دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
تحلیل رمان رجال فی الشمس (اثر غسان کنفانی) بر اساس رئالیسم در نظریة جامعهشناختی جورج لوکاچ
7
20
FA
محمدعلی
آذرشب
استاد دانشگاه تهران
heydari_00033@yahoo.com
طاهره
حیدری
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی
t_heydari@sbu.ac.ir
10.30473/pl.2021.7897
جامعهشناسی ادبیات دانشی نوپا و بین رشتهای است که در آن تأثیر جامعه بر ادبیات و برعکس، تأثیر ادبیات بر جامعه بررسی میشود. نقد جامعهشناختی رمان به تعامل رمان و جامعه و تأثیر متقابل آن دو بر یکدیگر میپردازد. از جمله نظریهپردازانی که با ارائۀ نظریۀ رمان، سهم بسزایی در پیشرفت این علم دارد، جورج لوکاچ است. نظریه انتقادی او به نقد شکل و محتوای اثر میپردازد و دارای معیارهای خاصی است که مهمترین آنها عبارتاند از: رئالیسم، شخصیت نوعی، رابطه علی و معلولی و محتوای اجتماعی. در جستار حاضر، رمان <em>رجال فی الشمس</em>، یکی از برجستهترین آثار نویسنده مشهور فلسطینی غسانکنفانی براساس رئالیسم در این نظریه مورد نقد واقع شده است. مردمگرایی و رئالیسم انتقادی، ویژگیهای بارز رئالیسم لوکاچ است که در این جستار با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی آنها در <em>رجال فی الشمس</em> غسان کنفانی داستانپرداز، پژوهشگر و نظریهپرداز عرصه ادبیات پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که نویسنده در این رمان به حقایق جامعه فلسطین پرداخته و زبان جامعه فلسطین را به معنای تحتاللفظی آن بازتولید کرده است. شخصیتها در تکگوییها و گفتوگوهای دو نفره و در قضاوتشان، واکنشی نقادانه و زاویه دیدی عاطفی، احساسی و روحی به وضعیت ناگوار فردی و اجتماعی بروز میدهند و بدین ترتیب ویژگیهای رئالیسم لوکاچ در این رمان نمود بارزی یافته است.
غسانکنفانی,رجالفیالشمس,نظریه رمان,نقد جامعهشناختی,جورج لوکاچ
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7897.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7897_4c73ec94dcedfdf195c82c3b5d63b8d3.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
بررسی نقش روابط سببی با تکیه بر روایتپردازی بوستان سعدی
21
38
FA
اعظم
ابدالی
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد. ایران
a.abdali988@gmail.com
پرستو
کریمی
استادیار دانشگاه شهرکرد
parastou_karimi@yahoo.com
10.30473/pl.2021.7898
یکی از مسائل مهم در مورد روایت، توالی روایی و نقش عوامل سببی در طرحریزیهای داستانی است. روابط سببی آفریننده روایت به خصوص در ادبیات تعلیمی ما در ارتباط با مضامین مختلف جامعه شکل میگیرند. در این مقاله کوشیده شده تا با بررسی روایی حکایات بوستان، روابط سببی و مضامین غالب در روایتپردازی سعدی و نیز شیوۀ وی در حل معمای حکایات این اثر بررسی شود. روابط سببی غالب در حکایات بوستان به عنوان یک متن تعلیمی- اخلاقی عواملی همچون فرهنگ و ایدئولوژیهای جامعه، خصلتهای اخلاقی، گفتمان عرفانی شناخته شد. همچنین حضور شخصیتهای تایپیک در طرحآفرینی روایت بررسی شد. شگرد سعدی در شرح و توضیح روابط سببی حکایتش در اغلب موارد، شکل دادن یک گفتوگو است که معمای طرحشدۀ روایت را حل میکند. بنیان گذاشتن حکایت براساس این مضامین نشان از توجه سعدی بهعنوان یک معلم اخلاق به مسائل مختلف جامعه دارد که ارتباط ساختار و محتوا را برای بوستان رقم زده است.
توالی روایی,روابط سببی,پرسش روایت,گفتوگو
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7898.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7898_1c0fbab02498c7549e00875348af02b0.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
تقابل ایزدان آب و اهریمنان خشکسالی در شاهنامه
39
53
FA
فاطمه
اسفندیاری مهنی
هیات علمی دانشگاه پیام نور
fateme_17447@yahoo.com
محمدرضا
صرفی
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
s_sarfi@yahoo.com
کلثوم
اسفندیاری مهنی
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولی عصر رفسنجان
fateme17447@yahoo.com
10.30473/pl.2021.7899
آب به عنوان دومین عنصر با ارزش، پس از آتش در نزد ایرانیان باستان دارای ایزدانی بوده است. موقعیت خشک سرزمین ایران و وجود خشکسالیهای پیاپی در این سرزمین باعث شده که خشکسالی به عنوان بزرگترین دشمن آنان در تجسم به صورت اهریمنان خود را نمودار سازد. ایزدان آب پیوسته با اهریمنان خشکسالی در ستیز بوده و مانع ریزش باران به زمین میشدند. در اساطیر ایران باستان نبرد (ایزد باران) با آپوش (دیو خشکسالی) تجلی این مبارزه است. نبرد ایزدان آب با اهریمنان خشکسالی بنمایة بسیاری از داستانهای <em>شاهنامه</em> را تشکیل میدهد. اهریمنان خشکسالی در <em>شاهنامه</em>، در تجسم به صورت دیو، شیر، پری و پادشاهان ظالم خود را نمودار میسازند و ایزدان آب در <em>شاهنامه</em> به عنوان ابرهای بارانزا یا مژدهآور باران در تجسم به صورت پادشاهان عادل و مبارزی همچون فریدون، کیخسرو و بهرام دیده میشوند. ادراک ما معمولاً با تقابلهای دوگانه و ترجیح یکی از آنها بر دیگری صورت میگیرد. در <em>شاهنامه</em> زمین و آسمان و عناصر آن در تقابل با هم قرار میگیرند. در این مقاله به بررسی تقابل ایزدان آب و اهریمنان خشکسالی در <em>شاهنامه</em> پرداخته شده است. در واقع آب و خشکسالی چون مظاهر خیر و شر، در ایران باستان دارای ایزدان و اهریمنانی بودهاند و اینها پیوسته به مبارزه با یکدیگر میپرداختهاند. واضحترین نمود این مبارزه را در نبرد فریدون و ضحاک و همچنین کیخسرو و افراسیاب شاهد هستیم و در نتیجه در پایان این مبارزه با شکست اهریمنان خشکسالی از ایزدان، آب باران آزاد گشته و دریاها و رودهای جهان به وجود آمدهاند.
آب,ایزد آب,اهریمن خشکسالی,تیشتر,آپوش
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7899.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7899_95919096ea26f214ad132a40c7e3cc32.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
بررسی حکایتهای عبید زاکانی از منظر مینیمالیسم
55
74
FA
سونیا
بهرو بنمار
کارشناس ارشد ادبیات
soniyabehro@yahoo.com
عسگر
صلاحی
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
a-salahi@uma.ac.ir
10.30473/pl.2021.7900
مقاله حاضر کنکاشی است پیرامون بررسی ویژگیهای مکتب مینیمالیسم در حکایتهای رساله دلگشای عبید زاکانی. با توجه به نزدیکی اصول و ویژگیهای مکتب مینیمالیسم به عنوان یک مکتب غربی که در قرن بیستم با تأثیر پذیرفتن از شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در اروپا شکل گرفته، به حکایتهای ایرانی که قدمت طولانی در ادبیات کلاسیک ایران در قالب نظم و نثر دارند و با توجه به خاستگاه این دو نوع ادبی که در بسترهای متفاوت فرهنگی شکل گرفتهاند، بررسی این موضوع در حکایتهای عبید زاکانی ضروری مینماید. این پژوهش به روش فیشبرداری و تحلیل محتوایی انجام شده است و هدف از آن ارائه جلوههای مکتب مینیمالیسم در حکایاتهای عبید زاکانی است. مهمترین نتایج و یافتههای این تحقیق عبارتاند از: 1. تشابه و قرابت بسیار زیاد ویژگیهای داستانهای مکتب مینیمال با حکایتهای ایرانی؛ 2. برتری حکایتهای عبید زاکانی از نظر محتوا بر داستان مینیمال؛ 3- بیان مرز مشخص مکتب مینیمال با حکایتهای ایرانی.
مینیمالیسم,ادبیات داستانی,رساله دلگشای,عبید زاکانی
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7900.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7900_88490eb9c1ab59ee37375861de818b57.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
بررسی و تحلیل شخصیت بهرام در هفت پیکر نظامی بر پایه نظریه بیداری قهرمان درون
75
96
FA
مجید
سرمدی
دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور،
ms1_ir@yahoo.com
پروین
نقدی
دانشجوی زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه پیام نور
ndarya78@gmail.com
راضیه
بیات
دانشجوی زبان وادبیات فارسی.دانشگاه پیام نور
bsomayeh41@gmail.com
10.30473/pl.2021.7901
خانم کارول پیرسون با توجه به نظرات یونگ مبنی بر تأثیر کهنالگوها در سفر تفرد بشری، دوازده کهن الگوی شخصیت را مطرح کرد و این سفر را به شکل سه مرحلۀ سفر قهرمان یعنی: تدارک، سفر و بازگشت توصیف کرد و به این نتیجه رسید که هر انسانی با قرار گرفتن در این سفر و با هدایت و راهنمایی کهن الگوهای دوازدهگانه میتواند به خویشتن حقیقی خود دست یابد. یکی از داستانهای دلانگیز در ادبیات فارسی داستان سلوک بهرام گور در هفت پیکر نظامی است که کاملاً منطبق با مراحل سهگانۀ خودشناسی و تفرد در روانشناسی پیرسون است که میتواند به عنوان الگویی برای از بین بردن تضاد زندگی انسان معاصر امروز معرفی شود. در این داستان قهرمان (بهرام) با راهنمایی و تکامل کهنالگوهای معصوم، یتیم، جنگجو و حامی، برای سفر اسطورهای آماده میشود و با انرژی کهنالگوهای جستوجوگر، عاشق، ویرانگر و آفریننده در آرمانشهر گنبدهای هفتگانه، جهان درونی خود را میکاود و به خویشتن حقیقی دست مییابد و در بازگشت با یاری کهنالگوهای حکمران، ساحر، فرزانه و لوده، قلمرو پادشاهی خود و جهان بیرون را دگرگون میکند و به روشنبینی و رستگاری دست مییابد.
نقد کهن الگویی,سفر قهرمانی,بیداری قهرمان درون,هفت پیکر نظامی,بهرام
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7901.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7901_28a0e36279de5e6d57847feb5ac3e368.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
مقایسه طنز کلامی در دو اثر کلهپوکها و رمان داییجان ناپلئون
97
110
FA
افسانه
شیرشاهی
0000-0003-1716-4944
دانشجوی دوره دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ایلام.
shirshahi_7000@yahoo.com
10.30473/pl.2021.7902
طنز کلامی شاخهای از تحلیل گفتمان و تحلیل گفتمان شاخهای از دانش زبانشناسی است که هدف آن بررسی محتوای کلام در بافت است و برای آنکه چگونگی تکوین معنا و کار را توضیح دهد، ویژگیهای زبانی، اجتماعی و فرهنگی را بررسی میکند. زبانشناسی تحلیل گفتمان، میتواند کاربردی مناسب در تحلیل متون نمایشی فراهم سازد و تبیین جامعی از تمام ابعاد ساختار زبان متن نمایشی و ابزارهایی را که در پدید آوردن طنز کلامی مؤثرند، ایجاد کند. به این جهت، علاوه بر امکان تحلیل زبانشناختی طنزهای کلامی، الگوهایی را نیز میتوان برای ایجاد طنز معرفی کرد. از آنجایی که شناخت و مطالعه گفتمانِ آثار ادبی جهان و تطبیق و مقایسۀ آنها ما را در شناخت پدیدههای انسانی کمک میکند، بنابراین ضرورت دارد که به دو اثر کمدی معروف ایران و آمریکا از این منظر توجّه شود. به همین جهت، نگارنده بر آن شد تا در این جستار، کمدیهای داییجان ناپلئون از ایرج پزشکزاد و کلهپوکها از نیل سایمون را براساس رویکرد تحلیل گفتمان با یکدیگر مقایسه کند. در این مقاله پس از تعریف طنز کلامی، عناصری همچون «تناقض»، «اغراق»، «مجاط»، «بازی با کلمات»، «تکرار» و «کنایه نمایشی» به عنوان عوامل ایجاد «طنز کلامی» بر روی داستان «داییجان ناپلئون» و «کلهپوکها» همراه با ارائۀ نمونههایی بررسی و تحلیل میشوند. براساس یافتههای این پژوهش، در داییجان ناپلئون، همه نوع طنز ناشی از آرایههای کلامی به چشم میخورد، ولی در کلهپوکها، نویسنده در انتخاب الفاظ چندان دقتی ندارد و بیشتر سعی در ارائه مضمون دارد. در حوزۀ معناشناسی زبان نیز طنز ناشی از تناقض در هر دو اثر زیاد است.
نیل سایمون,ایرج پزشکزاد,طنز کلامی,داستان
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7902.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7902_8f8aa4c0f23aa093cbb1789bc830c839.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
استعمار در دهۀ بیست و سی و بازتاب آن در رمانهای منتخب معاصر فارسی
111
129
FA
ابراهیم
ظاهری عبدوند
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرد
zaheri_1388@yahoo.com
حمید
رضائی
0000-0002-8428-9168
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور.
faanid2003@yahoo.com
10.30473/pl.2021.7903
<span lang="AR-SA" dir="RTL">در این جستار، به بررسی مسئلۀ استعمار در دهۀ بیست و سی، رویکردها و گفتمانهای شکلگرفته در این زمینه و شیوۀ بازنمایی آنها در رمانهای منتخب معاصر فارسی با روش توصیفی- تحلیلی پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا مسئلۀ استعمار و حضور استعمارگران در دهۀ بیست و سی در ایران بررسی و سپس بازنمایی این حضور در رمانهای منتخب فارسی واکاوی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد در این رمانها، بیشتر به تأثیر سیاسی و سپس اقتصادی حضور استعمار در ایران پرداخته و به مسائل فرهنگی و اجتماعی کمتر توجه شده است. سه گفتمان در این رمانها برجسته شده است: گفتمان ضد استعماری که با «خوب»نمایی همراه و صدای غالب در این رمانها بوده و گفتمان سلطنتطلبان و وابستگان به استعمارگران که بازنمایی این دو گفتمان، به صورت «بد» نمایی بوده است.</span>
رمان,استعمار,سیاست,اقتصاد,نفت,کودتا
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7903.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7903_14a03be85244c8cb013d22a12ded20ef.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
بررسی مؤلفههای پستمدرنیسم در مجموعه داستانهای «دوباره از همان خیابانها»
131
153
FA
ماندانا
علیمی
استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه آزاداسلامی، آزادشهر، ایران
mandana_alimi@yahoo.com
سارا
جاوید مظفری
مربی گروه دروس عمومی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، ایران.
sara_javid_m@yahoo.com
10.30473/pl.2021.7904
پست مدرنیسم جریانی با حوزه معنایی گسترده است که در ابتدا بیشتر برای توصیف داستانها و رمانهایی استفاده میشد که در آن، سبکهای مختلف نگارش تلفیق میگشت. در این جستار، نگارندگان برآن هستند تا با بهرهگیری از شگردهای پُست مدرنیستی، مانند تغییر زاویه دید، بههمریختگی زمان و مکان، ابهام، پارودی، بینامتنیت و ارتباط فرامتنی، تناقض، صنعتهای ادبی و زبان شاعرانه، سلب اقتدار، سیلان روایت، کولاژ، تغییر کانون روایت و اسطورهزایی و... این رمان را بررسی و تحلیل کنند. در بحث زبان شاعرانه باید گفت که نجدی به سبک ویژۀ خود دست یافته است که این امر در نویسندگان دیگر این سبک در ایران کمتر دیده میشود. هنجارگریزیهای زبانی، واژگانی، معنایی و آشناییزداییهای او، نشان از جهانبینی خاص نویسنده دارد و تلاش و تقلای او را برای ایجاد تغییرات هم در فرم و هم در محتوا، آشکار میکند. همچنین هدف این مقاله پاسخ به این سؤال است که «مهمترین مؤلفههای پسامدرن آثار بیژن نجدی کداماند؟» روش پژوهش در این مقاله نیز از نظر هدف با توجه به ماهیت آن، از نوع تحقیق نظری است که بر پایۀ مطالعۀ کتابخانهای انجام شده و از دیدگاه روش تحقیق، پژوهشی- توصیفی- تحلیلی است.
پستمدرنیسم,بیژن نجدی,بینامتنیت و ارتباط ترامتنیت,روایتهای کلان,اسطورهزایی
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7904.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7904_f2a2ecfe15e736e8e4e706b87edaac85.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
بررسی حکایتهای عرفانی مقامات حمیدی با دید ساختارگرایی (مطالعه موردی: حکایتهای جنون، در آداب سفر، در تصوف، در عشق)
153
161
FA
ابوالفضل
غنی زاده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور.
ab.gh9966@gmail.com
10.30473/pl.2021.7905
مأموریت ساختارگرایی در حوزۀ ادبیات، تجزیه وتحلیل نوشته، تفکیک آثار و انواع ادبی، بررسی مؤلفههای بیرونی تأثیرگذار در ظهور یک ژانر هنری است. طرفداران این مکتب قواعدی برای تشریع آثار نویسندگان معرفی کردهاند که جنبههای زیباشناختی یک اثر را معرفی کرده و نوشته را در مقام مقایسه با سایر آثار قرار میدهد و ضمن تسهیل نقد و ارزشیابی اثر، میزان توانمندی آفریننده آن را معلوم میسازد. در میان آثار ادبی نوع سنتی آن به دلیل پیچیدگیهای معنایی بیشتر از نوشتههای معاصر نیاز به این نوع بررسیها دارد. این نوشته چهار مقامۀ عرفانی (در جنون، در عشق، در آداب سفر و در تصوف) را بر اساس قواعد ساختارگرایی مورد بررسی قرار داده و در پایان به این نتیجه میرسد که درونمایۀ این اثر ادبی همواره پند و اندرز اخلاقی- عرفانی بوده است. نویسنده این اثر در لغتپردازی و ترکیبسازی از هیچ کوششی فروگذاری نکرده و آغاز و پایان یکنواخت مقامات را بدون سکته و آسیب به پایان برده است. قاضی حمیدالدین بنای تعلیم در نیت داشته و از نظر شکلی از کاربرد سجع و استفاده از الفاظ فصیح و بلیغ عربی و فارسی غفلت نکرده و در تضمین و درج اشعار شعرای فارسی و تازی هنرمندی نشان داده است.
مقامات حمیدی,حکایتهای عرفانی,ساختارگرایی
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7905.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7905_bd3156f36d75bb2c032d8248eaf92b73.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
اکوفمینیسم و واسازی قصّههای عامیانه در تحلیل رمان تنیده در هزار توی زمان
173
188
FA
فاطمه
قلندرزاده دریایی
مدرس مدعو گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه هرمزگان.
daryae.fateme@gmail.com
10.30473/pl.2021.7906
اکوفمینیسم با مطالعة پیوند میان زن و طبیعت، بر این نگره تأکید دارد که در متون، زنان با طبیعت و مردان با فرهنگ همسان پنداشته شدهاند و به دوگانگی حاصل از این بینش که زنان را در ارتباط با تن و احساس و مردان را در ارتباط با عقل و منطق میدانند، اشاره دارند. در این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد توصیفی و تحلیلی و از منظر اکوفمینیسم، رمان <em>تنیده در هزار</em><em> توی زمان</em> نقد و بررسی شده است. نتیجة حاصل از این پژوهش نشان میدهد که در این رمان رابطة دوسویهای بین بهرهبرداری از طبیعت و زن وجود دارد. زن، زمین است. با آسیب یا کشتن زن، زمین خشک میشود و آبادانی از بین میرود. طبیعت زنانهوار به تصویر کشیده میشود. شخصیت خان دایی در رمان، همچون اژدهای خشکسالی در قصههای عامیانه، مسبّب مرگ و آسیب به زنان و خشکی و تباهی زمین میشود. نویسنده با نگاهی واسازانه و گذار از خوانش مردسالار، زن را ناجی نشان میدهد که بر کلیشههای رایج پیروز میشود و اژدهای خشکسالی را شکست میدهد و در شکل تمثیلی ویرانی خانة مادربزرگ، این مفهوم نشان داده میشود.
اکوفمینیسم,اسطوره,قصّههای عامیانه,واسازی
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7906.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7906_782ad291fd5bde2fa895ddc26f000489.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
تحلیل انتقادی گفتمان مرزباننامه براساس نظریۀ نورمن فرکلاف (مطالعۀ موردی: داستان زیرک و زروی)
189
206
FA
عیسی
نجفی
عضو هیات علمی ادبیات فارسی دانشگاه رازی
enajafi1@yahoo.com
فرحناز
حیدری نسب
دبیر آموزش و پرورش
fhaidarinasab@gmail.com
10.30473/pl.2021.7907
<span lang="FA">تحلیل انتقادی گفتمان یکی از مباحث مهم در گفتمان سیاسی و اجتماعی است که چگونگی تبلور و شکلگیری معنا و پیام واحدهای زبانی در ارتباط با عوامل درونمتنی بررسی میکند. مرزبان نامه، به عنوان یک متن کهن، یکی از متون تمثیلی ایران قبل از اسلام است که نویسنده در آن، به آسیبشناسی موضوعات اجتماعی - سیاسی روزگار خود یا دورههای قبل پرداخته و از این رهگذر ضمن اینکه به گونهای فرهنگ را منتقل کرده، به کمک زبان و قدرت آن، به تولید اندیشههای سیاسی روزگار کمک شایانی کردهاست. این نگارش بر آن است که با تکیه بر آرای فرکلاف، به چگونگی بازنمایی گفتمان انتقادی متن داستان «زیرک و زروی» بپردازد. مقاله به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و بر اساس چارچوب نظری فرکلاف، در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین به ارتباط لایههای گفتمان و پیوند زبان و جامعهپذیری جامعه از رهگذر حکایات میپردازد. حاصل سخن این است که این متن، ضمن اینکه نقش مهمی در انتقال عقاید و ارزشهای حاکم بر جامعه دارد، گفتمان گفتاری و کرداری شخصیتهای داستان، در خدمت تثبیت اندیشۀ سیاسی نویسنده است و فضای فکری و قدرت امکانات موجود در گفتار، توضیح چرایی تولید این متن با توجه به سیاست حاکم است.</span>
نورمن فرکلاف,مرزباننامه,گفتمان,قدرت زبان,کنشگران,وجهیّت افعال
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7907.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7907_8f585167ced8262eb635170c077aa98f.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
6
2
2021
02
19
بررسی زمان روایی ژرار ژنت در رمان «ثُقُوبٌ فِی السُّوقِ الأَسوَدِ» اثر احسان عبد القدوس
207
226
FA
سعید
ولایتی آناقیز
دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران.
saeidvelayati1393@gmail.com
عزت
ملاابراهیمی
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران.
mebrahim@ut.ac.ir
10.30473/pl.2021.7908
عنصر زمان عامل سازنده روایت و یکی از اجزای جدایی ناپذیر آن است. احسان عبدالقدوس (1919 – 1990م)، داستانپرداز رمانتیسم در ادبیات نوین عربی، در رمان «<em>ثُقُوبٌ فِی السُّوقِ الأَسوَدِ</em>» تصویری از جامعه آفریقایی را در سال 1960م. ارائه داده است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با در نظر گرفتن نظریه زمان روایی ژرار ژنت، در سه مرحله نظم، تداوم و بسامد، به بررسی رمان «<em>ثُقُوبٌ فِی السُّوقِ الأَسوَدِ»</em> پرداخته است. از نتایج پژوهش به دست آمد که 98/19 درصد از رمان با زمانپرشی نقل شده است. روایت در سیر طبیعی خود، در 41 نقطه با گذشته نگری که 85/15 از رمان را دربر دارد و در 44 نقطه با ارجاع به زمان آینده که شامل 13/4 درصد از متن است، نقل شده است. تداوم در این رمان که 259 صفحه و شامل زمان تقویمی 665 روز است، 567/2 روز برای هر صفحه ارزیابی شده است. میانگین شتاب این رمان 02/10 روز برای هر صفحه است که نشانگر ضرباهنگ منفی کل متن است. کارکرد انواع بسامد در این رمان رایج بوده و بسامد مکرر با نقل مکرر 22 رخداد، باعث کند شدن زمان رمان شده است.
رمان,عبد القدوس,زمان روایی,ژرار ژنت,ضرباهنگ منفی
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7908.html
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_7908_e665f05cbee864f31e8bbae098df4da5.pdf