@article { author = {Hosseini Sarvari, Najme and رحیمی صادق, خدیجه}, title = {The Survey of Word Components in Darab-Nameh of Bighami}, journal = {Fiction studies}, volume = {3}, number = {1}, pages = {89-112}, year = {2014}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Storytelling has a very long history in the persian. In Iran some have quoted national-epic stories to people from the ancient period. Some persons have been narrated these tales and stories for writer to make up them in written form. Darab-nameh is one of the stories from the ancient persian which has written. This work is a long narrative of Firuzshah- the son of Darab- conquest and an epic - love story of the ninth century AD which is examples of folk literature. Since tales describe old, simple and common situations special attention have attracted narrative historians and structuralists. One of success reviews in clarifying the mechanism of narrative and specifically stories is Todorov's analysis of mythological narratives review. He considered to this type of narrative in various aspects by expression mythic narrative features and by discovery the structure of this type of narrative has provided his universal grammar theory. this article by survey and analysis of Darab-nameh, will examine its narrative structure in word Components category (nouns, adjectives and verbs). It is clear that discovery the structure of this work will help us in discovery similar works Structure and understanding universal grammar theory of narrative.}, keywords = {Darab-nameh,Structuralism,Todorov's theory,Mythic narrative,word components}, title_fa = {بررسی اجزای کلام در داراب‌نامۀ بیغمی}, abstract_fa = {نوشتۀ حاضر داستان داراب‌نامه را بر پایۀ نظریۀ روایت تودوروف دربارۀ اجزای روایت، شامل اسم، صفت و فعل (شخص، ویژگی و کنش)، بررسی می‌کند. اساس این شیوۀ بررسی مبتنی است بر روشن کردن سازوکار روایت و به طور خاص قصّه‌هایی که تودوروف آنها را «روایت اسطوره‌ای» نامیده و ضمن برشمردن ویژگی‌های این نوع روایت‌ها، آنها را از جنبه‌های مختلف مورد توجه قرار داده-است. داراب‌نامۀ مولانا محمد بیغمی، یکی از داستان‌های شفاهی بازمانده از ادبیّات کهن فارسی است که صورت مکتوب یافته‌است. این اثر، روایت بلندی است از کشورگشایی‌های فیروزشاه، پسر داراب، و ازجمله آثاری است که مشخصات روایت‌های مورد بررسی تودوروف را می‌توان به روشنی در آنها دید. به این جهت، روش بررسی تودوروف در مورد اجزای کلام در روایت‌های اسطوره‌ای، در روشن‌کردن سازوکار روایت و ارتباط متقابل شخصیت‌ها و نیز چگونگی ارائۀ معنا در داستان داراب‌نامه و روایت‌های مشابه آن در ادب فارسی، روشی کارآمد به نظر می‌رسد. نتیجۀ حاصل از این بررسی نشان می‌دهدکه در داراب‌نامه، تنها وضعیت شخصیّت‌ها تغییر می‌کند و کیفیت و شرایط اشخاص، پیوسته ثابت و بدون تغییر می‌ماند. همچنین وضعیت‌های حاکم بر مناسبات شخصیّت‌های داستان را می‌توان در دو قانون تبعیت از نیروی برتر جامعه (شاه) و قانون وفاداری که شامل وفاداری عاشق و معشوق نسبت به یکدیگر، وفاداری دوستان و یاران نسبت به هم، وفاداری وزیران و زیردستان به شاه یا ولی‌نعمت خود و وفاداری عیّاران به سوگند و پیمان خود می‌شود، خلاصه نمود}, keywords_fa = {داراب‌نامه,ساختارگرایی,نظریۀ تودوروف,روایت اسطوره‌ای,اجزای کلام}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3141.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3141_33c35a9ae34f571e386c50bd33feaf99.pdf} }