per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
2013-05-22
1
3
5
22
691
تیپ شناسی شخصیت های داستانی صادق هدایت با تأکید بر طبقه بندی انیه گرام
Typology of characters in Sadeq Hedayat’s stories focusing on Inne Gram classification
سید احمد پارسا
dr.ahmadparsa@gmail.com
1
اقبال مرادی
eghbalmoradi184@gmail.com
2
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان
دبیر آموزش و پرورش
پژوهش حاضر یک پژوهش بین رشته ای است و هدف آن، بررسی تیپ شناسی شخصیتهای داستانی صادق هدایت با تأکید بر طبقه بندی نُه گانه «انیه گرام» است که عبارتند از تیپ های کمال طلب، کمک گرا، موفق و بازیگر، رمانتیک محزون، مشاهده گر و فکور، وفا جو و وفا خو، خوشگذران ، رئیس و میانجی که هرکدام دارای ویژگی های خاصّی می باشند. این بررسی همه ی آثار داستانی هدایت را در بر می گیرد که شامل 34 داستان است. روش پژوهش توصیفی است و داده ها با توجه به تکنیک تحلیل محتوی، به شیوه کتابخانه ای و سند کاوی بررسی شده است. نتیجه نشان می دهد از میان 51 شخصیت داستانی هدایت، 13 شخصیت (نزدیک به26%) در تیپ رمانتیک محزون جای می گیرد که به گونه ای قابل انطباق با شخصیت خود هدایت نیز هست. بعد از آن تیپهای یک (کمال طلب)، دو (کمک گرا)، شش (وفا جو و فاخو) به ترتیب 52/23%، 56/21% و 8/9% بیشترین تیپ های شخصیتی را به خود اختصاص می دهند و دو تیپ هفت(خوش گذران)و نه ( میانجی) در میان تیپهای شخصیتی هدایت جایی ندارند.
This thesis is a research about "History of Typology Sadegh Hedayat" based on the classification of the nine ennea gram have been done. These types aregood breeding,assisting, successful & prosperous, disappointed, intellectual, Vfajv Vfakhv(doubter), pleasure, chief and mediator, each with its own characteristics is. In this study all the works of Sadegh Hedayat story encompasses is includes 34 stories. And type of applied research and research methodology is descriptive data that the content analysis technique, style library has been investigated. Results show that among the 51 characters of 13 character in History of guidance instead ofdisappointed type that will equal 26% total personality covers such a way that the character is matched by its guidance. This research was conducted in three seasons, which includes the 164 page in this direction to do twosourcesLatin and 54sources in Persian are used. The results of Rational method - rational analysis has been content to better realization of the Hystvgram used.
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_691_ebaa955a2addcc9b2e060478242ecc53.pdf
ادبیات داستانی
شخصیّت پردازی
صادق هدایت
نظریه تیپ شناسی انیه گرام
fiction
characterization
Sadegh Hedayat
Theory of Typology
ennea gram
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
2013-05-22
1
3
23
36
689
بررسی تطبیقی شخصیت، زندگی، احوال و اقوال ابراهیم ادهم و بودا
Comparative study of personality, life and sayings of the Buddha & Ibrahim Adham
حمیرا زمردی
zomorrodi@ut.ac.ir
1
سعید قاسمی نیا
ghaseminia@ut.ac.ir
2
علی حیات بخش
bidemajnoon1365@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران
از دیرباز، بودا و ابراهیم ادهم به عنوان دو شخصیت موثر در تفکرات عرفانی دو قوم هند و ایرانی مطرح هستند. بودا متولد شمال هند است و با پایان دادن به دوران ریاضت خود، راهی را انتخاب کرد که بعدها ، آن را «راه میانه» نامید. ابراهیم بن ادهم نیز از قبیله ای منسوب به بکربن وائل در بلخ است که عمل قهرمانانۀ او در ترک تعلقات دنیایی و روی آوردن ایشان به زهد و فقر و عالم درون، از او چهره¬ای محبوب و متفاوت¬ از دیگر صوفیان ساخت. شباهتهای موجود در خصوص نحوۀ تحول و زندگی عرفانی این دو در طول ایام، باور افراد را به این نکته نزدیک ساخته است که ابراهیم، بودای عرفان اسلامی است. لذا در این مقاله بر آن شده ایم که ضمن بررسی کامل زندگی این دو عارف، شباهتها، تفاوتها و ویژگیهای خاص آنها را از متون معتبر استخراج نموده و در پایان به این نکته دست یابیم که نشانه های موجود در شخصیت و زندگی آنها، بیانگر تفاوت آنهاست، نه یکی بودنشان.
Traditionally, Buddha and Ibrahim Adham, are considered as two effective characters in the mystical thought of Iranian and Indian tribeBuddha was born in North India, and by the end of his austerity, selected a way, that was later called the Middle Way. Ibraham is also attributed to the Bakr ebn Vaael tribal in Balkh. His heroic act of leaving worldly attachments and turning to the world of poverty and piety, made popular and different face from other Sufis from him.During the period, for similarities in how both evolution and Spiritual Life, it is close to the people believe that Ibrahim is Islamic Buddha!So, In this paper, we decided that complete review of life of these two mystics; and in addition, from authentic texts, quote similarities, differences and characteristics between these two characters. And finally, achieve to this point that: Signs of the characters and their lives, express their differences, not their similarities.
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_689_d665a7d76a666f0d760cd25125b3cffe.pdf
عرفان
ابراهیم ادهم و بودا
شباهتها و تفاوتها
mysticism
Ibrahim Adham and buddha
Similarities and Differences
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
2013-05-22
1
3
37
48
687
Scientific Research
تحلیل بینامتنی داستان مار و مرد سیمین دانشور
Intertextual analysis of the Daneshvar, s Mar o mard story
موسی کرمی
karami1383@gmail.com
1
حسینعلی قبادی
hghobadi@modares.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، گروه زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه تربیت مدرس
مسأله ی اصلی این مقاله پیدا کردن و تحلیل پیوندها و ارتباط های بین ادبیات معاصر فارسی به ویژه داستان کوتاه فارسی که نوع ادبی جدیدی است و در پیشینه ادبی ایران به این شکل خاص وجود ندارد؛ با میراث عظیم ادبیات فارسی است. برای این منظور، یکی از داستانهای کوتاه سیمین دانشور به نام «مار و مرد» انتخاب و بر اساس نظریه بینامتنیت بررسی و تحلیل شده است. روش این پژوهش، توصیفی - تحلیلی و چهارچوب نظری آن بر مبنای نظریه بینامتنیت به ویژه دیدگاه ژرار ژنت در این حوزه پایه ریزی شده است. این چهارچوب از طریق مطالعه¬ی زمینه موضوع و بررسی ادبیات پژوهش و آثار مرتبط در حوزه نظری و با بررسی وبازکاوی متن داستان مار و مرد و ارتباط آن با متون دیگر با استفاده از منابع تحقیق ترسیم شده است. نتایج این پژوهش، بازگو کنندۀ ارتباط وسیع داستان با متون مختلف همچنین عناصرمختلف فرهنگی است.
Abstract:The main problem of this paper to find and analyze the links and connections between Persian contemporary literature, especially short stories in Persian that is a new Genre, with the great heritage of Persian Literature. For this purpose we choice a Daneshvar, s short story named Mar o Mard and According to the theory of intertextuality, we analyzed it.Methods This study is descriptive – analytical and its theoretical framework is based on intertextuality particularly the view of Gerard Genette in this area has been established. This framework is depicted through study of the subject areas and reviews of the research literature and related works in the area of theory, and by review and article attempts of the Mar o Mard and the relationship between it and other texts using research sources.The results of this study reflect the broad relationship of the story with other texts as well as various elements of a culture.
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_687_646133d7085fcb6344f8ebf4ee33613d.pdf
کلمات کلیدی: بینامتنیت
بیش متنیت
ژرار ژنت
سیمین دانشور
Keywords: intertextuality
hypertextuality
Gerard Genette
Simin Daneshvar
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
2013-05-22
1
3
49
63
686
Scientific Research
مفهومِ «تکنیکِ داستانی» و جلوه های آن در داستانِ معاصر فارسی
The concept of "narrative technique" and its effects on contemporary Persian fiction
لیلی کمالوند
leyla.kamalvand@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور شوشتر
چکیده:در میان مباحث عمده ی داستان نویسی و نقد داستان فارسی، کشف و بازنماییِ تکنیکهایِ داستان مدرن، موضوعی است که تا کنون به شکل شایسته به آن توجه نشده است. نوشته ی حاضر تلاش می کند جایگاه ِ«تکنیک داستانی» در داستان نویسی معاصر را باز نماید و این امر میسر نیست مگر با در نظر گرفتن مفهوم دقیق تکنیک. تکنیک هایی چون به تعویق انداختن معنا از راه تمثیل، کشف زبان داستانیِ خودویژه، برقراری رابطه مبتنی بر بینامتنیت با متونِ پیش از خود و .... دیدِ انتقادیِ این نوشتار متاثر از دستاوردهای نقد نوی بر آمده از نهضت نقادی آنگلوساکسونیِ تکوین یافته در بطن نظریه های انتقادی از فرمالیسم تا پسا ساختگرایی است. پس از بررسی وجوه مختلف واژه تکنیک، جایگاه آن در ادبیات و نقش اساسی آن در داستان ، ضمن ارائه ی سطور نمونه ایِ مختصر و مفید از داستان معاصر فارسی، سعی شده در موجز ترین شکل ممکن، شیوه ی درک و بررسیِ تکنیک های داستانی ارائه و مقاله، ساختاری عملگرایانه و فعال داشته باشد. در پایان به عنوان نمونه، چند تکنیک داستان نویسی در داستان معاصر فارسی ذکر می شود.کلید واژه: داستان نویسی، تکنیک داستان/روایت، داستانِ مدرن/ معاصر فارسی
AbstractAmong the major topics of fiction and criticism Persian fiction, discovery and representation techniques of the modern novel, is a subject worthy of the attention so far has not.By now trying to position "fictional techniques" in contemporary fiction, and it is not possible to open it without careful consideration of the technique.Techniques such as suspending the meaning of the parable, the story Khvdvyzhh language-based relationship with the texts before the intertextuality itself ....This article critically reviews new developments to see the influence of the Anglo-Saxon criticism of the movement developed within the critical theory of the formalism to post-constructivism.After examining various aspects of technical terms, its place in literature and its role in the story line while providing precise examples of contemporary Persian fiction, try the Concise as possible, and provide a novel way to understand and evaluate techniques to study the structure must be practical and active.In the end, for example, is mentioned several techniques of contemporary Persian fiction in the story.Keyword: fiction, novel techniques / narrative, the story of modern / contemporary Persian
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_686_12cb76d27e92d4ba97dd7b6a6fd0cd35.pdf
کلید واژه: داستان نویسی
تکنیک داستان/روایت
داستانِ مدرن/ معاصر فارسی
Keywords: Fiction
technique
story / narrative
the story of modern / contemporary Persian
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
2013-05-22
1
3
64
75
690
سوررئالیسم در داستان چهارشنبۀ هفت پیکر نظامی
Surrealism in Wednesday narrative of haft peikar nezami
محمدحسین محمدی
mohammadi@ut.ac.ir
1
سعید قاسمی نیا
ghaseminia@ut.ac.ir
2
علی حیات بخش
alihayatbakhsh@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران
دانشجو
دانشجو
سوررئالیسم، مکتبی است هنری و ادبی که در فاصلۀ جنگهای اول ودوم جهانی، در اروپا شکل گرفت. سوررئالیسم در زبان فرانسه، به معنای «ورای واقعیت» و«پشت واقعیت» و «واقعیت برتر» است. زادگاه این مکتب، کشور فرانسه بود. واژه سوررئالیسم را نخستین بار گیوم آپولینر فرانسوی در سال 1903 در نمایشنامۀ خود بکار برد. سوررئالیستها خواهان تصحیح تعریف ما از واقعیت بودند و از واقعیت برتر صحبت می کردند. در این مقاله برآنیم تا ابتدا با توجه به منابع محدودی که پیرامون مکتبهای معاصر ادبی جهان بفارسی نوشته شده تعریفی از سوررئالیسم ارائه شود و سپس اصول و مبانی آن بصورت فهرست وار بیان گردد و آنگاه این اصول با ابیات داستان روز چهارشنبه هفت پیکر نظامی مقابله شود و نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله بیش از پیش قدرت شاعری حکیم گنجه و ارتباط شگرف مکتب ادبی ای که در قرن بیستم شکل گرفت با شعر شاعر توانمند قرن ششم ایران نموده میشود تا چنین نتیجه گیری شود که ریشه بسیاری از مکتبهای نوظهور ادبی در جهان مدرن معاصر در آثار پیشینیان نهفته است و خط سیر تفکر آدمی از آغاز تا پایان همواره دستخوش دگرگونی بوده است و چه بسا دغدغه ذهنی شاعر قرن بیستم فرانسه همان دغدغه ذهنی شاعر قرن ششم گنجه باشد.
Surrealism is an artistic and literary school within the first and second world wars took place in Europe. Surrealism in French means "beyond reality" and "the truth" and "superior reality". the birthplace of This school was France. surrealism term was first used in Apollinaire Guillaume play at1903. surrealism want to refine the definition of reality and spoke of the Premier fact. In this paper, like this to considering the limited resources of the surrounding schools the world of contemporary literature written in Persian to provide a definition of surrealism And its principles are listed Expression And then against with narrative Wednesday of hafte peikar nezami and Check for results . In this paper, a power poet of hakim ganje and great relationship literary schools of that was formed during the twentieth century with the poetry of the sixth century Is shown. To conclude that the root of many of the emerging schools of contemporary literary modern world lies in the predecessors and line of thought from beginning to end has been changed . and perhaps Mental concerns of twentieth-century French poet is the Mental concern ganje poet of the sixth century.
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_690_71788d03343df645799198b10fcddc02.pdf
سوررئالیسم(فراواقعیت)
آندره برتون
نظامی گنجوی
هفت پیکر
داستان روز چهارشنبه
Surrealism
Breton Andre
nezami ganjavi
haft peikar
narrative Wednesday
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
2013-05-22
1
3
76
91
692
تحلیل و بررسی ویژگیهای رئالیسم در داستان « زُقاق المَدَق» نجیب محفوظ
Analysis of the Characteristics of realism in the story "Zoqaq Almadaq" Naguib Mahfouz
حسن مجیدی
dr.majidi@yahoo.com
1
طاهره رستمی
2
استادیار دانشگاه حکیم سبزواری
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب/دانشگاه جکیم سبزواری
در تاریخ ادبی هر ملتی سرآمدانی هستند که دارای ابتکار بوده، یا یک نوع ادبی را به ادبیات وارد کرده اند. در زمینه¬ی داستان به معنای امروز نیز پیشگامانی هستند که مسیر این نوع ادبی را در ادبیات عربی هموار کرده اند و از اینرو در پهنه¬ی مکتب های مختلف، قالب های داستانی متنوع ظهور کرد. رئالیسم (واقعگرایی) از جمله مکتب هایی است که با توجه به اوضاع و احوال جامعه وارد عرصه¬ی ادبی و داستان نویسی شد. نجیب محفوظ از طلایه داران داستان مصر است که قالب قصص را برای بیان اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه برگزید و در میدان، مکتب واقعگرایی، اسلوبی جدید و مضامینی نو را به تصویر کشیده است. از جمله داستان های نجیب محفوظ که آکنده از واقعگرایی است «زقاق المَدَق» است که حلقه ی مهمی از تاریخ روایی – داستانی می باشد. بیان ضعف اقتصادی مصر که سرچشمه ی مشکلات اجتماعی، اخلاقی است از شاخصه های مکتب واقعگرایی است که نجیب محفوظ به زیبایی در این داستان به تصویر کشیده ؛ لذااین مقاله با روش، توصیفی – تحلیلی به بررسی داستان «زقاق المَدَق » پرداخته و ویژگی های بارز رئالیسم آن را استخراج کرده ایم.
Sramdany in literary history every nation that has been initiated, or have entered into a genre of literature. The story in the sense that today are pioneers have paved the way for this genre in Arabic literature, and therefore zones of different schools, different narrative forms emerged.Realism (realism) such that given the circumstances of the school community, into the literary and story writing. Naguib Mahfouz, the Egyptian story of the pioneers of stories to express terms of social, political and economic community in the field selected, school of realism, new methods and concepts can be portrayed.Including Naguib Mahfouz's stories are full of realism "Zoqaq Almadaq" the ring of an important narrative - the story is. Weakness of the Egyptian economy is the source of social problems, moral realism is a school of indexes Naguib Mahfouz beautifully portrayed in this story; Lzaayn article with a descriptive - analytical study of the story of "Zoqaq Almadaq", and features Featuring realism, it has been extracted.
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_692_d5d626709d1047b8302e0925a0f2063e.pdf
داستان نویسی
نجیب محفوظ
زقاق المدق
رئالیسم
fiction
Naguib Mahfouz
Zoqaq Almadaq
Realism
per
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه مطالعات داستانی
23454520
27833992
2013-05-22
1
3
92
108
688
بررسی عنصر داستانی گفت وگو در داستان سیاوش
The influence of negotiation element on siyavash story telling
سید کاظم موسوی
fakhri.zarei78@gmail.com
1
غلامحسین مددی
gholamhosein.madadi@gmail.com
2
فخری زارعی
j.zarei@gmail.com
3
استاد دانشگاه شهرکرد
دبیر
دبیر
شاهنامه فردوسی که به عنوان یکی از بزرگ ترین حماسه های جهان در عرصه ی ادبیات مطرح است ،به درستی بیانگر تعریف حماسه است . داستانی-روایی بودن که از عناصر مهم تعریف حماسه است به درستی زمینه ارائه ی مفاهیم و اهداف فردوسی است. جایگاه تأثیرگذارعناصرداستان در داستان های شاهنامه بیانگر آگاهی فردوسی از چگونگی ارائه ی داستان های شاهنامه است . پیوند استوار و مؤثر عناصر داستان از ویژگی های برجسته ی داستانی در این اثر بی همتا ست.گفت وگوکه یکی از عناصر و عوامل داستانی در ادبیات داستانی معاصر است درشاهنامه نیز به گونه ای شایسته در تنه ی داستان ها قرارگرفته است . تک گویی درونی ، گفت وگوهای دوسویه،گفت وشنودهای یک سویه مکتوب، گفت و گوی تمثیلی- اسنادی، گفت وکنش ... از انواع گفت و گو در داستان سیاوش است . در این مقاله به عنصر گفت و گو و نقش آن در داستان سیاوش پرداخته شده است. کلید واژه ها :شاهنامه ،داستان ، عناصر داستان، گفت وگو
Abstract Shahname ferdosi represented as one of the biggest epics in literature domain correctly expresses epic definition. The story- fluency is an important element of epic definition and it exactly offer the purpose and concept of ferdosi . Effective position of story elements in other stories of shahname shows ferdosi's awareness about offeing shahname stories. Firm and effective bond of story elements is an eye-opener character of his stories in this unique masterpiece,. Negotiation is one of elements and factors of story in story literature of contemporary, In shahname It's located brilliantly in body of stories. Internal individual- telling , bilateral negituatoons, written one way negotiations, documentary- allegorical negotiations, interaction and talk, etc. are different types of talking in siavash story. In This article we pay attention to talking element and its role in siavahs story Key words: shahname, story, story elements, negotiation * The associate professor of farsi literature and language of shahrekord university **Master degree of farsi literature language *** Master degree of farsi literature language
https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_688_1417ed5b765cc26beb9b2b9bc6ebd03e.pdf
عنصر داستانی
گفت وگو
داستان سیاوش
siyavash story
story elements
negotiation