@article { author = {Rahmani, Hossein}, title = {The Role of Language in the Reflection of Patriarchal Attitude (Case Study: Blue-Orifice Play by Akbar Radi)}, journal = {Fiction studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {7-18}, year = {2016}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {The unequal relations between men and women have always held power in the family and community in the hands of men. The women who accept it themselves, they convince hard their children to institutionalize and accept it. One of the manifestation areas of unequal relations between men and women is verbal violence that is being used in men's speeches in order to reconcile spouses and children. The present research seeks to investigate and analyze the verbal violence of men in Akbar Radi's Blue Orifice play, and thus tries to answer these two basic questions through this way: 1. How does the language help the continuance of patriarchal system? 2. What strategies are used to hide verbal violence in this regard? The results of this research show that verbal violence in men's language helps to preserve patriarchal thinking and patriotism, and in order to hide men's verbal violence, the natural strategy of manifesting such behaviors more widely is used.  }, keywords = {Natural Aspects of Violence,Linguistic Violence,Patriarchal Attitude,Blue Storm View}, title_fa = {نقش زبان در بازتاب نگرش مردسالارانه (بررسی موردی نمایشنامة‌ روزنة آبی اثر اکبر رادی)}, abstract_fa = {روابط نابرابر زن و مرد همواره قدرت را در خانواده و اجتماع در قبضة مردان نگه داشته و به رسمیت شناخته است. زن علاوه بر اینکه خود آن را می­پذیرد، در نهادینه کردن و پذیرش آن توسط فرزندان نیز سعی می­کند. یکی از زمینه­های تجلی روابط نابرابر بین زن و مرد، خشونت کلامی است که در گفتار مردان و در راستای همسو کردن همسر و فرزندان مورد استفاده قرار می­گیرد. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل خشونت کلامی مردان در نمایشنامة­ روزنة آبی اثر اکبر رادی می­پردازد و از این رهگذر سعی دارد به این دو پرسش اساسی پاسخ دهد که 1. زبان چگونه به تداوم نظام مردسالار کمک می­کند؟ و 2. در این راستا چه استراتژی­هایی برای پنهان کردن خشونت کلامی به­کار گرفته می­شود؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان می­دهد که خشونت کلامی زبان مردان به ابقای تفکر و نگرش مردسالارانه کمک می­کند و همچنین برای پنهان داشتن خشونت کلامی مردان، استراتژی طبیعی جلوه ­دادن چنین رفتارهایی بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد.}, keywords_fa = {جلوة طبیعی خشونت,خشونت زبانی,نگرش مردسالاری,نمایشنامة‌ روزنة آبی}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3728.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3728_029c533ac290a23b2d38f49f8cc0bfe5.pdf} } @article { author = {صیدی, کریم}, title = {Investigation and Comparison of Shazdeh Ehtejab Novels by Hushang Golshiri and the Names and Shadows of Mohammad Rahim Okhovat based on the Theory of Jeffrey Leech}, journal = {Fiction studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {19-34}, year = {2016}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {The analytical method that Jeffrey Leech is used to study the language of a text is, in fact, a linguistic method. He believes that a work within itself has prominent features that its poet or its writer/author chosen them, and this system makes it possible to differentiate between different works. In his classification, Lich categorizes paranormas into two types of linguistic and semantic language, as its linguistic types includes diviations of words, grammar, dialect, style, and time. In this research, by the use of the Leech theory and the inclusion of formalism school literacy aspects/features, two Persian novels with a time interval of 40 years have been investigated in order to extract their literary qualities. The characteristics of these works have been examined in areas such as the moving within the literacy criteria of a text, non-standard vocabularies such as the use of past or long-stading vocabularies, native vocabularies, and the creation of new vocabularies. The results of the studies show that the writing style of Houshang Golshiri turned into difficult writing in Shazdeh Ejjab novel, while Okhovat tended to simple writing in the novels of the names and shadows. In terms of lexical language in these two generations, writers often remain loyal to the source language vocabulary. There is no difference in the creation of new vocabulary in these two generations these generations. In terms of comparison between these generations, it can be said that the second generation (80s) than the first generation (40s) violates the normative rules in a more balanced way to lessen the difficulty of linguistics.}, keywords = {Deviation,novel,Shazdeh Ehtejab,Names and Shadows,Jeffrey Leech}, title_fa = {بررسی و مقایسۀ رمان‌های شازده احتجاب هوشنگ گلشیـری و نام‌ها و سایه‌های محمدرحیم اخوت براساس نظریۀ جفری لیچ}, abstract_fa = {روش تحلیلی  که جفری لیچ برای بررسی زبان یک متن در پیش می­گیرد، در حقیقت یک روش زبان­شناختی است. او معتقد است که اثر در درون خود ویژگی­های برجسته­ای دارد که شاعر یا نویسنده آنها را گزینش کرده و همین نظام سبب تمایز آثار مختلف با یکدیگر می­گردد. لیچ در تقسیم‌بندی خـود، فراهنجـارهـا را بـه دو نـوع زبانی و معنایی دسته­بندی کرده که گونۀ‌ زبانی آن شامل هنجارگریزی‌های واژگانی، دستوری، نوشتاری، گویشی، سبکی و زمانی است. در این پژوهش، با استفاده از نظریۀ لیچ و وارد کردن شاخص­های ادبیت مکتب فرمالیسم، دو رمان فارسی با فاصلۀ زمانی چهل ساله بررسی شده ­است تا ویژگی­های ادبی آنها استخراج شود. ویژگی­های این آثار در حیطه­هایی همچون میزان حرکت در معیارهای ادبیت متن، واژگان خارج از زبان معیار مانند به­کارگیری واژگان قدیمی، واژگان بومی و خلق واژگان جدید بررسی شده است. حاصل مطالعات نشان می­دهد که در رمان شازده احتجاب، هوشنگ گلشیری بیشتر به دشوارنویسی روی آورده، در حالی که اخوت در رمان نام­ها و سایه­ها به روان­نویسی گرایش داشته است. در حیطۀ واژگانی در دو نسل، نویسندگان اغلب به واژگان زبان معیار وفادار مانده­اند. در زمینۀ خلق واژگان جدید تفاوتی در دو نسل دیده نمی­شود. از نظر مقایسه بین دو نسل می­توان گفت که نسل دوم (دهه80)  نسبت به نسل اول (دهه40)، نقض قواعد هنجاری را به شیوۀ متعادل­تری دنبال می­کند، تا کمتر در جهت دشوارسازی زبانی باشد.}, keywords_fa = {هنجارگریزی,رمان,شازده احتجاب,نام‌ها و سایه‌ها,جفری لیچ}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3636.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3636_50ed453575fd726aaa29ea8f540ab455.pdf} } @article { author = {عاملی رضایی, مریم and zare, setare}, title = {Social Mobility in the Persian Novel from 1921 to 1971 (Case Study: Four Sample Novels)}, journal = {Fiction studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {35-54}, year = {2016}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {The term social mobility refers to the displacement of people from a community center to the other social one. This mobility takes place in both vertical and horizontal ways. The main question of this study reflects how social classes move in the Persian novel during the periods "1921-1971". The research method is an analytical-descriptive one and this study wasdone using library resources and taking into account the successful novels during this period. The result of the research shows that, 1300 to 1325, the social classes of the nobility, the administrative staff and the urban ones have had the most reflection in the Persian novel. In this period, criticism of the social different classes and unhealthy social mobility was one of the most important issues in the novels. The middle class is developing and social mobility is more than vertical mobility. Between 1325 and 1350, the middle urban social class, especially the deprived rural class, workers and peasants reflected more that the other groups in the novels. In this period, social mobility is often among the middle and deprived classes and is a type of horizontal mobility; it means changing subordinate jobs such as rural changes and landless farmers toward the urban marginization. The technical use of modernization at the industrial level, such as the use of tools such as car and tractor, at a cultural level, such as the use of foreign shoes, hats and clothes, without a proper arrangement and the culture of consumption, will lead into consequences of the different social class formation and social mobility, which have been reflected and analyzed in the novels of this period.  }, keywords = {Persian Realist Novel,Social Center,Social Class,Social Mobility,1921 to 1971}, title_fa = {تحرک اجتماعی در رمان فارسی از سال 1300 تا 1350 شمسی (مطالعه در چهار رمان نمونه)}, abstract_fa = {اصطلاح تحرک اجتماعی (Social Mobility) به جابه­جایی افراد از پایگاهی اجتماعی به پایگاه اجتماعی دیگر اطلاق می­شود. این تحرک به دو شیوۀ عمودی و افقی اتفاق می­افتد. پرسش اصلی این پژوهش بازتاب چگونگی تحرک طبقات اجتماعی در رمان فارسی در دوران مورد بحث است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای و با در نظر گرفتن نمونه­های موفق رمان­های این دوره بوده است. نتیجه پژوهش نشان می­دهد که از سال­های1300تا 1325 شمسی، طبقۀ اجتماعی اشراف و کارمندان و طبقۀ اداری و شهرنشین در رمان فارسی بیشترین بازتاب را داشته است. در این دوره انتقاد از فاصلۀ طبقاتی و تحرک اجتماعی ناسالم، از مهم­ترین مسائل طرح­شده در رمان­هاست. طبقۀ متوسط در حال شکل­گیری و تحرک اجتماعی بیشتر از نوع تحرک عمودی است. از سال­های 1325 تا 1350ش. طبقۀ اجتماعی متوسط شهرنشین و به­ویژه طبقۀ محروم روستانشین، کارگران و دهقانان در رمان بیشتر بازتاب داشته است. در این دوره، تحرک اجتماعی اغلب در میان طبقات متوسط و محروم و از نوع  تحرک افقی است، یعنی جابه­جایی در مشاغل فرودست مثل تبدیل روستایی و کشاورز بی­زمین به حاشیه­نشین شهری را شاهد هستیم. مسئلۀ استفادۀ تکنیکی از تجدد در سطح صنعتی مانند استفاده از ابزارهایی چون ماشین و تراکتور و در سطح فرهنگی مانند استفاده از کفش، کلاه و لباس فرنگی بدون زیرساخت مناسب و فرهنگ مصرف آن، تبعاتی در ایجاد فاصلۀ طبقاتی و تحرک اجتماعی به وجود آورد که در رمان­های این دوره بازتاب یافته و تحلیل شده است.}, keywords_fa = {رمان رئالیستی فارسی,پایگاه اجتماعی,طبقۀ اجتماعی,تحرک اجتماعی,1300 تا 1350}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3631.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3631_8e6d5c19db565eedf77d461ecb6419ad.pdf} } @article { author = {Karimi Firozjaei, Ali and Akbari, Elham}, title = {Analysis of Sarani's Story from Barthes's Semiotics Theory}, journal = {Fiction studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {55-68}, year = {2016}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Sarani stoy is one of the famous legends of Azerbaijan, in which its protagonist, based on the power of love, followed a courageous thought as made him one of the most famous myths of Azerbaijan. Mythology is part of the broad knowledge of semiotics, which seeks to find an underlying thought in mythology and the foundation of culture refers to the beliefs, values ​​and morals of every nation. The present study, using Barth's semiotic theory (2013), has studied the myth of Sarani and gained some results. According to the findings of the study, contemplating the hidden/underlying mythological elements in the basic layers of this story, such as the loyalty, courage, virtue, and the freedom of its protagonist which immortalized his body to Arpachai at the end of the story, is the secret of Sarah's myth survival and reflects the culture and morals of the people of this region. It shows how some certain beliefs in the story are reinforced and will be manifested as the transcendental ones and how some of certain beliefs are weakened.}, keywords = {Semiotics,Myth,Barrett,Sarani's Story,culture}, title_fa = {تحلیل داستان سارای از دیدگاه نشانه‌شناسی بارت}, abstract_fa = {داستان سارای یکی از افسانه‌های معروف آذربایجان است که در آن قهرمان داستان با تکیه بر نیروی عشق، تدبیر شجاعانه‌ای اندیشید که همین اراده او را در زمرۀ اسطوره‌های معروف آذربایجان قرار داد. اسطوره‌شناسی بخشی از دانش گسترده نشانه‌شناسی است که هدف آن یافتن اندیشۀ نهفته در اساطیر و شالودۀ فرهنگ یعنی باورها، ارزش‌ها و روحیات هر قوم است. پژوهش حاضر با استفاده از نظریه نشانه‌شناسی بارت (1392) و شیوه تحلیلی – استنباطی، اسطوره سارای را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و به نتایجی دست یافته است. براساس یافته‌های پژوهش، تأمل در عناصر اسطوره‌ای نهفته در لایه‌های زیرین این داستان همانند وفاداری، شهامت، پاکدامنی و آزادگی قهرمان آنکه در پایان داستان با سپردن جسم خویش به آرپاچای خود را جاودانه کرد، راز ماندگاری اسطوره سارای بوده و مبین فرهنگ و روحیات مردم این منطقه است و نشان می‌دهد که چطور برخی باورها در داستان تقویت شده و متعالی جلوه داده می‌شوند و چگونه برخی باورها تضعیف می‌گردند.}, keywords_fa = {نشانه‌شناسی,اسطوره,بارت,داستان سارای,فرهنگ}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_4163.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_4163_d69caeba487f4b8a40470f8e6ef562b7.pdf} } @article { author = {kalashi, mohammad and Mirzaei, Faramarz and Afzali, Zahra}, title = {The Language Style of Story Wiritng by Al-Kilani in the Child's Story (Case Study: The Stories by Asdqa al-Rabiee and Alfilol Beyz)}, journal = {Fiction studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {69-86}, year = {2016}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {Each literary work that is being created has its own characteristics, and the style and method of showing the authors' thoughts and thier creativity varies according to their intellectual and psychological differences. The storytelling language is a category that should fit the audience or readers and type of story. This feature in the child's story comes with sensitivity and tactfulness as the child's authors should be very aware of them and they must use words and phrases that are simple and understandable for the children is so that the children can touch the events and the in-depth events of the stories. The purpose of this article is to study Al-Kilani's writing style in a descriptive-analytical manner in the the above-mentioned stories. The studies carried out in these stories indicate that the full text of Al-Kilani, by using and repeating short and simple words or phrases, adapts the language of his stories to the level of children's understanding. He also has used the past tense verbs to give real aspects to his story and make tangible its events.}, keywords = {Contemporary Arabic Literature,Child Story,Al-Kilani,Story Style}, title_fa = {سبک زبان داستان‌نویسی کامل الکیلانی در داستان‌ کودک (بررسی موردی: داستان‌های اصدقاء الربیع و الافیل الابیض)}, abstract_fa = {هر اثر ادبی که خلق می­شود، ویژگی­های خاص خود را دارد و سبک و روش ارائۀ افکار و خلاقیت­های نویسندگان، با توجه به تفاوت فکری و روانی­شان، متفاوت است. زبان روایت داستان مقوله­ای است که باید متناسب با مخاطب و نوع داستان باشد. این ویژگی در داستان کودک با حساسیت و ظرافت ملموسی همراه است که نویسندگان کودک باید بسیار نکته­سنج و آگاه باشند و از واژگان و عباراتی استفاده کنند تا زبان داستان برای کودک ساده و قابل فهم باشد و کودک بتواند حوادث و مفهوم داستان لمس کند. هدف نوشتار حاضر این است که با شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، شگرد و سبک نویسندگی کامل الکیلانی را در نمونه داستان­های مذکور مورد بررسی قرار دهد. بررسی­ها و مطالعات انجام­شده در داستان­های مورد پژوهش، حاکی از آن است که کامل الکیلانی با استفاده از تکرار واژه­ها و عباراتی کوتاه و ساده، زبان داستان­هایش را با سطح درک و فهم کودکان متناسب نموده است. او همچنین بیشتر افعال این عبارات را از زمان ماضی گرفته تا بتواند به داستان رنگ واقعی داده و حوادثش را برای مخاطب خردسالش ملموس و عینی نماید.}, keywords_fa = {ادبیات معاصر عربی,داستان کودک,کامل الکیلانی,سبک داستانی}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3731.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3731_6db84add8d9d2c6fecc7af91d5fe204f.pdf} } @article { author = {مرادی, معصومه and کمالی, محمود}, title = {Personality of Characters in the Stories of the Seh Tar by Jalal Al Ahmad}, journal = {Fiction studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {87-99}, year = {2016}, publisher = {Payam-e-noor university}, issn = {23454520}, eissn = {27833992}, doi = {}, abstract = {The power of peoples' identification with the protagonists of stories is so high. The heroes of the story are the same people of society and the audience or readers in reading the work sees themselves as the hero; hence, the analysis of the characters and heroes of the stories is necessary. One of the ways to better understand the heroes of the story is the character's identity. The author introduces the stories' characters using different names. Being familiar with the actor's characters in the work, in turn, helps us to identify the inner layers of a literary work; henceforth knowing the names and charactes of a story is the basic procedure in the analysis and critique of a story. Although fiction writing in Iran and Persian literature has not a long history, writers in this field have created different works recently. Jalal al-Ahmad is one of these writers. Since Jalal is one of the famous Iranian writers and has certain ideologies, recognizing the identity of his stories' characters is very important in his story analysis. In this article, it has been tried to address the fiction characters in the Seh Tar by Jalal al-Ahmad.}, keywords = {Seh Tar,Jalal Al Ahmad,Knowing Characters (Names),character}, title_fa = {نام‏شناسی شخصیت در داستان‎های مجموعۀ سه‎تار‌‏ از جلال آل احمد}, abstract_fa = {قدرت هم­ذات‌پنداری مردم با قهرمانان داستان‎ها بسیار زیاد است. قهرمانان داستانی همان اشخاص جامعه‏اند و مخاطب در خوانش اثر، خود را در جایگاه قهرمان می‎بیند. از این‌رو، تحلیل شخصیت‎ها و قهرمانان داستان‌ها ضروری است. یکی از روش‎های شناخت بهتر قهرمانان داستان، نام‏شناسی شخصیت‎هاست. نویسنده با استفاده از نام‏های مختلف، داستان یا شخصیت‎های داستان را معرفی می‎کند. شناختن شخصیت‎های کنشگر در اثر، به نوبۀ خود به شناسایی لایه‎های درونی اثر کمک می‎کند. از این‏رو، نام‎شناسی کاربردی اساسی در تحلیل و نقد داستان دارد. هرچند داستان‌نویسی در ایران و ادبیات فارسی سابقه‎ای طولانی ندارد، در قرن اخیر نویسندگانی در این حوزه فعالیت کرده‎اند. جلال آل احمد در شمار این نویسندگان قرار می‎‌گیرد. از آن‎جهت که جلال از نویسندگان صاحب سبک ایرانی است و ایدئولوژی‎های خاصی دارد، نام‎شناسی شخصیت‎های داستانی او در تحلیل داستان‎هایش بسیار پراهمیت است. در این مقاله سعی شده است که به نام‏شناسی شخصیت‎های داستانی در  مجموعۀ سه‏تار‌‏ پرداخته شود.}, keywords_fa = {سه‎تار,جلال آل احمد,نام‏شناسی,شخصیت}, url = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3729.html}, eprint = {https://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3729_27c40c7fbb4ba3fc118cfc7b64adbedc.pdf} }