compared to the corresponding previous period, writes use well-formed and intelligent manners form in their stories. In the end of the decade Simin-e Daneshvar with Sovashoon and Hoshang-e Golshiri with "Christine and Keed and the novel ShaZUdeh Ehtejab using a different style, create a new image of Iranian fiction. Daneshvar in Sovashoon with a realistic and suitable style to the actual historical context of Iranian society, creating a revolutionary and problematic character, represents a true picture of the protesting and pragmatic character. At the same time, Golshiri with different style and content like Modern novels particularly “Nouveau”, in France , creates another kind characterization. Golshiri's characters are passive, helpless and confused at the actions and performance and are not like the hero in Sovashoon. Considering a number of differences and similarities, In this article, the writers aim to assign the hero in Sovashoon according to Loucach and Goldman's problematic hero. The article also emphasizes the similarity between characters in French Nouveau and "Christine and Keed.در دهۀ چهل، هم زمان با حوادث سیاسی - اجتماعی و تحولات فرهنگی در ساختار جامعۀ ایرانی، ادبیات داستانی نیز متناسب با آن تحولات، دستخوش تغییراتی میشود و آثاری متنوع، ماندگار و جدید در عرصۀ داستاننویسی ایران، پدید میآید. نویسندگان این دهه در مقایسه با دورههای قبل، شیوههای هوشمندانه و شکلیافتهتری در نگارش خود به کار میبرند. در سالهای پایانی این دهه سیمین دانشور با رمان «سووشون» و هوشنگ گلشیری با رمانهای «شازده احتجاب» و «کریستین و کید» با سبک و شیوهای متفاوت، جلوۀ تازهای به ادبیات داستانی ایران میبخشند. دانشور در رمان سووشون با سبکی رئالیستی و متناسب با فضای واقعی جامعۀ ایرانی در بستری تـاریخی، بـا خلـق شخصیتی انقلابی و مسئلهدار، تصویری واقعنمایانه از شخصیتی عملگرا و معترض را نشان میدهد. هم زمان با دانشور، گلشیری با سبکی متفاوت در فرم و محتوا و به شیوۀ داستانهای مدرن و رمانهای نو در فرانسه، گونهای دیگر از شخصیتپردازی را خلق میکند. شخصیتهای گلشیری در این رمانها انسانهایی درونگرا، منفعل، ناتوان و سرگشتهاند که در کنش و عملکرد هیچ سنخیتی با قهرمان رمان سووشون ندارند. در این مقاله برآنیم تا بابهره گیری از روش تحلیلی – استنباطی و با لحاظ برخی تفاوتها و تشابهات، قهرمان سووشون را منطبق با قهرمان مسئلهدار لوکاج و گلدمن معرفی کنیم و همچنین نشان دهیم که شباهتهای بسیاری در شیوۀ پرداختن به شخصیت داستانی بین آثار نویسندگان فرانسوی رمان نو و شخصیتهای رمان «کریستین و کید» وجود دارد و همچنین دلایل تفاوت در شیوۀ شخصیت پردازی این دو نویسندۀ همعصر را نمایان سازیم.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_2466_693276b4e0dfc322e049af8e7b90463b.pdfدانشگاه پیام نوردوفصلنامه مطالعات داستانی234545203220150220The Ecoriticism of Ali Ashraf Darvishian's Worksبررسی نقد بومگرایانه داستانهای علی اشرف درویشیان1111353724FAقاسمسالاریعضو هیئت علمی دانشگاه یاسوجزهراسید یزدیهیئت علمی دانشگاه ولی عصر رفسنجانشکریهیوسفی نیافارغ التحصیل دانشگاه یاسوجJournal Article20160215 <br /><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Studies on the ecological and environmental elements in the literature are related to a new branch of literary studies known as eco-criticism. The difference in the ecological backgrounds leads to the stylistic, intellectual and literary distinctions of the literary writers. Since eco-criticism mainly concentrates on the relationship and interaction between literature and ecosphere, regarding to the extent of this approach and definition of Gloteftly about this kinds of eco-criticism, it can be said that eco-criticism addresses the relationship between literature and physical environment. In addition, the eco features which are limited to the eco-criticism are the factors of the physical environment of literary works. These features in stories written by Ali Ashraf Darvishian show his attitude toward the surrounding environment as well as the importance and effect of geography and ecology on his works. Darvishian is one of the remarkable writers in the ecological literature, especially in story writing school, in the Western part of Iran, Kermanshah. Accordingly, he reflected his self in a form of beliefs, ideas, customs, habits, native nature, weather, architecture, language, terminology, colloquial expressions and proverbs by describing the native and ecological elements, consciousness or unconsciousness impacts of these elements on the mind and language. </span>مطالعه در حوزه عناصر اقلیمی و محیطی در ادبیات به شاخۀ جدیدی در تحقیقات ادبی مربوط میشود که از آن به عنوان نقد زیستمحیطی یاد میکنند. تفاوت در خاستگاههای اقلیمی، تمایزات سبکی و فکری و ادبی در آثار نویسندگان را در پی دارد. هرچند دغدغۀ نقد زیستمحیطی بیشتر ارتباط، تأثیر و تأثر ادبیات و محیط زیست است، بنابر گستره دامنۀ این نوع نگاه و تعریف گلوتفتلی از نقد بومگرا، این نقد به ارتباط میان ادبیات و محیط فیزیکی میپردازد و ویژگیهای اقلیمی هم یکی از عناصر محیط فیزیکی آفرینشهای ادبی است و زیرمجموعۀ نقد بومگرا به شمار میرود. این ویژگیها در داستانهای علی اشرف درویشیان نشانگر نگاه نویسنده به محیط اطراف و تأثیرپذیری او از حوزه اقلیم و جغرافیای تولید اثر ادبی است که اثر او را از اصالتی بومی و بومگرایانه برخوردار میسازد. درویشیان یکی از نویسندگان قابل توجه در عرصۀ ادبیّات اقلیمی در مکتب داستاننویسی غرب (کرمانشاه) است. او غالباً در داستانهایش با توصیف عناصر بومی و اقلیمی، تأثیرات آگاهانه یا ناخودآگاه این عناصر بر ذهن و زبان خود را در قالب باورها و اعتقادات، آداب و سنن، طبیعت بومی، آب و هوا، شکل معماری، زبان و واژگان و اصطلاحات محلی و بومی و ضربالمثلها بازتاب داده است.https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3724_e0e141639be75b5b9cdf02d43b318c6b.pdf