@article { author = {Forouzande, Masoud and Sadeqi, Esmael and Aghakhani Bijani, Mahmoud}, title = {Structural analysis of Khanlari’s poem “Eagle” and Yushij’s poem “Serivili house” according to Bremond’s and Greimas’s theories}, journal = {Fiction studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {5-19}, year = {2013}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Structural analysis of Khanlari’s poem “Eagle” and Yushij’s poem “Serivili house” according to Bremond’s and Greimas’s theories * Mahmud Aghakhani Bizhani1 /** Dr.Esmaiel Sadeghi / *** Dr.masood foroozandeh Abstract: Narration is a suitable ground for reporting the actual chronogical order of events. In this research the plots of Khanlari’s poem “Eagle” and Yushij’s poem “Serivili house” as the building blocks of these narrative poems are analyzed from the view points of Bremond and Grimas. The reason for considering these two narrative poems is the existance of fictional motifs such as plot, point of view and description, all of which are the builiding blocks of a story. According to Bremond’s and Greimas’s theories, initially there is a balanced situation in these two narrative poems. Then there is an incident which changes the initial situation to an unbalanced one. After the hero achieves his goal (or does not achieve his goal) a new balanced situation is formed. Moreoker, there exist oll the six agentive elements in these two poems. Hence, the reason of choosing this topic is the mapping of these theories on narrative poems. Further mone, these tow poems one in line with the theories of the both structuralist. Key Words: “Contemporary narrative poem”, “Structuralist criticism”, “Claud Bremond”, “A.J.Greimas”, “Plot”, “Eagle”, “Seryueli house”. *BA Student of – Shahrekord University. aghakhani46@yahoo.com (Responsible writer1) ** Assistant professor, Shahre Kord University. sadeghiesma@gmail.com *** Assistant professor, Shahre Kord University. foroozandeh@lit.sku.ac.ir}, keywords = {“Contemporary narrative poem”,“Structuralist criticism”,“Claud Bremond”,“A.J.Greimas”,“plot”,“Eagle”,“Seryueli house”}, title_fa = {تحلیل ساختاری شعر «عقاب» خانلری و «خانة سریویلی» نیما¬یوشیج براساس نظریه¬های برمون و گریماس}, abstract_fa = {تحلیل ساختاری شعر «عقاب» خانلری و «خانة سریویلی» نیما¬یوشیج براساس نظریه¬های برمون و گریماس محمود آقاخانی¬بیژنی*/ دکتر اسماعیل صادقی**/ دکتر مسعود فروزنده*** چکیده روایت بستری مناسب برای گزارش ترتیب واقعی رویداد¬ها¬ست. در پژوهش حاضر طرح شعر «عقاب» خانلری و «خانة سریویلی» نیما¬یوشیج به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهندة آنها، از دیدگاه برمون و گریماس بررسی و تحلیل شده¬اند. علت توجه به این دو شعر روایی، وجود بن¬مایه¬های داستانی؛ از قبیل طرح روایی، دیدگاه و توصیف است که تمام این موارد از عناصر تشکیل دهندة داستان هستند و در مورد آنها بحث کرده¬ایم. بر اساس نظریه¬های برمون و گریماس، در این دو شعر روایی، ابتدا وضعیت متعادل برقرار است. سپس حادثه رخ می¬دهد و این وضعیت اولیه دچار روند تغییر می¬شود و وضعیت نا¬متعادل شکل می¬گیرد. و بعد از رسیدن قهرمان به هدفش (یا عدم دست¬یابی) وضعیت متعادل سامان یافته¬ای شکل می¬گیرد. همچنین هر شش عنصر کنشگر در این دو شعر وجود دارند. پس هدف از انتخاب این موضوع، انطباق این نظریات بر شعر روایی است و در نتیجه این دو شعر منطبق با نظریه¬های این دو ساختار¬گرا¬ست. کلید واژه¬ها شعر روایی معاصر، نقد ساختار¬گرایی، کلود برمون، آ.ج.گریماس، طرح (پیرنگ)، عقاب، خانة سریویلی. * دانشجوی کارشناسی¬ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد. aghakhani46@yahoo.com (نویسندة مسئول). **استاد¬یار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد. sadeghiesma@gmail.com ***استاد¬یار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد. foroozandeh@lit.sku.ac.ir}, keywords_fa = {شعر روایی معاصر,نقد ساختار¬گرایی,کلود برمون,آ.ج.گریماس,طرح (پیرنگ),عقاب,خانة سریویلی}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_277.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_277_0db5460ef19b40dcc40fe67b76ac2dd2.pdf} } @article { author = {Esfandeyari, fateme and khodayari, khadije}, title = {Good and Evil Aspects and Animacy of Water in The Shahnameh}, journal = {Fiction studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {20-30}, year = {2013}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {The good and the evil can be observed in almost all phenomena in Ancient Iran. Water, this resuscitative element, can be both devastating and healing or sometimes it can act even as water of death. Similar to most of the myths in Ancient Iran,this dichotomy is also present in the Shahnameh. Myths such as elixir (water) of life and The Story of Spring of Su are among the most striking examples of the dichotomy of water as a symbol in the Shahnameh. Moreover, associated with this topic are instances of water animism which can be observed in the Shahnameh, especially in The Story of Yazdgerd.  }, keywords = {Water,elixir (water) of life,Spring of Su,animism,the Shahnameh}, title_fa = {جنبه خیر و شر و جاندارانگاری آب در شاهنامه}, abstract_fa = {جنبۀ خیر و شر در ایران باستان تقریباًدر تمام پدیده­ها وجود دارد. آب این عنصر حیات­بخش در عین حال می­تواند ویرانگر نیز باشد؛گاهی جنبۀ درمان دارد وگاهی تبدیل به آب مرگ می­گردد. این دوسویگی و دوگانگی در شاهنامه، چون اکثر اسطوره­های ایران باستان نمودار گشته است. اسطورۀ آب حیات و داستان چشمۀ سو از بارزترین نمونه­های دوسویگی نماد آب در شاهنامه است. از طرفی در این مبحث،آنمیسم یا جاندارپنداری آب بیان شده است که نمونه­های آن در شاهنامه و به خصوص داستان یزدگرد دیده می­شود. }, keywords_fa = {آب,آب حیات,چشمه سو,آنمیسم,شاهنامه}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_282.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_282_a96adb741039aa4e8ed12bdd3ebe28b8.pdf} } @article { author = {Zabihneya, Aseye}, title = {An Analytical Comparison of, Beautiful and Heart by Sibak Neyshaboory and The roman Roz}, journal = {Fiction studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {31-41}, year = {2013}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Maulana Mohammad Yahya Sibak was from Kharasan and related from Neyshaboor. He lived at the time of Shah Rukh and died in (582 AH -1448 AD) he was scientist and famous In poem and writing and Prose.This author wrote he book "Beautiful and Heart" in 840 AH" Beautiful and Heart" is a mysticism and symbolic story that is wrote in prose and rhyming prose freshness and same special humans .Setting, tone and soul is cast, its members! Essay "Beautiful and Heart" Analysis Sibak Neyshaboor, the way the library is written in the form of research verification descriptive analysis are presented.. Undoubtedly , Butiful and Heart , composed by Sibak , is one of Iran,s , and actually , the world,s rich literary masterpieces . As a deed and rich literary work , which offers an artistic pleasure , it has the potential to be contemplated and pondered several times .Therefore through these devices and a close focus on its formal structure , intrinsic content , the rhetoric discourse in its texture , added to all the other concealed structural potentialities within it , the reader can discover valuable points in it . For this reason , this article is devoted to surveying the concealed structural and formal potentialities within, Beautiful and Heart by Sibak Neyshaboory and The roman Roz . It is the objective of this paper to reveal Sibak deep impact on the roman Roz both in content and style.}, keywords = {"Beautiful and Heart",Perpetuity,wisdom,look,love,roman Roz,Sibak e Neyshaboori,Delorris,Demeung}, title_fa = {بررسی وتحلیل ِداستان ِ غنایی حُسن و دل سیبک نیشابوری و رمان گُل سرخ}, abstract_fa = {مولانا محمدبن یحیی سیبک نیشابوری ، ازشاعران و نویسندگان قرن نهم هجری است، وی کتاب «حُسن و دل» را به سال 840 هـ ق ، ساخته است. حُسن و دل داستانی است غنایی که به زبان سمبولیک وبا نثری مسجع نوشته شده و دارای تازگی ها و لطایف ویژه ای است.نمونه داستان حُسن ودل سیبک درمغرب زمین رمان مشهور گل سرخ اثرنویسندگان «دو لوریس»و«دومونگ»(قرن سیزدهم میلادی) است.چنان که از متن داستان ِ حُسن و دل و رمان گل سرخ برمی آید انگیزه ی تصنیف، در هر دو داستان نمایش ِتلاشی است پُرحادثه که در این نمایش، صحنه ، تن و جان آدمی است، بازیگران، اعضای آن!حُسن ودل ، بی شک ، یکی ازشاهکارهای غنایی ادب ایران است. چنین اثرژرفی درکنار التذاذ هنری حاصل ازآن،توانایی آن راداردکه همواره مورد بازاندیشی وتأمل قرارگیردتا بدین وسیله بتوان باژرف اندیشی وغوردرساختمان، محتوای درونی وسایر توان های ساختاری نهفته درآن ، موارد ارزشمندی رایافت. هدف ازتدوین این مقاله آن است که مضامین مشترک دو داستان «حُسن ودل » و رمان «گل سرخ » با هم بررسی شود؛ازآن جایی که این دو اثر با وجود این که یکی درایران ودیگری دراروپا تدوین شده است، همسانی بسیاری باهم دارند ، مقاله تلاش داردتا همانندی این دو اثر را تبیین نماید ؛ به همین دلیل محورکلی این مقاله بررسی امکانات نهفته در این دو اثر است.}, keywords_fa = {حُسن,دل,گل سرخ,عقل,عشق,سیبک نیشابوری,دولوریس,دومونگ}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_276.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_276_cfb5f98cc022e8621a14057970e86518.pdf} } @article { author = {Reza'i Ardani, Fazllollah}, title = {A Comparative,Analytical Investigation of Nezami’s Layly and Majnoon and Arabic Narrations of the Story}, journal = {Fiction studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {42-57}, year = {2013}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {In Persian literature,in addition to sonnet (Ghazel) pattern, taking advantage of romantic poems was also prevailed (and is still prevailing) to express lyric and romantic contents. Narration is among those literary types that was considered very soon in Persian poetry. At the end of the 6th century AH, the arrangement of romantic stories by Nezami-ye Ganjavi reached its highest peak. He versified several famous stories of his era in such a way that most of romantic versifiers, knowingly or unknowingly, were affected by his style and method of narration. One of his glorious poems is Layly and Majnoon the root of which should be searched in Arab literature. The story has been imitated in different languages several times by poets. In this study, after providing some introductory grounding, the author tries to briefly present the historical-social roots, time and place of the story and the date of its propagation in Arab and Persian literature. Then by paying attention to a brief explanation of the Arabic narration accompanied by Nezami-ye Ganjavi's version of the story, he  attempts to make a comparative, analytical criticism of the cases.}, keywords = {Romantic poems,Nezami-yeGanjavi,Layly and Majnoon,comparative criticism,Arabic version of Layly and Majnoon}, title_fa = {بررسی و مقایسۀ تحلیلی لیلی و مجنون نظامی و روایت‌های عربی این داستان}, abstract_fa = {در ادب فارسی در کنار قالب غزل، برای بیان مضامین غنایی و عاشقانه، استفاده از منظومه‌های عاشقانه نیز رواج دارد. داستان سرایی از انواعی است که بسیار زود در شعر فارسی مورد توجّه قرار گرفته است. در پایان قرن ششم نظم داستان‌های عاشقانه به وسیله نظامی گنجوی به حدّ اعلای کمال خود رسید. وی چند داستان معروف زمان خود را به نظم درآورد و هنرنمایی‌های این شاعر تا بدانجاست که اکثر سرایندگان  منظومه‌های عاشقانه، دانسته یا ندانسته، تحت تأثیر سبک و شیوۀ داستان‌پردازی او قرار گرفته‌اند. یکی از منظومه‌های درخشان او  لیلی و مجنون است که منشأ آن را در ادبیات عرب باید جستجو کرد. این داستان بارها به زبان‌های مختلف مورد تقلید شاعران قرار گرفته است. در این مقاله، نگارنده کوشیده است تا پس از زمینه‌سازی‌های مقدّماتی، ریشه‌های تاریخی – اجتماعی و زمان و مکان و تاریخ رواج این داستان را در ادب عربی و فارسی به اختصار مورد کندو کاو قرار دهد و سپس با نقل مختصر روایات عربی و نیز روایت نظامی گنجوی از این داستان، به مقایسه و نقد و تحلیل تطبیقی آنها بپردازد.}, keywords_fa = {منظومه‌های عاشقانه,نظامی گنجوی,لیلی و مجنون,نقد تطبیقی,روایت عربی داستان لیلی و مجنون}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_283.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_283_77ca5b81746ad8de9bce8fee9fba9c84.pdf} } @article { author = {زینی وند, تورج}, title = {Function of the first-person narrator in the novel The Da narrative}, journal = {Fiction studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {58-68}, year = {2013}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Abstract Two pronouns "I" and "we" in Da novels are narrated. Although the writer of the story, much of the predetermined selection criteria are not complied with, and occasionally narrates the first person point of view the narrative suddenly changes, but the first-person narrator's point of view, to the end of the story, is the dominant narrative. The narrator of the novel, Da, sometimes beyond their limit And from the point of view of the narrator wise person narrative will be deemed to have such a first-person narrator, in parts of the story in order to convey accurate information, to the entire transformation is wise . By Different methods of viewing angle, shifted stream of consciousness than anything the narrator's feelings and emotions that the reader is thus required. By Different methods of viewing angle, shifted stream of consciousness than anything the Keywords: narrative, point of view, interior monologue, stream of consciousness}, keywords = {Keywords: narrative,Point of View,interior monologue,stream of consciousness}, title_fa = {بررسی کارکرد راوی اوّل شخص در امر روایتگری رمان دا}, abstract_fa = {دو ضمیر «من» و «ما» راویتگر رمان دا هستند. اگر چه نویسنده¬ی این داستان، چندان به شاخصه¬های از پیش تعیین شده¬ی انتخاب روایتگر اوّل شخص پایبند نیست و گهگاه زاویه¬ی دید روایت را به ناگاه تغییر می¬دهد، اما زاویه¬ی دید راویِ اوّل شخص، تا پایان داستان، وجه غالب روایتگری است. راوی در رمان دا، گاه از حدّ فردیّت فراتر می¬رود و از زاویه¬ی دید راوی «دانای کلّ شخصی» به روایت می¬پردازد تا چنین پنداشته شود که راوی اوّل شخص، در بخش¬هایی از داستان به منظور انتقال صریح اطلاعات، به دانای کل استحاله می¬یابد. از میان روش¬های ارائه زاویه¬ی دید، جریان سیّال ذهن بیش از هر چیز، منتقل کننده¬ی احساسات و هیجانات راوی است که بدین ترتیب، اطلاعات لازم در اختیار خواننده قرار می¬گیرد.در این پژوهش، نخست انواع زاویه¬ی دید به کار برده شده و نوآوری¬های روایی موجود در رمان مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته اند سپس انواع تک گویی¬ها با ذکر مثال ذکر گردیده اند تا در نهایت، درکی کامل از نقش راوی و اهمیت زاویه¬ی دید انتخابی وی در موفقیت رمان، مورد بررسی قرار بگیرد واژگان کلیدی: راوی، زاویه¬ی دید، تک گویی درونی، جریان سیال ذهن.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: راوی,زاویه¬ی دید,تک گویی درونی,جریان سیال ذهن}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_279.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_279_67bf3160a86e8dad04e87e0b46996b0c.pdf} } @article { author = {qanizadeh, abolfazl and طاهری فر, نزهت}, title = {Structural studying in fictional series of fear and trembling}, journal = {Fiction studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {69-81}, year = {2013}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {abstractTo provide a comprehensive analysis of a story, it should be studied from various points of view. In other words, the conceptual values of the author, historical implications, the setting and archeology of the story as well as other involved elements should be considered. Relying on the structural rules, this article examines Structural studying in series of the story ‘Fear and Trembling’ by Gholam-Hossein Saedi. It also attempts to find out the unidentified points, and to interpret the pros and cons of the work. The setting of the story is southern territory of Iran and the writer employs the local terms equipped with influential, powerful discourse and linguistic tactics. At first, this paper introduces briefly fictional series of fear and trembling and then anlyses plot structure in The evidence presented in the form of stories.Our framework for this study is structuralists’ theories, with no reference to prior studies. Key words: short story, structure, fear and trembling, Gholam-Hossein Saedi}, keywords = {Key words: short story,structure,fear and trembling,Gholam-Hossein Saedi}, title_fa = {بررسی ساختاری مجموعه ی داستانی «ترس ولرز» غلامحسین ساعدی}, abstract_fa = {چکیدهبرای ارزیابی جامع یک داستان لازم است آنرا بهتر بشناسیم.باید زوایای مختلف آن را در نظر بگیریم؛ارزشهای ذهنی مولف،دخالتهای تاریخی،معماری و صحنه پردازی و دیگر مولفه های تاثیر گزار در آفرینش اثر را مدنظر قرار دهیم تا ارزیابی جامع صورت پذیرد و مورد استقبال اذهان واقع شود.این مقاله بررسی ساختاری مجموعه ی داستانی (ترس و لرز) غلامحسین ساعدی را به عهده دارد و با استفاده از قواعد ساختارگرایان زوایای نهفته و ناشناخته آنرا به ما می نماید.نقاط قوت و ضعف اش را تفسیر، و درقالب ارائه نمونه های مقتضی حال و هوای نوشته را تبیین می کند.زمینه داستان اقلیمی است،اصطلاحات بومی و بررسی محتوای متن با ارزیابی قدرت کلام و تکنیک زبانی خواننده را بهتر در جریان کار قرار می دهد. در این مقاله ابتدا به معرفی مختصر مجموعه ی داستانی «تر س و لرز» پرداخته شده و پس از آن ساختار طرح داستان، در قالب ارایه ی شواهدی از داستان، مورد تحلیل قرار گرفته است.ابزار کار تئوریهای ساختار گرایان است.شیوه تحقیق درباره این نوشته مسبوق به سابقه نمی باشد.کلید واژه ها ؛ داستان کوتاه ، ساختار ، ترس و لرز، غلامحسین ساعدی.}, keywords_fa = {داستان کوتاه,ساختار,ترس و لرز,غلامحسین ساعدی}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_278.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_278_3023115dafe0f84e9e2acd674f86706c.pdf} } @article { author = {کریمی, پرستو and fathi, amir}, title = {Structural study of kioomars story layout base on todorof, bremond and greimas theories}, journal = {Fiction studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {83-95}, year = {2013}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Structural view to literary works provides more suitable perception of literature nature because of internal text elements and discovering of their connection pattern, And by giving methods of more great literary works can help extending patterns of literary work processing. Among structuralism critics, one group deal with narrative forms and investigation of story element and their combination rules, That among them 'Claud Bremond' , 'A.J.Greimas' and 'Tzvetan Todorof' suggested each one layout that is base on how relation between smallest units. In present study, kioumars story layout (of ferdosi shahname) as one of its madding component has investigated in the view of several structuralisms. In this story at the first there is balanced situation (state). At the time of kioumars kingdom, peace is surrounded the country, then occurrence has been happened, and this primary state has been changed, and formed unbalanced state. demiurge become jealous because of happiness and calmness of kingdom and its people and his child is going to defeat and kill kiuomars. siamak that is awared of demiurges child rancour, he go to war him and is killed. After hero gain his gold (or not) form organized balance state. Kioumars revenged of siamak blood by houshang and die after transferring kingdom to him. The purpose of choosing this subject is accordance of these theories with this kind literary (story).}, keywords = {Key words: Kioomars story,narration structure,layout,literary theory}, title_fa = {تحلیل ساختاری طرح داستان کیومرث بر اساس الگوهای تودوروف، برمون و گریماس}, abstract_fa = {نگاه ساختاری به آثار ادبی به سبب بررسی عناصر درون متنی و کشف الگوی پیوند آنها، زمینه های دریافت شایسته تر از ماهیت ادبیات را فراهم می آورد و با ارائه ی شگردهای خلق آثار برتر ادبی می تواند به گسترش الگوهای پردازش اثر ادبی کمک کند. گروهی از منتقدان ساختارگرا به فرمهای روایی و بررسی عناصر داستان و قوانین ترکیب آنها پرداخته اند. از جمله «تزوتان تودوروف»، «کلود برمون» و «گریماس» با ابداع نظام های مبتنی بر نمایش شکل واره ای برای روایت، هر یک طرحی ،بر پایه ی چگونگی روابط بین کوچک ترین واحدها ،پیشنهاد می کنند. در پژوهش حاضر طرح داستان کیومرث (از شاهنامه فردوسی) به عنوان یکی از اجزاء تشکیل دهنده ی آن، بر اساس الگوهای این ساختارگرایان، بررسی و تحلیل شده است. هدف این پژوهش شناساندن هر چه بهتر نظریات تودوروف، برمون و گریماس و بررسی میزان انطباق داستانی از شاهنامه با پژوهش های آنان و تحلیل ساختار آن داستان بر پایه آن نظریات است.روش تحقیق کتابخانه ای و تحلیلی است و نشان می دهد که ساختار روایی داستان کیومرث با نظریات ساختارگرایان مورد بحث منطبق است.}, keywords_fa = {واژه های کلیدی: داستان کیومرث,ساختار روایت,طرح (پیرنگ),نظریه ی ادبی}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_281.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_281_8e5fe4a210fea4952e7cd8faae5398bb.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Mohammad Hosein and karimi, tahere}, title = {Prototype and its variants in Shahriyar Mandanipour's stories}, journal = {Fiction studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {96-109}, year = {2013}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Abstract: The Background of the characters in fiction is a problem which has been set forth for a long time but it has been treated less and transient in Iran. In this Article, Prototype and its variants are analyzed in fiction fiction especially in Shahriyar Mandanipour's short stories. Shahriyar Mandanipour has written in the contexts of Children's Literature, novel and specially short stories. Shahriyar Mandanipour has six collections of short stories. Shahriyar Mandanipour has benefited from variants of artistic, literary and political prototypes and etc. wonderfully. Shahriyar Mandanipour had acted artfully in characterization as if he has created an individual character and his fictional character had no type formerly. Moreover, the reader is acquainted with some parts of Shahriyar Mandanipour's artistic and nice characterization by reading this article. Moreover, the reader is acquainted with some parts of Shahriyar Mandanipour's artistic and nice characterization by reading this article Key: prototype, artistic prototype, literary prototype, short stories, Mandanipour.}, keywords = {Prototype,artistic prototype,literary prototype,short stories,Mandanipour}, title_fa = {پیش نمون و انواع آن در داستان های شهریار مندنی پور}, abstract_fa = {چکیده فارسی: پیشینه ی شخصیت در آثار داستانی مسئله ای است که از مدت ها پیش وجود داشته، اما در ایران کمتر به آن پرداخته شده و بیشتر به صورت جزیی و گذرا مطرح بوده است. در این مقاله، پیش نمون و انواعِ آن در ادبیات داستانی به ویژه در داستان های شهریار مندنی پور بررسی و تحلیل می شود. شهریار مندنی پور در زمینه های ادبیات کودک و نوجوان، رمان بزرگسال و به ویژه داستان کوتاه قلم زده است. مندنی پور شش مجموعه داستان کوتاه دارد. وی به طرزی شگفت انگیز از انواع پیش نمون های هنری، ادبی، سیاسی و جز آن بهره برده است. مندنی پور در شخصیت پردازی آن چنان هنرمندانه عمل کرده است که گویی شخصیتی منحصر به فرد را آفریده است و شخصیت داستانی او پیش از این، نمونه ای نداشته است. افزون بر این، خواننده با مطالعه ی این مقاله با بخشی از تکنینک های هنرمندانه و ظرایف شخصیت پردازی شهریار مندنی پور نیز آشنا می شود.}, keywords_fa = {پیش نمون,پیش نمون هنری,پیش نمون ادبی,داستان کوتاه,مندنی پور}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_280.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_280_e39662dc6ba18f17c3b1da8de576c64c.pdf} }